Na pobočkách bank budou podnikatelům nově k dispozici CzechPOINTy a banky rovněž umožní klientům přes svá internetová bankovnictví přístup do datových schránek. Alespoň tak si to představuje ministerstvo vnitra, které připravilo příslušné změny v zákonech. Jenže realita tak růžová není, banky totiž většinou možnosti teprve analyzují a jak samy tvrdí, nelze říci, že budou mít o CzechPOINTy a rozhraní datových schránek zájem. Některé banky dokonce tvrdí, že ani o jednu službu zájem nemají.
Možnost CzechPOINTů banky zatím neláká
Poslanecká sněmovna na svém posledním předprázdninovém zasedání odsouhlasila novely zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, které přináší podle ministerstva vnitra několika zásadních změn pro podnikatele. Nově by se jim mohla rozšířit síť kontaktních míst veřejné správy (CzechPOINTy). Změny totiž umožňují, aby o zřízení kontaktních míst požádaly i banky.
Aby banky dostaly od ministerstva povolení, budou muset prokázat patřičnou technickou i personální kvalifikaci a dodržení příslušných standardů. Každý rok navíc budou muset platit poplatek ve výši 2 000 000 korun. Dostane-li banka autorizaci k výkonu působnosti CzechPOINTu v průběhu roku, zaplatí poměrnou část ve výši jedné dvanáctiny ročního poplatku za každý započatý kalendářní měsíc. Zaplacený poplatek se stane příjmem státního rozpočtu. Čtěte také: Počet CzechPOINTů narostl na 6510
Jak tvrdí ministerstvo, novinky znamenají další přiblížení výkonu veřejné správy podnikatelům a občanům vůbec. Dnes, pokud si chcete založit účet, popřípadě požádat třeba o úvěr, nevyřídíte vše na jednom místě – musíte na CzechPOINT pro výpis z rejstříku, chcete-li ručit nemovitostí, tak výpisem z katastru. Pokud bude kontaktní místo přímo v bance, určitě vám to ušetří práci,
domnívá se Jiří Korbel z tiskového oddělení ministerstva vnitra.
Před schválením novely proběhly dle slov z ministerstva konzultace a zájem o CzechPOINTy ze strany bank prý zde reálně existuje. Jak však uvedli serveru Podnikatel.cz zástupci samotných bank, situace tak jasná rozhodně není. Většina bank teprve situaci analyzuje a některé dokonce možnost zavedení CzechPOINTů na pobočkách odmítají. O zřízení CzechPOINTů vůbec neuvažuje UniCredit Bank a ani mBank ve svých obchodních místech. Volksbank CZ pak CzechPOINTy zatím rovněž neplánuje, ale jejich zavedení v budoucnu nevylučuje. Konkrétní kroky v současnosti nechystá ani Fio Banka. Ostatní banky teprve vše zvažují. Vysloveně pro se nevyslovila ani jedna banka. Čtěte také: Server Podnikatel.cz přichystal nový adresář úřadů
„Nejvstřícněji“ se pro zřízení kontaktního místa vyslovila Česká spořitelna. I ona však teprve všechny možnosti analyzuje. Spořitelna totiž počítá s tím, že zavedení kontaktních míst by znamenalo zvýšenou administrativní a s velkou pravděpodobností také finanční zátěž. Rozšíření činnosti bank jako kontaktních míst veřejné správy, tzv. CzechPOINTů, však vítáme. Její realizace bude pro klienty znamenat podstatné zjednodušení a urychlení vzájemné komunikace, a to nejen mezi klientem a bankou, ale i mezi bankou a orgány státní správy,
uvedla serveru Podnikatel.cz Vendula Voláková z tiskového centra České spořitelny.
Do datové schránky skrze internetové bankovnictví?
Další novinky se pak týkají informačního systému datových schránek (ISDS). Jejich společným jmenovatelem má být dle ministerstva zjednodušení elektronické komunikace občanů a podnikatelů se státem a podpora privátní komunikace přes datové schránky. Za nejzásadnější změnu považuje ministerstvo možnost propojení přihlašování do datových schránek s jinými systémy provozovanými přes internet. Jednodušeji řečeno, jde o to, že pokud o to daný poskytovatel internetových služeb (například internetbankingu) požádá, bude možné, aby se jeho klienti jedním jménem a heslem přihlásili jak k jeho službám, tak i do ISDS. To také znamená, že v jedné internetové aplikaci budete například moci obsluhovat svůj bankovní účet a datovou schránku,
vysvětlil pro server Podnikatel.cz Jiří Korbel z ministerstva vnitra.
Ministerstvo se domnívá, že se tím nejen zjednoduší obsluha, ale systém může nabídnout nové zajímavé služby – například přenos elektronické faktury do internetbankingu. Také zájemci o propojení svých služeb s datovými schránkami musí splnit příslušné podmínky, tedy především všechny technické, organizační a dalších podmínky, které zaručí, že ISDS nebude moci být zneužit či napaden. Dále musí poskytovatelé zajistit, že do datové schránky budou mít přístup skutečně jen ti, kteří na to mají nárok. V neposlední řadě musí zaplatit též roční poplatek za využívání rozhraní datových schránek. Ten se spočítá jako součin částky 100 Kč a počtu uživatelských účtů k jeho službám, pro které v daném kalendářním roce využil přístupového rozhraní.
U přístupu do datových schránek ale vyvstává stejný problém jako u CzechPOINTů, banky o něj totiž zájem zatím neprojevují. V tomto případě se vyjadřují dokonce ještě více odmítavě než v případě CzechPOINTů. Zhruba půlka bank teprve možnosti analyzuje a stejné množství bank připojení do datových schránek skrze své bankovnictví v nejbližší době neplánuje. Především pak z technických a procesních důvodů. Nový zákon ovšem umožňuje, aby licenci pro získání rozhraní datových schránek získal jakýkoli provozovatel internetových služeb, nemusí se tedy jednat o banku. Čtěte také: Cena Poštovních datových zpráv brzy klesne, napraví to jejich dosavadní fiasko?
Portály veřejné správy i s elektronickými formuláři
Nové zákony přinesly ale i změny, které podnikatelům usnadní užívání datových schránek bez ohledu na přístup jiných subjektů. Upravily se třeba podmínky doručování privátních datových zpráv, kde potvrzení o doručení již příjemce nebude muset „odklikávat“, ale zpráva bude považována za doručenou automaticky, když se adresát přihlásí do datové schránky. Novinkou je rovněž vznik veřejné seznamu držitelů datových schránek, jakýchsi „zlatých stránek“ ISDS, které budou přístupné každému a jistě ulehčí vyhledávání případných adresátů, ať už úřadů, občanů nebo firem,
dodal Jiří Korbel.
Ministerstvo si slibuje zlepšení rovněž od nové podoby Portálu veřejné správy, na kterém budou úřady povinně vystavovat elektronické formuláře. U nichž bude garantována možnost podání přes datové schránky. Tyto formuláře půjdou vyplnit přímo v počítači a měly by ušetřit čas nejen podnikatelům, ale i úřadům, protože je nebudou muset tisknout, ale půjdou přímo zpracovávat v jejich informačních systémech. Jakousi první podobu tohoto portálu v náběhovém období můžete vidět již dnes na www.mojedatovaschranka.cz,
uzavřel Jiří Korbel. Čtěte také: Chcete mít možnost konvertovat datovou zprávu i za 10 let? Poradíme vám, jak na to
Foto: www.isifa.com