Rok podle výrobců ozdob: Žádný rozvoj firmy a pak už jen psychiatr nebo kostel

23. 12. 2020
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Rautis, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Vánoční ozdoby jsou nedílnou součástí českých domácností. Některé se dědí po generace, ale jejich výrobci stále přicházejí s novými nápady a mají dost práce.

Ani výrobci vánočních ozdob to však letos neměli jednoduché. Potýkali se jak s poklesem zahraničních objednávek, zrušením exkurzí do výroby, tak zavřenými prodejnami nebo nekonajícími se vánočními trhy. Právě ty tvoří velkou část jejich prodejů. 

Co se dozvíte v článku
  1. Běžného obratu nedosáhnou
  2. O jaké ozdoby je největší zájem?
  3. Co bylo letos jinak?
  4. Podívejte se do rodinné firmy Ozdoba CZ: 
  5. Vánoční trhy chybí

Běžného obratu nedosáhnou

Podle Barbory Kulhavé ze společnosti Rautis na jaře ve výrobě bylo vše v pořádku, protože mají převážně domácí zaměstnance. A navíc byli optimističtí, že „nezruší Vánoce“. Nemohli dělat exkurze do výroby a měli uzavřenou firemní prodejnu. Po otevření se návštěvníci vraceli velmi pomalu, ale léto bylo z hlediska turistického ruchu dobré. Na podzim pak nastal totální útlum výroby: někteří zaměstnanci se přesunuli na balení e-shopu a někteří domů v rámci programu Antivirus. Místo vrcholu sezóny se tak v Poniklé snaží pouze zmírňovat ztráty. Exkurze nejsou, firemní prodejna zavřená stejně jako obchody nabízející jejich zboží. Kvůli nejisté situaci mají obchodníci obavu si sezónní zboží koupit, a tak narůstají objednávky do komise. Prodej pouze přes náš vlastní e-shop a e-shopy našich zákazníků nemůžou nahradit předvánoční obrat v běžném roce, podotýká Barbora Kulhavá. 

V letošním roce také došlo k významnému poklesu zahraničních objednávek, který způsobila první vlna koronavirové pandemie ve světě, kdy došlo ke krachu některých významných zákazníků. Jejichž výpadek se společnosti Vánoční ozdoby, DUV-družstvu z Dvora Králové nad Labem nepodařilo nahradit. Doufali, že ztrátu částečně nahradí tuzemskými prodeji, které v posledních letech stoupaly. Bohužel ve chvíli, kdy pro výrobce vánočních ozdob začínají v České republice nejvyšší tržby, došlo 22. října k uzavření jejich prodejen. A přesto, že na naléhání na pana ministra Havlíčka, jsme dostali 20. listopadu výjimku a mohli začít prodávat, ztráta vzniklá měsíčním uzavřením se nám již nepodaří dohnat ve srovnání s rokem 2019, a tím pádem ani byť jen částečně nenahradí propad zahraničních objednávek, dodává předsedkyně družstva Růžena Secká

O jaké ozdoby je největší zájem?

Podle zkušeností Růženy Secké je v České republice největší zájem o bílé, stříbrné či průhledné koule, střídmě zdobené. Je to tradiční vánoční barva, která má obrovskou výhodu, může být základem zdobení vánočního stromečku a každý rok ji můžete doplnit jakoukoliv moderní či trendovou barvou. Velký zájem je také o ozdoby ve tvaru nejrozmanitějších zvířátek či pohádkových postaviček, které si zákazníci kupují jako dárky pro své nejbližší. V neposlední řadě mají naši zákazníci obrovský zájem o ozdoby se jmény, které našim zákazníkům malujeme na přání, a každá z těchto vánočních ozdob je vlastně originálem, doplňuje Růžena Secká. Barbora Kulhavá vidí jako nejoblíbenější tradiční vánoční tvary, jako jsou perličkové hvězdy a andělé. 

Montování hvězdy
Autor: Rautis, podle licence: Rights Managed

Montování hvězdy

Co bylo letos jinak?

Ve Dvoře Králové museli od prvního října omezit výrobu na tři dny v týdnu a v tomto režimu budou muset pokračovat i na začátku roku 2021, protože uzavřením prodejů v zahraničí nejspíš dojde k dalšímu propadu zahraničních objednávek. V Rautis si zahraniční obchod drží úroveň z minulého roku a snaží se zlepšovat viditelnost online. Posílili vlastní e-shop a zavedli dva nové online prodejní kanály.  Díky jedinečnosti našich výrobků jsme v úzkém kontaktu se všemi našimi zákazníky. Dobré osobní vztahy jsou pro nás základem úspěchu do budoucna, i když se jeden rok nedaří, dodává Barbora Kulhavá s tím, že s rokem 2020 je spojeno omezení výroby, online prodej, žádný rozvoj firmy a „pak už jen psychiatr nebo kostel“. Navíc mají plný sklad zboží, za jehož výrobu zaměstnancům už zaplatili. Ironií osudu je, že ty plné sklady jsou účetně výnos, takže se možná dočkáme také toho, že po letošním „úspěšném roce“ budeme ještě platit daně, uvádí.

skoleni_8_1

Podívejte se do rodinné firmy Ozdoba CZ: 

Vánoční trhy chybí

Jak to bude letos s vánočními trhy, nebylo jasné jen několik dní před jejich začátkem. Jak jsme psali, města hledala alternativy, jak trhy uspořádat a přinést tak do jejich center předvánoční atmosféru. V některých z nich stojí vánoční stromy a připravili online verzi programu. Barbora Kulhavá prozradila, že vánoční trhy se ve výrobně připravují už od jara a personálně pak od září, takže pro ně také bylo složité dozvědět se až na poslední chvíli, jak to s nimi bude. Ve Dvoře Králové po udělené vládní výjimce prodejcům vánočních ozdob pronajali další prodejní prostory a snažili se tak přiblížit více zákazníkům, aby nahradili alespoň částečně propad ze zrušených vánočních trhů. 

V Rautis problémy měly a stále mají, a to především kvůli zrušeným Vánocům a zavírání prodejen. Jejich celkový pokles tržeb činí 30 procent s tím, že jarmarky tvoří 22 %, firemní prodejna 25 %, tuzemští obchodníci 15 % všech jejich tržeb, které se realizují převážně v listopadu a prosinci. Vánocemi a s koncem roku 2020 to ale nekončí – situace je nadále velmi nejistá, stále je velmi omezený cestovní ruch a je obtížné cokoliv plánovat. Během prvního kvartálu, kdy si nikdo vánoční ozdoby nekupuje, těžíme z exkurzí a například jarních prázdnin v Krkonoších – bude se moct lyžovat? Budou lidé v hotelích? zamýšlí se Barbora Kulhavá. Co se týče zahraničního obchodu, dochází k velkým posunům v termínech veletrhů a s tím jsou spojené posuny velkoobchodních zakázek a nabourání harmonogramu roku.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).