Rodinným firmám je český trh malý. Stále více se zajímají o export

12. 12. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Rodinné firmy se čím dál tím více snaží vyvážet. Platí to nejen pro ty asijské, ale i pro firmy v Evropě, včetně České republiky.

Rodinné firmy expandují do zahraničí. Podle mezinárodního průzkumu společnosti PwC vyvážjí za hranice více jak dvě třetiny rodinných firem a do pěti let by jich již mělo být více jak 70 procent. Vývoz by se tak poté měl podílet na jejich příjmech ze 30 procent.

Nejaktivnější jsou Asiaté, na vývoz víc sázejí i Češi

Z dotazování více jak dvou tisíc představitelů rodinných firem vyplynulo, že nejvíce vyvážejí rodinné firmy z Asie. Nicméně export se týká také rodinných firem ze střední a východní Evropy, včetně České republiky.

Čtěte také: Navštívili jsme starožitníky. Jak funguje jejich byznys?

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Rodinné firmy se zajímají o export.

I české firmy si začínají uvědomovat, že jim je český trh malý. Podle našich průzkumů by měla své zahraniční aktivity v příštím roce rozjet či posílit přibližně třetina českých rodinných firem, jejichž velikost jim takovou expanzi umožňuje. I přes řadu nástrah je to podle mého názoru krok správným směrem, neboť zůstat pouze doma znamená uzavřít si dveře před řadou zajímavých růstových příležitostí, uvádí k výsledkům průzkumu David Borkovec, partner společnosti PwC Česká republika.

Když firmy expandují za hranice, pak ovšem nejčastěji k nejbližším sousedům nebo do zemí, které jsou jim jazykově a kulturně blízké.

Co podnikatelům při cestě na zahraniční trhy nejvíce komplikuje život?

  • jiná podnikatelská kultura
  • konkurence
  • změny měnových kurzů
  • ekonomická situace na trhu, na nějž expandují
  • financování vývozu a
  • složitější odběratelsko – dodavatelské vztahy

Rodinné firmy se považují za páteř ekonomiky

Jak se před časem ukázalo z jiného průzkumu, ve kterém rodinné firmy zkoumala společnost KPMG, domnívají se zároveň majitelé a výkonní ředitelé českých rodinných firem, že jsou páteří české ekonomiky. Rodinné firmy budují majitelé s vidinou dlouhodobé perspektivy. Jejich cílem obvykle nebývají okamžité zisky, ale snaha vystavět trvalou hodnotu, která se bude předávat z generace na generaci, komentoval to Milan Bláha, Partner společnosti KPMG Česká republika. Na celosvětovém podnikání přitom rodinné firmy zaujímají čtyřpětinový podíl.

Čtěte také: Rodinné firmy začínají táhnout českou ekonomiku. Tvrdí to jejich majitelé

Rodinné firmy se navíc těší také rostoucímu zájmu absolventů, jak se ukázalo v průzkumech, které provedl pracovní portál Jobs.cz. Rodinné firmy jsou mezi končícími studenty oblíbenější na úkor nadnárodních společností.

Čtěte také: Nadnárodní společnosti nefrčí. Absolventy lákají malé a rodinné firmy

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).