Původně jsem chtěl napsat o tom, jak se nemá podnikat na internetu. Ale naštěstí jsem se trochu zpozdil s odevzdáním textu. Díky tomu můžu napsat něco jiného. V Hospodářských novinách mi totiž padl do oka rozhovor s ředitelem společnosti HayGroup, který tvrdí, že polovina lidí – přesně 48 procent – v Česku pracuje v demotivovaném týmu. Můžou za to šéfové těch týmů. Je to výsledek pětiletého průzkumu, který jeho firma prováděla ve střední Evropě.
Není skutečnost ještě horší?
Docela maso, chtělo by se říct. Ale vzápětí ve mně začal hlodat červ pochybnosti: to je hloupost, kdoví, jak k těm číslům přišli. Přeci nejsou čeští manažeři tak pitomí, aby jich hned polovina sama otravovala podřízené natolik, že budou hůř pracovat, říkal jsem si. Přečetl jsem si rozhovor v novinách ještě jednou, chvíli pátral na internetu a pochyby zmizely. Studie té společnosti je celkem jistě pravdivá a vznikla na základě opravdových údajů. Brrr!
Začal jsem tedy přemýšlet, jestli sám znám někoho, kdo do té skupiny špatně řídících manažerů patří. První reakce byla zcela odmítavá. Nikoho takového přece neznám. Nebo že by přece jen? Možná tenhle, ten asi ano. Vlastně i tenhle se chová k podřízeným docela jako gubernátor. To mi připomíná, ještě Frantu, ten to taky s lidmi moc neumí. A najednou mě přepadly další pochyby: je ten výzkum pravda, nebo je to ve skutečnosti ještě horší?
Z výzkumů HayGroup vyplývá, že tuzemští manažeři používají především dva způsoby řízení. Jenže existují ještě minimálně čtyři další. Aby toho nebylo málo, zhruba polovina českých manažerů neumí lidem dát vizi. Tedy vizi ve smyslu příruček ještě asi ano, ale nedokážou svým lidem vysvětlit cíle firmy, ani to jak jich chtějí dosáhnout.
Polovina českých manažerů zkrátka není způsobilá vést dobře podřízené. To znamená, že polovina firem v našich zemích nemá příliš dobré vedení. O pár řádek výš jsem pochyboval, zda skutečnost není ještě horší, než výsledky průzkumu. Nyní už si říkám, že i ta popsaná skutečnost je dost strašná. Navíc jen 20 procent manažerů dokáže, podle průzkumu, své lidi dobře motivovat. Jenže je tady ještě něco horšího.
Majitele by měly zajímat názory „lidí dole“
Neexistuje totiž žádná studie o tom, zda majitele firem vůbec zajímá, jestli jejich manažeři jsou lidé na svém místě. (Tedy ono je to zajímá, ale dokud je firma v černých číslech, tak jde o zájem celkem minimální. Pak už zase bývá pozdě.) Neexistuje ani studie o tom, jestli majitelé a nejvyšší ředitelé dokážou poznat manažera, který nemá potřebné vůdčí schopnosti. Protože takový člověk snižuje výkon jejich firmy. A tohle už zase výzkumníci dali dohromady. Firmy a jejich části, které mají demotivovaný personál, mají až o třetinu nižší finanční výkon.
Takže možná zmiňovaná studie přece jen nabízí cestu ke zlepšení. Každý majitel, akcionář i generální ředitel by měl chtít, aby jeho firma vydělávala o třetinu víc. Pokud toho chtějí dosáhnout, musí se průběžně zajímat i o názory „lidí dole“. Jen když je budou znát, mají šanci přijít na to, zda jejich manažeři dělají svou práci dobře.
Tomáš Richter, generální ředitel společnosti Internet Retail (zahrnuje několik internetových obchodů, například Kasa.cz, Obchodní dům.cz, Hej.sk)