Rok 2011: Rekordní počet turistů, z hlediska tržeb neúspěch

9. 2. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: 397604
Podle statistiky byl rok 2011 v oblasti příjezdové turistiky rekordní. Podnikatelé však říkají: z hlediska tržeb za sebou máme neúspěšný rok.

Pokles zahraničních turistů, kteří cestují do České republiky, a jejich opětovný příliv, je tématem podnikatelů v cestovním ruchu od vypuknutí krize v roce 2008. Loňský rok označují nové statistiky v oblasti příjezdové turistiky za rekordní. Neznamená to ale, že by se s tím, jak roste počet turistů, dařilo finančně lépe také podnikatelům v cestovním ruchu.

Počet turistů trhá rekordy

Už v roce 2009 poklesl počet turistů oproti roku 2008 o 8,5 pr­ocenta. Podle tehdejších informací z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, však za poklesem nestála jen krize, ale také nízká kvalita služeb a nedostatčná infrastruktura v regionech. Už na začátku roku 2010 se ale trend otočil a podle statistiky měl zájem turistů o Česko zase vzrůstající tendenci.

Rok 2011 byl podle aktuálních čísel naopak pro příjezdový cestovní ruch rekordní. Ubytovací zařízení v Česku evidovala o 7,9 procenta více zahraničních turistů než v předchozím roce, navíc jich bylo nejvíc v historii. Ze statistik Českého statistického úřadu vyplývá, že loni padl dosavadní rekord z roku 2007, kdy přijelo 6,7 milionu zahraničních turistů. V loňském roce se také prodloužila průměrná doba pobytu turistů v ČR.

Na výborných výsledcích roku 2011 se významně podíleli turisté z Ruska, kterých letos přijelo do ČR rekordních 570 tisíc. Počet ruských turistů dokonce o 70 tisíc překonal náš předběžný odhad z počátku ledna, komentuje výsledky generální ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška. Počet ruských turistů tak meziročně vzrostl dokonce o 37,5 procenta. Nejvíce turistů přitom přijelo z Německa.

Z pohledu tržeb za sebou máme neúspěšný rok

Růžové statistiky ale v tomto případě neznamenají, že by českým hoteliérům a cestovním kancelářím také úměrně tomu rostly tržby. Je pravdou, že z hlediska počtu klientů a počtu přenocování byl loňský rok celkem úspěšný. Z pohledu tržeb to byl ovšem rok neúspěšný. Tržby za osobu a noc klesly v průměru okolo 12 %, shrnuje situaci pro server Podnikatel.cz Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří České republiky.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Praha podle něj doplácí na pokračující cenovou válku mezi čtyřhvězdičkovými hotely, které nabízejí napřímo svým klientům mnohem nižší ceny, než mají nasmlouvané s cestovními kancelářemi a tlačí tak cenovou politiku trhu výrazně dolů. Na první pohled se to může zdát vynikající pro klienty, ale ve skutečnosti jsou ceny již pod hranicí rentability a hoteliéři musí šetřit na kvalitě služeb a stravování. To může z dlouhodobého hlediska přinést problémy. Výrazná aktivita hotelů směrem ke klientům (tzv. napřímo) ohrožuje ekonomiku cestovních kanceláří, dodává. A nešetří kritikou na naprosto zoufalou českou vízovou politiku, která podle něj ohrožuje trhy, jako je Rusko, Čína a Indie. Lukrativní klienti tak raději letí do jiné evropské destinace a v Praze se staví jen na chvíli, podobná je i situace u lázeňských pobytů, popisuje praxi.

Očekáváme, že letošní rok bude v tomto ohledu lepší, ale bez pomoci státu a města to nebude jednoduché, uzavírá Jan Papež.

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).