Rodinné firmy jsou prý zdravější než jiné. Známe jejich pro a proti

3. 7. 2013
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Jaké je to pracovat v rodinné firmě? V čem jsou tyto společnosti lepší a jak vnímají své současné podmínky? Nedávno odpověděl zajímavý průzkum.

80 % hrubého domácího produktu v Evropě generují rodinné firmy. Family business má ve světě dobré jméno a zahrnuje globálně proslulé značky. Jako malá rodinná firma začínala třeba Ikea nebo Bosh. V České republice je situace ovlivněná vývojem událostí v druhé polovině 20. století a násilným přerušením podnikání. Proto na české rodinné podniky připadá jen 40 % hrubého domácího produktu. Situace se ale rok od roku lepší a rodinné firmy jsou ve stále lepší kondici. Je podnikání v rodinném klanu výhodou? Jaké jsou jeho plusy a mínusy? A jaké mají rodinné firmy očekávání a cíle v budoucnu?

Podle zjištění Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR se rodinné firmy nejčastěji profilují v potravinářství. Druhým nejčastějším oborem je stavební činnost a třetím výroba nábytku. Poměrně častá je autodoprava, zemědělství a textilní výroba. V rodinném podniku bývá většinou do 20 zaměstnanců a co se týká obratů, tak existují dvě velké skupiny, které vykazují téměř shodné výsledky. První má obrat od 1 do 5 milionů korun, druhá počítá mezi 10 a 60 miliony. Firmy vydělávající víc jsou v kategorii family business spíše výjimkou.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Rodinné firmy mají svá pro i proti, stejně jako tomu bylo v případě rodiny Ewingových v seriálu Dallas. 

Z průzkumu trhu vyplynulo, že rodinné firmy tvoří nejzdravější jádro české ekonomiky. Jsou to podniky, které v sobě ukrývají kapitál a hlavně potenciál do budoucna. Mile nás překvapilo, že rodinné podniky nemají v kapse parte. V drtivé většině vnímají svou současnost i budoucnost pozitivně. Nestěžují si na nedostatek příležitostí, peněz nebo na chybějící přízeň státních orgánů, komentuje výsledky Karel Havlíček, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Ačkoli doba není zcela ekonomicky příznivá, 34 % rodinných firem očekává v příštích třech letech mírný růst a 42 % stagnaci tržeb. Výraznější expanzi má v plánu desetina rodinných podniků a pouze 14 % se obává propadu.

Na otázku, čím to, je podle Václava Jungwirta, zakladatele společnosti LIVA Předslavice a loňského vítěze v soutěži Rodinná firma roku, jednoduchá odpověď: Rodinné firmy jsou základním prvkem podnikání a stabilizačním prvkem českého podnikatelského prostředí. Když se jakákoli jiná firma dostane do potíží a zkrachuje, tak je to smutné, ale jde se dál. To si ale podnik, na kterém je závislá celá rodina, nemůže dovolit, proto se snažíme problémy překonávat a jde nám to snáz.

Pravdou je, že rodinné firmy jejich majitelé nebudují kvůli okamžitým ziskům, ale s vidinou dlouhodobé perspektivy. Jejich dobrá kondice pak může být právě jednou z příčin toho, že přibližně 70 % společností chce firmu v budoucnu předat v rámci rodiny. Jako své hlavní priority do nejbližších let proto uvádějí zvyšování efektivity, udržení si kvalitních zaměstnanců a optimalizaci financování. O výhodnější formě financování podnikání přemýšlí 38 % společností. Většinou ale jde jen o teoretizování, protože česká společnost je konzervativní a nemá ráda změny. Změna financování často není možná bez změny banky. Devět z deseti oslovených vám ale odpoví, že banku měnit nebude i přesto, že by přechodem k jinému bankovnímu ústavu mohli ušetřit a získat výhody, říká Karel Havlíček.

Rodinné firmy těží z konzervatismu

Jistá míra konzervatismu je ale pro rodinné firmy velkou předností. Potvrzuje se, že zákazníci v české kotlině rádi sází na jistotu, tradici a upřednostňují dlouhodobé vztahy. Je sice pravda, že rodinné klany u nás ještě nejsou tak rozrostlé jako v Evropě, kde už firmu vede čtvrtá nebo pátá generace, ale ke generační obměně pomalu dochází i u nás. Lidé, kteří začali podnikat po sametové revoluci, jsou ještě často plní síly a svých pozic ve firmách se vzdát nechtějí. Dokladem může být česká společnost Sapeli. Její obnovitel Jindřich Procházka ji své vnučce předal teprve loni, kdy mu bylo 86 let.

Partneři a zákazníci rodinných firem uvádějí, že jsou pro ně takové podniky průhlednější a tím pádem i důvěryhodnější. Ani jeden majitel či jednatel firmy neuvedl, že by rodinný status firmy zhoršoval její vnímání v očích zákazníků či obchodních partnerů. 75 % z nich to naopak vnímá jako svou konkurenční výhodu. Zbylou čtvrtinu pak tvoří podnikatelé, kteří rodinnost firmy jako výhodu nevnímají. Jako hlavní důvod uvádí nedostatek důvěry obchodních partnerů k rodinným firmám.

Díky své otevřenosti a důvěryhodnosti prý rodinné firmy také dokáží lépe motivovat a hledat kvalitní zaměstnance. Problém s tím nemá 70 % společností.

Pozor na přílišnou uzavřenost a rodinné vztahy

Drtivá většina rodinných firem vnímá jako svou výhodu flexibilitu, stabilitu, dodržování etiky v podnikání i atmosféru ve společnosti. Na druhou stranu mají rodinné podniky potíže se svou uzavřeností. Ta sice vytváří jistou bariéru a firma je méně zranitelná, členové rodiny ale nemusí vždy vidět možná rizika a umět se jim bránit. Po čase jim může chybět důležitý pohled zvenku. Takové firmy si nestěžují. Potíže pochopitelně mají stejně jako jiné podniky, ale ony je neventilují. Stav firmy je rodinnou prestiží a jakýkoli útok na společnost je brán velmi osobně, říká Karel Havlíček z Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Tato uzavřenost může mít dobrý dopad na zákazníky, kteří firmě neupozorňující na své potíže žehráním na situaci, více důvěřují. Je tu ale jisté riziko pro obchodní partnery, kteří se o případných potížích mohou dozvědět až příliš pozdě.

Důležité je, aby v rodinné firmě byly jasně vymezené hranice mezi soukromým a profesionálním životem. Není možné se zcela ubránit jejich vzájemnému prolínání, proto by měla být pravidla o to přísnější. Vzpomeňme na legendární americký seriál Dallas, to je zajímavý příklad negativního ovlivňování chodu firmy komplikovanými rodinnými vztahy. Reálný život ale není jako televizní seriály. V řadě v nich se ukazuje, jak mladá a rozmazlená generace zahrnutá luxusem od svých úspěšných maminek a tatínků rodinnou firmu později úplně zničí. Příčiny pádu firem po generačním předání a chyby jsou ale hlavně na straně odstupující generace. Ctižádostiví rodiče často svým potomkům ve firmě nedopřejí tolik prostoru, který by si pro jejich rozvoj zasloužili a potřebovali. Strůjci následného neúspěchu bývá mnohem častěji právě starší generace, vysvětluje Karel Havlíček.

skoleni_8_1

Určení rolí a vymezení působišť jednotlivých členů považuje za důležité i podnikatel Václav Jungwirt. Pokud má být firma úspěšná, doporučuje, aby se jeden z manželů staral o chod rodiny a domácnosti a druhý o podnikání. Nám se tento model osvědčil. Manželka kompletně zajišťuje domácnost a obhospodařuje rodinný krb. Možná to zní staromódně, ale je to důležité. I ona má ale své právo. Situaci ve firmě probíráme každou neděli u společného oběda, říká Václav Jungwirt s tím, že konkrétně v jeho případě se manželka v jistém okamžiku stala i jakousi brzdou v rozvoji, kterou bylo potřeba „odstranit“. Ženy podle něj více uvažují nad tím, co by se stalo, kdyby…

Je jasné, že rodinné firmy mají svá pro i proti. Důležitou zprávou ale je, že ty, které v současnosti působí v České republice, ví, na čem staví. Moc dobře vědí o svých silných stránkách, věří svým schopnostem a produktům. A to je důležitá zpráva pro investory, banky, ekonomy i stát.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).