Rok s covidem podle podnikatelů: Katastrofa, nové příležitosti i skvělé výsledky

9. 3. 2021
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Média i široká veřejnost probírají a hodnotí rok s koronavirem v naší republice. Jak jej vidí podnikatelé a jak jsou na tom?

Ve facebookové skupině s názvem Podnikatelé a živnostníci – výměna zkušeností se objevil dotaz jednoho uživatele: „Jak jste zvládli z podnikatelského hlediska rok s covidem?“ Objevila se spousta odpovědí nejrůznějšího znění. Někteří podnikání museli ukončit, jiní se chopili příležitosti a začali v novém odvětví a někdo je na tom ještě lépe než v předchozích letech.

Co se dozvíte v článku
  1. Spousta podnikatelů je na hraně
  2. Nafukovací skákací hrad pro děti provozuje i Miloš Jakl:
  3. Obchodům pomohly výdejny
  4. Mobilní služby nejsou spása
  5. Pro některé nejlepší rok
  6. Podívejte se na příspěvky na sociálních sítích:
  7. Někdo hledal příležitosti
  8. Budoucnost je nejistá

Spousta podnikatelů je na hraně

Michalův obchod měl výjimku a také mu přálo počasí, proto uvádí, že je jeho výsledovka stejná jako roky předtím. U jeho druhé činnosti pak má na veřejných akcích pokles o 60 %. Pavel eviduje stejný počet zakázek jako každý rok, jen s menším rozsahem prací a oproti roku 2019 jde o přibližně třicetiprocentní propad. Michaela má cestovní agenturu s 90% propadem a stále to nevypadá nejlépe. Naštěstí nemá zaměstnance, měla finanční rezervu na nájem a ostatní režii, která běží, i když je nekonečně dlouho zavřeno a cestuje se velice omezeně. Samo sebou každá státní dotace se počítá, i když Covid – Cestovní agentura byl velký výsměch nám všem, doplňuje. Podobně Lucie píše, že je na hraně, a to jen díky tomu, že je velmi malý živnostník, nemá zaměstnance a provozovna měla ušetřeno na nájem. Také čeká na kompenzaci nájmu od pronajímatele, což je její dobrý známý a jsou dohodnutí a v nejvyšší nouzi za ní stojí přítel. Dost na hraně měl rok 2020 také Marek. Jestli to tak půjde dál, tak je to likvidační, dodává.

Květinářka Monika je na tom špatně, prodělala a zadlužila se. Nemám nárok na nic a všechno musím platit jako při normálním stavu, tržby klesly na třetinu a můj rekord bylo 7 Kč za prodanou svíčku. Kytky vadnou, svěřuje se. Marie hodnotí rok jako šílený. Pracuje jako účetní a ze zábavy půjčovala skákací hrady. Vzhledem k tomu, že se žádné akce nekonaly, hrady prodala, protože to nemělo cenu držet. Finanční situace: ztrátu na příjmech z části podnikání pokryl nárůst v druhé oblasti, takže šul nul, upřesňuje. Ira má jógové studio a masáže a totální propad. Roman pracoval v baru a nyní ho živí úřad práce. Taky jsem si přivydělával jako Dj na svatbách a akcích (americký fotbal, hobby parkur, firemní akce), z toho není nic. A pak jsem dělal reklamu pro kavárny a restaurace. Teď taky nic, popisuje.

Nafukovací skákací hrad pro děti provozuje i Miloš Jakl:

Obchodům pomohly výdejny

Veronika má prodej cukrovinek a je závislá na sezonním prodeji, který pokrývá slabší měsíce, jako je třeba leden a léto. Rozjížděla se v roce 2015 na Facebooku, po čase si udělala e-shop a v roce 2019 si k tomu otevřela obchůdek. Jaro 2020 pro ni začalo katastroficky, bylo před Velikonocemi, měla naobjednané a naskladněné zboží na Velikonoce, které nebyly. Otevřená být mohla, ale bylo to k ničemu, protože nikdo nechodil. Tak jsem šla s malou na ošetřování a první měsíc brala kompenzaci. Tím jsem zaplatila nájem. Platbu za e-shop jsem na 3 měsíce měla prominutou, terminál u KB 651kč pouze na měsíc březen, a to jsem si to musela takřka vyhádat. V panice jsem lezla po regálech, kontrolovala data spotřeby a modlila se, ať nemusím vše likvidovat, popisuje. 

V létě se „upsala“ Zásilkovně, musela najít větší prostory, přestěhovat během víkendu celý obchod a risknout další sezonu. Díky tomu se zatím drží, obchod má tak na přežití a věří, že krize netrvá věčně. Podobně je na tom i Veronika, která má papírnictví a dobroty s výdejnou. „Obchůdek hlavně navštěvují děti cestou do školy a ze školy, ještě ho mám u dětského hřiště. Držím se díky Zásilkovně, aspoň platí nájem,“ uvádí.

Mobilní služby nejsou spása

Podle Markéty byl rok naprosto otřesný. Její kosmetický salon, který má přibližně 17 let, její srdeční záležitost je v troskách. Vysoký nájem, odvody atd. Jsem neskutečně znechucená, jak nás někdo cíleně chce zničit, zdůrazňuje. Klára jí odpovídá, že řeší něco podobného a zmiňuje, že je klienti mají rádi a vláda je chce zničit. Jako kadeřnice vás chápu. 20 let dělám svoji práci. Teď mám jen oči pro pláč, přidává se Veronika. Olga dělající masáže popisuje, že je dvakrát zavřeli, tak na konci roku pustila provozovnu a dělá při zaměstnání mobilní masáže jen pro ty nejpotřebnější. Tak by situaci mohli řešit i ostatní, což je příčinou několika dotazů.

Mobilní služby v mém případě nepřipadají v úvahu. Jednak si myslím, že je nezodpovědné navštěvovat cizí domácnosti, ale hlavně mám v salonu nastavený velmi vysoký standard, který bych těžko splnila někde v obýváku na gauči. Možná si to dovedu představit u méně náročných a levných kosmetik, ale u mé služby by to byla opravdu zoufalost, vysvětluje Markéta. Podobně to vidí i Eva, podle které je to s mobilními službami dost složité a náročné jak časově (vzhledem k dojezdu), tak fyzicky (než přenesete někam všechny propriety a téměř 20kilové lehátko. Ceny byly úplně někde jinde než v salonu, kde jinak navíc standart služeb – jak píše Markéta – je úplně na jiné úrovni, doplňuje. Eva dělá vizážistku a tohle vše ví, i když toho potřebuje o dost méně. Ale také vím, že některé ženy si teď mobilní služby vyřídily a jezdí ke klientkám, jinak bych se neptala, podotýká.

Co je zakázáno a na co mám nárok?

Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat. 

Pro některé nejlepší rok

Pro Víta byl rok úplně v pohodě. Jako podnikatel se snaží mít více výdělečných aktivit a nebýt závislý na jednom zdroji, což je podle něj základ pro klidné spaní i v době předcovidové. Zisky z jedné části sice klesly, ale z jiných naopak vzrostly. Spíše mě to začíná dost omezovat z osobního hlediska, co se týče omezení zahraničí a nyní omezení rekreace na hranici katastru obce, uvádí. Jana říká, že takovou strategii jako on měla také, ale její aktivity se nedají dělat bez lidí. Já to nechci zlehčovat. Chápu, že mám dost štěstí a ne každý ho má. Ale ta pestrost je podle mě základ. Stále hledat různé příležitosti a nezůstávat dlouhodobě závislý jen na jednom zdroji, dodává Vít. Souhlasí s ním i Lukáš, který má pravidelně minimálně sedm zákazníků měsíčně a tím se opravdu to riziko velice účinně eliminuje. Navíc tento rok jej přesvědčil, že ještě dlouho nepůjde cestou někoho zaměstnávat. Za mě dobrý. Dělám v online a ten jede na 150 %. Takže rosteme raketovým tempem. Nestíháme a tým se ze 3 osob zvýšil už na 15 a klienty tak tak stíháme odbavovat. Korona nám hraje do karet, shrnuje Karel.

Také Josef mající firmu, která poskytuje servisní služby pro zdvihací zařízení, vidí rok 2020 jako nejúspěšnější v zatím krátké 4leté podnikatelské kariéře. Vykázali jsme 65% růst oproti roku 2019. Podnikáme ve službách a věřím, že i letošní rok bude skvělý. Poděkování za tento výsledek patří především našim zákazníkům, dodává. Také Miroslav hodnotí rok skvěle, protože k IČ přidal i HPP a všechno šlape jak hodinky. Navíc má spoustu nových zahraničních klientů. Pavlova firma staví sauny a také nestíhají. Šárka dělá dlouhá léta laktační poradenství a jede pořád stejně, rok 2020 ještě více. Sice je kolem více žen, které to dělají, ale ženám asi na kojení více záleží, možná taky potřebují ušetřit a neplatit drahé UM, takže za mě stejné, možná lehce lepší. Držím všem palce, píše.

Podívejte se na příspěvky na sociálních sítích:

Někdo hledal příležitosti

Z kraje roku to vypadalo, že to položím, pak jsem díky kompenzaci dostal dva měsíce prostor na hledání možností a pak jsem měl štěstí, že přišla parttime spolupráce. Jsem drobný živnostník, bez zaměstnanců a extra nákladů, takže i kdybych to byl nucen položit, tak mě to nezruinuje, v podstatě jen přijdu o příjem a budu hledat jiný zdroj, popisuje Michal. Renata má e-shop se zahradnickými potřebami, takže v pohodě. K tomu mě osvítil anděl a v srpnu jsme pustili prodejnu v Praze – takže z garáže a no stres, doplňuje. Ondřej zaznamenal lehký pokles. Natáčí svatby, což šlo do kytek, ale hlavně natáčí reklamu, což šlo lehce nahoru. David jako fotograf rozjel malířskou firmu, podobně fotografka Nikola zhodnocuje své zkušenosti z IT jako virtuální asistentka a Markéta se částečně vrátila k původnímu povolání IT & marketing. Takže žijeme. Je potřeba neplakat a hledat příležitost, zdůrazňuje s úsměvem.

Další podnikatelka v roce 2019 otevřela malý cykloservis, zatím na vedlejší činnost, ale jaro roku 2020 bylo boom. Všichni chtěli ven a chtěli kola a nyní už dodavatelé hlásí, že kola nebudou. Martina zase prozrazuje, že vymysleli krásný designový dezinfekční stojan a tržby sice poklesly, ale díky němu o něco méně. Ladislavově podnikání se daří velmi dobře, protože místo kleští, nůžek, žiletek, seřezávačů, skalpelů a frézek pedikérkám začal prodávat všem jednorázové rukavice, desinfekce, roušky a respirátory. Thành ukončil prodej šperků, zaměřil se na asijské potraviny a je to podle něj docela dobré. 

Lucia má cestovní agenturu a dřív učila jazyky, tak se k tomu v září vrátila a dnes už nové zájemce musí odmítat, protože nestíhá. Agenturu nepustila a klienty řeší po nocích, ač je to náročné, nedokáže se vzdát něčeho, co roky budovala. Můj muž (taktéž v cestovním ruchu) si udělal jednodenní kurz ošetřovatele a teď přes Červený kříž pracuje v nemocnicích, kde chybí personál. Původně to chtěl dělat jako dobrovolník, ale všude mu říkají, že je to placené, tak i vydělává, popisuje dále.

Tomáš píše za skupinu EYLN, že je to omezilo zejména v osobních schůzkách a úvěrování. Klienti se logicky přestali tolik scházet a zastavilo se financování restauratérů, kuchařů, kadeřníků apod. Takže co měli rozdělané hypotéky například pro kuchaře, tak spadly. Do toho byly odklady splátek a opět špatné. Posílili však v jiných divizích – například se stali dodavatelem energií, spouští divizi účetnictví a daní, takže suma sumárum cítí méně znatelné propady. To je právě o tom: ten kdo bude jen čekat na staré časy, tak bude muset skončit, shrnuje Radek a Tomáš mu odpovídá, že nečekají a rozvíjejí se dál.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Budoucnost je nejistá

Iva také z 80 % změnila záměr podnikání a dává tomu ještě rok. Veronika se věnovala focení svateb, rodin a podobně a kvůli celkovému útlumu i toho minima, co je aktuálně povoleno, pozastavila činnost. Musela si najít jinou práci a doufá, že se k fotografování někdy vrátí. Pavla dělá své řemeslo od vyučení 30 let, pracovně je vytížená na 150 %, zavření byli hned v první linii. Rezervy byly, ale bez brigád a jen s kompenzačním bonusem by to určitě nešlo. Bonus je slaboučká náplast na režii. Doufám, že mi klientela přežije, doplňuje. Věra má provozovny umístěné na fakultě vysoké školy, kavárenská část je v minusu a část kantýnská na 10 % běžných tržeb. Takže jen díky podpoře partnera a mizernému bonusu od státu ještě „žiju“. Vzhledem k vývoji uvažuji o ukončení, jenže to s sebou nese odstupné zaměstnancům. Pat, dodává. Podobně se Ivan svěřuje, že to chce nějak uzavřít. Je na dně, ale ještě má rezervu na přežití. Risknu to s ní, nebo umřu, píše.

Také Miloš si myslí, že pokud se něco nestane, tak je do konce roku jeho třicetileté podnikání (restaurace a penzion) v háji. Tomáš se zabývá videi a focením pro firmy. Hodně se podle něj dělala online prezentační videa, webináře a streamy. Ale upřímně v té oblasti marketingu očekávám krizi spíše letos, protože v loňském roce firmy dojížděly rozpočty a peníze, co měly z roku 2019, na letošek seškrtaly. Myslím, že ta pravá výzva přijde letos, popisuje. S tím, že to nejhorší teprve přijde, souhlasí i Tomáš, a to proto, že došly prachy a u nich hlavně vize.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).