S prací vyučených řemeslníků je spokojeno 84 % Čechů. Kvalifikovaní řemeslníci navíc splňují očekávání zákazníků.
Vyplývá to alespoň z průzkumu o vnímání řemesla ve společnosti, který realizovala Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR (MPO).
Řemeslo má perspektivu, myslí si většina Čechů
Průzkumu se zúčastnila tisícovka respondentů. Podle většiny z nich má řemeslo perspektivu. Jenom 6 % si myslí opak. Zatímco dříve se zákazník spokojil s kvalitní odbornou prací a dobrou cenou, podle výsledků průzkumu již stejnou váhu dávají spotřebitelé na rychlost, čistotu, kultivovanost a dodržení cenové nabídky. Zákazníci nově očekávají, že jim řemeslníci budou schopni propojit technické zařízení domácnosti s výpočetní technikou. Výuční obory se proto budou muset novému trendu přizpůsobit.
Tip: Čtěte průvodce pro začínající podnikatele Jak podnikat
Je zřejmé, že například dodávky spojené s technickým zařízením budov budou vyžadovat propojení s počítačovými systémy ovládanými na dálku a nové technologie tedy budou automatickým vybavením moderních řemeslníků. Na to se musí připravit jak odborné školy, tak samotní řemeslníci,
komentoval výsledky výzkumu Karel Havlíček, předseda AMSP ČR.
Kvalifikovaných řemeslníků postupně ubývá, je to vidět na počtu absolventů
Nejžádanějšími profesemi jsou z výsledku průzkumu instalatéři, automechanici, elektrikáři a zedníci. Přesto jejich počet ubývá, alespoň co se týká absolventů. Za posledních 10 let ubylo absolventů ve sledované věkové kategorii zhruba o 30 %.
Může za to i nastavení školního systému, kdy žáci stále více touží po vyšším vzděláním. A střední školy poptávce naslouchají. Střední školy v ČR jsou totiž v průměru naplněny z 62 %. Školy tak mezi sebou bojují o žáky, přetahují si je a do maturitních oborů jsou přijímáni i žáci s šesti i osmi čtyřkami na pololetním vysvědčení ze základní školy. Tvrdí to alespoň ředitel Středního odborného učiliště nábytkářského a Střední odborné školy Liberec Václav Tichý, který zároveň dodal: Většina žáků na základních školách nemá motivaci, aby se snažili dosáhnout lepších výsledků a měli šanci na přijetí do zvoleného oboru. Přijati jsou prostě všichni bez rozdílu, tak proč by se snažili.