Článek obsahuje celou řadu nepřesností a informací, na základě kterých může čtenář nabýt zavádějícího dojmu:
– obsah evokuje, že školení tzv. řidičů-referentů provádí autoškola a trvá několik hodit, což ani jedno není pravda (školení může být provedeno např. odborně způsobilou osobou k prevenci rizik [dříve bezpečnostní technik] nebo vedoucím dopravy či jiným zaměstnavatelem určeným zaměstnancem jen v rozsahu několika desítek minut v rámci tzv. školení BOZP [školení o právních a ostatních předpisech k zajištění BOZP]; to vše záleží na tom, jak si to stanoví zaměstnavatel),
– již použití pojmu řidič-referent je zavádějící, neboť v současné době jsou jen řidiči, jež řídí některé z motorových vozidel uvedených v § 46 zákona č. 247/2000 Sb. a ti, jež při výkonu své pracovní činnosti řídí motorové vozidlo, avšak ne uvedené v § 46 zmíněného zákona (školení řidičů z povolání ve smyslu zákona č. 111/1994 Sb. bylo již zrušeno, čímž došlo k podstatnému zjednodušení problematiky - dnes je již zcela nepodstatné, co má zaměstnanec ve smlouvě či obdobném dokumentu, neboť řidiči se již nedělí na řidiče z povolání a ostatní řidiče používající motorové vozidlo při výkonu pracovní činnosti),
– neexistuje žádné školení "Školení odborné způsobilosti řidičů - referentů", tedy nejedná se o správné znění celého názvu, jak je v článku uvedeno (školení není definováno jako samostatné, záleží na zaměstnavateli, zda jej tak pojme či jej zahrne do školení o právních a ostatních předpisech k zajištění BOZP obdobně jako např. u zaměstnanců, kteří provádějí pochůzky po městě [též musí být školeni z dopravních předpisů]),
– zcela zavádějící je tvrzení, že "školení řidičů-referentů se pochopitelně týká i OSVČ" (jak je správně v článku uvedeno, školení vyplývá z ustanovení § 103 zákoníku práce; z ustanovení § 12 zákona č. 309/2006 Sb. jasně vyplývá, že ustanovení § 103 zákoníku práce se na OSVČ nevztahuje, tedy nemusí ani absolvovat tzv. školení řidičů-referentů),
– stanovení lhůty pro opakování školení je plně v kompetenci zaměstnavatele a v žádném případě není nutné, aby probíhalo jednou za rok; je možné je realizovat každých půl roku, jakož i jedenkrát za pět let, když si to tak zaměstnavatel stanoví (na základě vyhodnocení rizik při práci).
Tomáš Neugebauer
odborně způsobilá osoba k prevenci rizik
http://bozppo.vfn.cz/skoleni_ridicu.htm
"Školení řidičů – referentů je jednou ze základních povinností zaměstnavatelů i zaměstnanců. " Hned první věta článků dává tušit, že se jedná o jeden z mnoha, pro zaměstnavatele zavádějících článků.
Plně souhlasím s panem Neugebauerem.
Navíc bych doplnil, že článek zcela ignoruje např. nařízení vlády č. 168/2002 Sb. Z tohoto nařízení vlády plyne zaměstnavateli, který provozuje dopravu dopravními prostředky, zcela jasná povinnost, vypracovat tzv. místní provozní bezpečnostní předpis (dále jen MPBP), kterým upraví zásady bezpečného provozu vozidle, ve svých podmínkách. Tento MPBP je v případě školení o právních a ostatních předpisech BOZP zaměstnanců, kteří při svých pracovních činnostech řídí firemní vozidla, zcela jistě jedním z nejdůležitějších ostatních předpisů.
Školení "referentů" tedy není jen školením o dopravních předpisech, jak se lze z článku mylně domnívat, ale školením o předpisech, vztahujícím se k této práci. Včetně výše zmíněného MPBP to může být dále zejména návod výrobce k obsluze a údržbě vozidla nebo bezpečnostní listy k provozním kapalinám.
Znalost právních, dopravních předpisů, je povinností každého držitele řidičského oprávnění. Proto by měla být při školení řidičů věnována pozornost právě ostatním předpisům. Na ty se však v praxi bohužel často zapomíná.
dobrý den,
již nějakou dobuse snažím zjistit info o školení řidičů, ale ne pro zaměstnance, ale pro brigádníky...
rád bych se dozvěděl, zda zaměstnavatel (a jakým způsobem?) je povinen zajistit školení řidičů pro brigádníka, se kterým má sjednanou pouze smlouvu o provedení práce či smlouvu o pracovní činnosti, ve které není výslovně uveden jako "řidič referentského vozidla" Pokud by takový člověk naboural firemní vozidlo na "služební cestě" např při rozvozu zboží, je povinen před jízdou zaměstnavatel zajistit školení řidičů? Je v takovém případě povinnost toto školení pro brigádníka absolvovat od certifikovaného školitele, nebo stačí proškolení od zaměstnavatele o "bezpečném provozu a užívání vozidla"? Na internetu jsem se dočel, že to zajišťuje zaměstnavatel zaměstnanci, ale nikde jsem se nedočetl, zda se to vztahuje i na brigádníky a zda formulace "zařídí zaměstnavatel" má význam že školí přímo zaměstnavatel nebo musí zaměstnavatel zajistit toto školení od certifikované osoby.
Pokud mě někdo nasměrujete na zdroj, kde tyto informace zjistit, budu moc rád...