Je otázkou, jak to doopravdy bylo - s tím s Vámi souhlasím.
Ale pokud vědomě vytvářel fiktivní účtenky, tak to je skoro, jako kdyby fiktivně vytvářel falešné doklady (řidičáky, občanky), pak by měla být pokuta likvidační + ukončení podnikání + obvinění na § 209 tr. zákona, což je podvod.
Otazka jak to doopravdy bylo
Přesně tak. Ten kód je guid (UUID) což je pseudonáhodně jedinečný identifikátor vygenerovaný v daném čase. Celé EET je vymyšleno značně amatérsky, ten protokol totiž vůbec nebere v úvahu možnost chyby komunikace. Jejich řešení opakování zaslání transakce při chybě je z principu nefuknční a přiznali to až na nějakém videu z konference https://youtu.be/DgFH6tJhc6g?t=2530 v oficiální dokumentaci je stále ta nesmyslná varianta. Testovací a provozní rozhraní se navíc v této situaci chová zcela odlišně (nedetekuje duplicity zmíněné v tom videozáznamu), takže si to jako dodavatel software ani nemůžete odzkoušet. Je klidně možné, že ten systém byl jen velmi špatně napsaný a při první chybě neodesílal transakce opakovaně (o tom že jde o opakované přijetí se právě na straně klienta nedozvíte, EET server to pak ignoruje).
Pokud to ale udělali opravdu záměrně tak jsou dost naivní.
Tak EET funguje ( procesně ) , v podstatě od spuštění nebyl zaznamenám výrazný výpadek, pokud by skutečně šlo o chybu SW u EET poklady nebo k poruše na samotné EET pokladně, má možnost toto poplatník dokázat ve správním řízení ( mj. prokazatelná porucha EET pokladny či výpadek on line spojení je přímo v metodickém pokynu GFŘ označen za důvod liberační
http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/situace-pri-evidovani-trzeb.pdf
) případně škodu ( finanční postih od správce daně ) vymáhat po prodejci EET pokladny.
pokud vědomě kradl tak to asi není naivitou ale snahou daňově si nezákonně vydělat a tady není asi prostor pro nějaké diskuse. Něco jiného je pokud dají pokutu 30 tis. trafikantce v důchodu za 1 pochybení a to ještě ověřitelně ten den normálně a kontinuálně EET účtenky reportovala ( to je šikana a nesmyslná sankce ) a něco jiného je uvedený případ.
Předřečník píše o chybě komunikace, tedy ani EET systému, ani kasy. A k chybě komunikace stačí jen horší signál a hned se každá účtenka může přeposílat i několikrát, než se ji podaří zaregistrovat. A pokud protokoly ošetření chyb nejsou domyšlené nebo jsou nejednoznačně popsané, tak je klidně možné, že to, co kasa považovala za úspěšně zaregistrovanou účteniku, systém EET ve skutečnosti nezaregistroval.
Poplatník má ovšem právo ( a v případě selhání spojení či poruchy EET pokladny povinnost ) , si kdykoliv zkontrolovat či nechat poslat výpis z registrace EET od FÚ. Účtenka se může v případě výpadku signálu pokoušet o přeposlání i několikrát a pokud se jí to podaří obdrží FIK, pokud se nepodaří on-line spojení tz. je překročena mezní doba odezvy, pak se tiskne pouze PKP a BKP.
Dále platí že : Tržbu, ke které nebyla přijata potvrzovací zpráva s FIK, je třeba zaevidovat
bezodkladně po pominutí příčiny, nejpozději do 48 hodin od jejího uskutečnění. Každá taková tržba se
eviduje zvlášť. Odesílání dat může být zajištěno automaticky softwarem v pokladním zařízení. Odesílání se opakuje až do obdržení FIK.
V popisovaném případě, však podle Generálního finančního ředitelství dlouhodobě a ve velkém rozsahu porušoval zákon o evidenci tržeb. Během dvouměsíční kontrolní akce u něj kontroloři odhalili 4000 falešných účtenek.
4000 falešných účtenek !( pravděpodobně upravený SW EET pokladny tak, by tiskl falešné FIK kódy napodobující ověřovací kód z FÚ ) - co kromě krácení daně z příjmu v tom vidíte za konspirační teorie ?