Rizikových e-shopů přibývá, nástroj na okamžitou blokaci chybí

21. 3. 2018
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Zatímco za předminulé dva roky zveřejnila Česká obchodní inspekce 4 rizikové e-shopy, za rok 2017 je to více než 130 internetových stránek.

Za minulý rok provedla Česká obchodní inspekce (ČOI) 1085 kontrol internetových obchodů. Skoro 90 procent neprošlo s čistým štítem. Výše uložených pokut dosahuje 5 609 500 korun.

Chyby provozovatelů se stále opakují: Oproti roku 2016 se situace v této kontrolní oblasti téměř nezměnila. I nadále provozovatelé e-shopů neinformují spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, o uplatnění a způsobu reklamace nebo používají klamavé obchodní praktiky, uvedl ředitele ČOI Mojmír Bezecný.

Psali jsme: ČOI se zaměřila na rychlost dodání zboží skladem. E-shopům za to hrozí pokuty

Na pochybení provozovatelů e-shopů upozorňují také samotní spotřebitelé. Za rok 2017 eviduje Česká obchodní inspekce téměř 6000 podnětů ke kontrole.

Seznam častých porušení právních předpisů

  • obchodníci neinformovali o povinnosti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů
  • prodejci se dopustili klamavých obchodních praktik 
  • byla porušena informační povinnost prodávajícího o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva zboží reklamovat, společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit 

Zatímco se pochybení ze strany provozovatelů příliš nemění, změna je evidentní u rizikových e-shopů. Zatímco v roce 2015 a 2016 Česká obchodní inspekce zveřejnila ročně 4 rizikové e-shopy, v roce 2017 to bylo již 131 e-shopů, které považuje ČOI za rizikové především z důvodu nedodržování zákonných povinností a obtížné vymahatelnosti spotřebitelských práv. Jak inspekce uvádí, tyto obchody mají často neznámé provozovatele.

Čtěte také: 5 věcí, které podstatně snižují důvěru vašeho e-shopu

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Evidujeme výrazný nárůst rizikových e-shopů, které často vznikají na opuštěných cz doménách s dobrou historií a nově slouží k jinému účelu, než byl původní záměr, popisuje Bezecný a přidává příklady z praxe: Například nejfilm.cz, krajzlin.cz nebo eurorcrally.cz, což je doména, kterou používal spolek modelářů rádiově ovládaných modelů aut, posléze však doménu včas nezaplatil a tak o ni přišel, dnes je na webu nabídka bot od anonymního prodejce, nákup zde je však značně rizikový.

Jak ale přiznává ministr průmyslu Tomáš Hüner, efektivní páka na ochranu spotřebitele před internetovými podvody chybí: V tuto chvíli neexistuje žádný právní nástroj, jak by bylo možné okamžitě zablokovat vysoce rizikové podvodné stránky, říká ministr průmyslu a obchodu.

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).