Roste obliba českých potravin, velké řetězce to zneklidňuje

12. 2. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Už si do úst nevložíme jen tak něco. Stále více Čechů při nákupech sáhne po regionální potravině. Co na to velké řetězce?

Levné výrobky z dovozu jsou stále cílem nákupů velké většiny z nás, ale poslední dobou přibývá lidí, kteří si rádi za český výrobek připlatí. Na nedávné konferenci Retail Summit v Praze jasně zazněl názor ze strany zástupců obchodů a výrobců, že česká a hlavně ta regionální produkce se opět pomalu stává nedílnou součástí tuzemského maloobchodu.


www.isifa.cz

Stále více jsme ochotni zaplatit za kvalitu

Česká produkce začíná být velkými řetězci vnímána jako konkurence. A to natolik, že se snaží omezit počet prodejen s farmářskými a regionálními potravinami v obchodních centrech. To také potvrdil pro server Ihned.cz šéf jihočeského podniku, jež si nepřál být jmenován: Oni se opravdu začínají bát. Regionální potraviny jsou trend, na který ale velké řetězce neví, jak správně reagovat a jak s nimi jednat.

Raději český než třeba ten polský výrobek

Češi se poslední dobou při nákupech mnohem více zajímají o původ potravin. Jednoznačně má na tom velký podíl řada afér s nekvalitními výrobky ze zahraničí, třeba právě z Polska. Média jednotlivé kauzy dokázala natolik rozpitvat, že je teď čím dál častější praxí nejprve pročíst etiketu, a až na základě toho výrobek vhazovat do nákupního košíku.

Lidi už si nenechají líbit to, co ještě nedávno přehlíželi. A na to reagují i výrobci. Postupně se to opravdu zlepšuje a nyní kvalita potravin reálně stoupá, potvrdila pro server Ihned.cz Klára Dubská, ředitelka velkoobchodu CBA Nuget pro Čechy.

Čtěte také: Dočasné zákazy nebo pokuty? Co vyřeší problém s polskými potravinami?

Velké řetězce by měly najít společnou řeč s malými výrobci

České potraviny jsou v regálech obchodů vyhledávány čím dál častěji. Především ty regionální. Na tento fakt už reagují například Kostelecké uzeniny, které se chystají zaměřit na prodej masa od konkrétních farmářů, jak pro server Ihned.cz prozradil Jan Škrabánek, marketingový ředitel Kosteleckých uzenin: Zákazník je náročnější a chytřejší. Lidé se vrátili na tradiční trh a je na nás, abychom si je udrželi, doplňuje.

Ministr zemědělství Marian Jurečka ještě coby kandidát přišel s návrhem, že by obchodní řetězce mohly mít povinnost nabízet určitý podíl potravin z tuzemské výroby. Inspiraci chce hledat u slovenských sousedů, kde vláda hodlá podobným způsobem zvýšit podíl slovenských potravin v obchodech. Jednu z prvních cest proto plánuji udělat na Slovensko, kde se chci potkat s ministrem zemědělství, prozradil pro server Lidovky.cz Marian Jurečka.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Kvalita versus cena

Viceprezident Potravinářské komory České republiky Hynek Strnad se rostoucí oblibě české potraviny mírně brání. Podle jeho slov je na prvním místě ještě stále cena za produkt: Jedna věc jsou preference, kdy vám většina lidí řekne, že chce české potraviny. A druhá věc je pak realita, kdy se část z těch lidí rozhoduje nakonec výhradně podle ceny. Podobné smýšlení přisuzuje především starší generaci, proto navrhuje, aby se čeští prodejci zaměřili především na tu generaci mladší.

Čtěte také: Je štrůdl až moc obyčejný pro rozjezd firmy? Omyl, právě naopak

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).