Revoluce pro živnostníky? Zástupci podnikatelů představili balíček pěti změn

18. 3. 2019
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Revoluční změny pro živnostníky získávají reálný obraz. I když se jedná o souhrn několika změn, cílem je, aby se živnostníkům v Česku podnikalo jednodušeji.

Zástupci podnikatelů intenzivně komunikují s vládou. Společným cílem je ubrat především administrativu těm nejmenším podnikatelům. 

Aktuálně probíhají intenzivní jednání jak s ministerstvem průmyslu a obchodu, tak s ministerstvem financí. Na změnách se podílejí zástupci podnikatelů z řad Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) a Hospodářské komory ČR. 

Některé změny už mají reálný obraz a intenzivně na nich pracujeme se zástupci jednotlivých ministerstev. Nejdále jsme u změn, které se týkají daní, tam probíhá komunikace prakticky na denní bázi. Další změny jsou ještě v jednání, ale zástupci vlády jsou jim také nakloněni, upřesnil pro server Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz Karel Havlíček, předseda představenstva AMSP ČR. 

Celkem má v dohledné době dojít k pěti revolučním změnám. Co se tedy změní: 

Vše na jednom místě

Současnost:
Podnikatel má 1500 informačních povinností, jejich seznam musí složitě dohledávat na desítkách institucí a serverů.

Návrh:
Umístění informačních povinností a zákonů by bylo dostupné pouze na serveru ministerstva průmyslu a obchodu BusinessInfo.cz, který by se zároveň propojil s Právním elektronickým systémem (PES) Hospodářské komory ČR. 

Psali jsme: PES, právní elektronický systém, který má podnikatelům usnadnit život, se vrací

5 kontrol a dost

Současnost:
Na maloobchodní provozovnu může dnes přijít až 30 kontrol ročně.

Návrh:
Pokud bude chtít nově úředník přijít na kontrolu, pak se musí zaregistrovat na speciálním webu, přičemž může přijít maximálně 5 kontrol ročně. Minimální doba od poslední kontroly budou dva měsíce, každá kontrola se zapíše dva měsíce dopředu. Každé ministerstvo samozřejmě bude považovat ty své kontroly za nejdůležitější, je tedy důležité vymezit, o jakých 5 maximálních kontrolách se tedy bude jednat, uvedl pro server Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz Karel Havlíček. 

Změny jen ve dvou dnech

Nyní:
Ročně musí podnikatel počítat s tím, že nastane 50 až 100 legislativních změn, v předem neznámých termínech, podnikatel tak musí sledovat téměř denně všechny změny.

Návrh:
Většina změn pro podnikatele bude zaváděna ve dvou dnech v roce, živnostník tak bude vědět, že ho v průběhu roku nemůže nic překvapit a k 1/1 a k 1/7 dostane od zástupců podnikatelů všechny změny.

Konec duplicit

Nyní:
Je zcela běžné, že jeden údaj je zasílán na řadu úřadů opakovaně.

Návrh:
Stejné formuláře nebo údaje odevzdá živnostník jen jednou, stát je bude sdílet, k čemuž využije nástroje připravované v projektu Digitální Česko.

Jeden paušální odvod

Nyní:
OSVČ platí zvlášť zálohy na sociální a zdravotní pojištění, na konci roku vše dopočítává, dodaňuje a navíc platí daň z příjmu.

skoleni_8_1

Nově:
OSVČ s příjmy do jednoho milionu korun si bude moci dobrovolně zvolit možnost vše vyřídit jednou platbou – zahrnující zálohy na pojištění a minimální daň z příjmu (500 korun měsíčně), čímž odpadnou kontroly těchto odvodů, sníží se administrativa a eliminuje se riziko chyby. 

Psali jsme: Jednotný paušál pro OSVČ místo záloh, přiznání a přehledů? Zatím nejásejte

Nové diskuzní fórum účetních

Jste účetní nebo daňový poradce a potřebujete rychle poradit v oblasti účetnictví a daní? Připojete se do velké komunity účetních a daňových poradců na BusinessCenter.cz. Zajistěte si odpovědi na své otázky prakticky ihned. Uložte si do záložek novou diskuzní komunitu

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).