Pokles zahraničních turistů, kteří cestují do České republiky, a jejich opětovný příliv, je tématem podnikatelů v cestovním ruchu od vypuknutí krize v roce 2008. Loňský rok označují nové statistiky v oblasti příjezdové turistiky za rekordní. Neznamená to ale, že by se s tím, jak roste počet turistů, dařilo finančně lépe také podnikatelům v cestovním ruchu.
Počet turistů trhá rekordy
Už v roce 2009 poklesl počet turistů oproti roku 2008 o 8,5 procenta. Podle tehdejších informací z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, však za poklesem nestála jen krize, ale také nízká kvalita služeb a nedostatčná infrastruktura v regionech. Už na začátku roku 2010 se ale trend otočil a podle statistiky měl zájem turistů o Česko zase vzrůstající tendenci.
Rok 2011 byl podle aktuálních čísel naopak pro příjezdový cestovní ruch rekordní. Ubytovací zařízení v Česku evidovala o 7,9 procenta více zahraničních turistů než v předchozím roce, navíc jich bylo nejvíc v historii. Ze statistik Českého statistického úřadu vyplývá, že loni padl dosavadní rekord z roku 2007, kdy přijelo 6,7 milionu zahraničních turistů. V loňském roce se také prodloužila průměrná doba pobytu turistů v ČR.
Na výborných výsledcích roku 2011 se významně podíleli turisté z Ruska, kterých letos přijelo do ČR rekordních 570 tisíc. Počet ruských turistů dokonce o 70 tisíc překonal náš předběžný odhad z počátku ledna,
komentuje výsledky generální ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška. Počet ruských turistů tak meziročně vzrostl dokonce o 37,5 procenta. Nejvíce turistů přitom přijelo z Německa.
Z pohledu tržeb za sebou máme neúspěšný rok
Růžové statistiky ale v tomto případě neznamenají, že by českým hoteliérům a cestovním kancelářím také úměrně tomu rostly tržby. Je pravdou, že z hlediska počtu klientů a počtu přenocování byl loňský rok celkem úspěšný. Z pohledu tržeb to byl ovšem rok neúspěšný. Tržby za osobu a noc klesly v průměru okolo 12 %,
shrnuje situaci pro server Podnikatel.cz Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří České republiky.
Praha podle něj doplácí na pokračující cenovou válku mezi čtyřhvězdičkovými hotely, které nabízejí napřímo svým klientům mnohem nižší ceny, než mají nasmlouvané s cestovními kancelářemi a tlačí tak cenovou politiku trhu výrazně dolů. Na první pohled se to může zdát vynikající pro klienty, ale ve skutečnosti jsou ceny již pod hranicí rentability a hoteliéři musí šetřit na kvalitě služeb a stravování. To může z dlouhodobého hlediska přinést problémy. Výrazná aktivita hotelů směrem ke klientům (tzv. napřímo) ohrožuje ekonomiku cestovních kanceláří,
dodává. A nešetří kritikou na naprosto zoufalou
českou vízovou politiku, která podle něj ohrožuje trhy, jako je Rusko, Čína a Indie. Lukrativní klienti tak raději letí do jiné evropské destinace a v Praze se staví jen na chvíli, podobná je i situace u lázeňských pobytů, popisuje praxi.
Očekáváme, že letošní rok bude v tomto ohledu lepší, ale bez pomoci státu a města to nebude jednoduché,
uzavírá Jan Papež.