Řešíte kontrolní hlášení e-tiskopisem? Toleranční lhůta 5 dní u něj neplatí

22. 7. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Zatímco u přiznání lze dodat e-tiskopis i po termínu pro podání, u kontolního hlášení to neplatí. Pozdní dodání e-tiskopisu navíc způsobí neúčinnost podání.

Někteří plátci DPH zapomínají na to, že u kontrolního hlášení k DPH neplatí „toleranční“ lhůta pro doručení e-tiskopisu, na kterou jsou podnikatelé zvyklí u daňových přiznání. Pokud e-tiskopis nepodáte včas, bere se vaše podání jako neúčinné, musíte hlášení podat znovu a navíc vám budou brzy hrozit i sankce.

U kontrolních hlášení neplatí 5 dnů pro dodání e-tiskopisu

V pondělí 25. července vyprší lhůta pro podání kontrolního hlášení za 2. čtvrtletí roku 2016 a za měsíc červen. Jak upozorňuje finanční správa, tento termín je současně i posledním dnem pro dodání potvrzení (tzv. e-tiskopisu) správci daně v případě, že plátce DPH podal na finanční úřad neautorizované kontrolní hlášení. Pro splnění uvedené lhůty postačí včasné fyzické doručení e-tiskopisu věcně a místně příslušnému správci daně nebo podání zásilky s e-tiskopisem k poštovní přepravě.

Někteří plátci DPH se mylně domnívají, že i v případě podání kontrolního hlášení platí, podobně jako u daňových přiznání, lhůta 5 dnů pro podání e-tiskopisu. To však není pravda a i e-tiskopis musí podnikatelé u kontrolních hlášení dodat v termínu pro odeslání samotného hlášení. Při nedodržení lhůty pro doručení e-tiskopisu, nebude moci správce daně využít údaje z podaného kontrolního hlášení, protože bude posuzováno tak, jako by vůbec nebylo podáno. Plátce daně pak bude vyzván k podání nového kontrolního hlášení, a to se všemi důsledky z toho plynoucími, upozornila Petra Petlachová, mluvčí Generálního finančního ředitelství. Už od podzimu navíc finanční správa začne zřejmě udělat pokuty, které se pojí s kontrolním hlášením.

V souvislosti s doprovodným zákonem k zákonu o evidenci tržeb totiž platí od května novinka, která se týká ustanovení § 101a zákona o DPHelektronické formě podání. Nově je v odstavci 4 zakotvena speciální úprava ohledně neúčinnosti podání. Datová zpráva, kterou je podání činěno, musí mít odpovídající formát a strukturu. Pokud ji mít nebude, považuje se podání nově za neúčinné. „Tuto skutečnost připomínáme zejména ve vztahu k plátcům z řad fyzických osob se čtvrtletním zdaňovacím obdobím, neboť tato nová právní úprava bude u těchto plátců poprvé aplikována právě na podání, vztahující se ke zdaňovacímu období 2. čtvrtletí roku 2016,“ vysvětlila Petlachová.

Čtěte více: Pozor na přiznání a další podání k DPH, jinak než elektronicky jsou neúčinná

Své podání zkontrolujte na Daňovém portálu

Finanční správa proto doporučuje, aby si plátci DPH před samotným odesláním kontrolního hlášení ověřili, zda formát kontrolního hlášení (.XML), který byl například vytvořen jejich účetním programem, neobsahuje chyby struktury, které zapříčiní neúčinnost podání. Kontrolu i odeslání kontrolního hlášení mohou provést jednoduše prostřednictvím aplikace Elektronická podání pro Finanční správu (EPO), dostupné na Daňovém portále Finanční správy. Tato aplikace zabezpečí ověření správnosti formátu a struktury datové zprávy, a tedy i očekávané účinky.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).