Rozdělte zvýšení spotřební daně z tabáku do dvou let, žádají tabákové firmy

2. 8. 2019
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Výrazné jednorázové zvýšení spotřební daně z tabákových výrobků přinese řadu negativ, tvrdí tabákové společnosti. Chtějí jej rozdělit do dvou let.

Ve své argumentaci se tabákové společnosti odkazují na studii Centra behaviorálních experimentů (CEBEX), které spolupracuje s Vysokou školou CEVRO Institut. Podle studie, jejímž tvůrcům přispěla 80 000 korun firma British American Tobacco, by skokové navýšení sazeb spotřební daně vedlo k nárůstu objemu černého trhu a legálních nákupů tuzemských rezidentů v okolních zemích a přineslo by do rozpočtu méně peněz, než kolik očekává ministerstvo. Ministerstvo financí ale tato čísla odmítá a tvrdí, že jeho výpočty potvrzují i odhady tabákových firem. To ale zase odmítají samotné tabákové firmy.

Jak vypadá návrh na zvýšení spotřebních daní

Návrh zákona, kterým se mění některé daňové zákony a který čeká ve Sněmovně druhé čtení, zvyšuje mimo jiné i spotřební daně z tabákových výrobků. Sazby spotřební daně z cigaret čeká nárůst o cca 10 %, a to rovnoměrně všechny části sazby této daně, tedy jak u pevné části (z 1,46 na 1,61 Kč za kus), tak u procentní (z 27 na 30 %). Zvýší se i celková minimální částka daně z 2,63 Kč za kus na 2,90 Kč za kus.

Nejde ale jen o cigarety, zvýšit se mají i sazby spotřební daně z tabáku ke kouření, doutníků, cigarillos, surového tabáku a zahřívaných tabákových výrobků, a to rovněž o cca 10 %. Pokud by byla norma schválená tak, aby nabyla účinnosti v lednu 2020, přínosy ze zvýšené spotřební daně z tabákových výrobků by podle ministerstva činily v příštím roce 7,7 mld. Kč. V případě účinnosti změny sazeb od 1. února 2020 pak ministerstvo očekává 6,8 mld. Kč. V roce 2021 se pak předpokládá maximální celoroční dopad 9,2 mld. Kč. Výpočet dopadu předpokládá zachování struktury trhu s tabákovými komoditami a zohledňuje i možné změny chování spotřebitelů s tím, že jejich náběh bude v čase postupný a neprojeví se okamžitě po zvýšení cen, píše se v důvodové zprávě.

Čtěte více: Vyšší daň z tabáku a lihu má vynést 10 mld. Kč, poslední vlny EET jen 5 mld. Kč

Skokové zdanění přinese negativa, upozorňují tabákové firmy

Proti skokovému zvýšení spotřební daně však vystupují tabákové firmy, podle kterých bude zvýšení daně v konečném důsledku vyšší, než ministerstvo tvrdí. Procentní sazba se totiž počítá jako procento z ceny pro konečného spotřebitele. Pokud dojde k plnému přenesení daně do ceny, zvýší se podle tabákových firem zdanění v průměru až o 17,5 % a cena krabičky by vzrostla o 13,6 %. Vážená průměrná cena by tak byla 101,90 Kč, jedná se tedy o zvýšení o 12,20 Kč, uvedlo v připomínkách České sdružení pro značkové výrobky (ČSZV), jehož členy jsou i tabákové společnosti.

Podle firem nepřinese skokové zvýšení daně tolik peněz, kolik ministerstvo očekává, jelikož způsobí řadu negativních jevů, které ministerstvo údajně nezapočítalo. Skokové navýšení sazeb spotřební daně povede k nárůstu objemu černého trhu a legálních nákupů tuzemských rezidentů v okolních zemích – jako je například Polsko, které již nyní má cenovou hladinu pod úrovní ČR. Další oblast, která bude negativně postižena, je příhraniční prodej do Německa a Rakouska. Přibližně 30 % cigaret prodaných v ČR je zakoupeno turisty ze zemí s vyšší úrovní cen než v ČR. Velkou část těchto „turistů“ tvoří občané Německa, kteří jezdí pravidelně nakupovat do českého pohraničí a jedním z jejich nejčastějších cílů jsou právě tabákové výrobky, které nakupují ve značném množství, uvedl serveru Podnikatel.cz Tomáš Tesař, mluvčí společnosti British American Tobacco (BAT)

Podobně hovoří i zástupci firem Philip Morris nebo JT International. Pro příklad v tuto chvíli je průměrná cena krabičky cigaret v České republice přibližně 89 korun, na Slovensku a v Polsku je to o 4 koruny méně. Pokud by vstoupil v platnost navrhovaný zákon MF, krabička cigaret by rázem byla v Polsku a na Slovensku o 16 korun levnější, přičemž už nyní z 10 % u nás spotřebovaných cigaret není v ČR odvedena spotřební daň, protože jsou cigarety dovezeny ze zahraničí. To je jen jeden z mnoha důvodů, proč nejen JTI, ale i celý tabákový průmysl nesouhlasí s návrhem i očekáváním MF, doplnil Jiří Hauptmann, mluvčí firmy JT International.

Rozdělte zvýšení do dvou let, chtějí firmy

Tabákové společnosti se rovněž odvolávají na studii Centra behaviorálních experimentů (CEBEX), které spolupracuje s Vysokou školou CEVRO Institut, podle které se může po skokovém růstu cen vyšplhat černý trh s tabákem v roce 2020 až na 10–12 %. Ve studii se zároveň uvádí, že pokud by 3 z 20 cizinců přestali v ČR nakupovat, negativně by to ovlivnilo daňové inkaso o 2,65 miliardy Kč. Tento efekt by tedy „vynuloval“ růst výběru z cigaret. Růst cen v ČR zatraktivní nákupy v SK a PL. Pokud by 5 % spotřebitelů z ČR začalo nakupovat cigarety v zahraničí, státní rozpočet jen na spotřební dani přijde o 2,1 mld. Kč, píše se ve studii.

Ačkoli sice studii připravilo CEBEX, její autory podpořila 80 tisíci Kč společnost BAT. Studie každopádně doporučuje postupný (nikoliv skokový) růst sazeb spotřební daně, který může přinést stejný efekt, jen bez rizika vlivu nežádoucích šoků na straně poptávky, i na straně nabídky. Po postupném zvyšování daně volají i tabákové společnosti. „JTI chápe důvody zvyšování spotřební daně, nicméně je klíčové, aby nebylo, jako v tomto případě, skokové, ale postupné a dlouhodobé. V tomto duchu byly koncipovány alternativní návrhy, které vnímáme jako optimální z hlediska zdravotních i fiskálních cílů státu,“ podotkl Jiří Hauptmann.

ČSZV pak u poslanců lobbuje za to, aby se zvýšení spotřební daně rozdělilo do dvou let a aby se zachovala procentní sazba a navýšení se realizovalo skrze pevnou a minimální sazbu daně.

Ministerstvo a firmy navzájem odmítají tvrzení druhé strany

Výsledky studie, podle kterých by zvýšení sazeb navrhované v tzv. sazbovém balíčku nemělo vést k očekávanému výnosu spotřebních daní, ale ministerstvo odmítá. Není totiž pravdou, že by ve svých odhadech dopadů zvýšení sazeb na příjmy státního rozpočtu nevzalo do úvahy snížení spotřeby. Právě naopak. Ministerstvo financí pracovalo při svých výpočtech dodatečného inkasa spotřebních daní s celou řadou faktorů, uvedlo ministerstvo financí.

Mezi ně měla patřit nejen změna ve spotřebě tabáku a její postupný přesun k jiným alternativám tabákových výrobků, ale také posun splatnosti daně či zákonem regulovaná výše předzásobení se výrobky se starou sazbou daně. Po zohlednění těchto faktorů dospělo k předpokladu, že navrhovaným zvýšením sazeb se inkaso spotřebních daní navýší o 7,7 mld. Kč v roce 2020 a o 9,2 mld. Kč v roce 2021. Ve prospěch jeho propočtů přitom hovoří i odhady samotných tabákových společností, které při konzultacích nad připravovaným navýšením sazeb spotřebních daní předkládaly své alternativní návrhy, tvrdí ministerstvo. Konkrétní postup, jak k výsledkům došlo, však nikde neuvedlo, a to i kvůli tomu, že k zákonu nepřipravilo zprávu RIA.

skoleni_8_1

Že by ale výpočty ministerstva potvrzovaly odhady tabákových společností, firmy odmítají. Naše odhady v žádném případě nepotvrzují výpočty ministerstva, komentoval Tomáš Tesař z BAT. Od počátku jsme MF upozorňovali na nereálnost jejich očekávání ve spojení s velmi negativním dopadem na trh s nelegálním nebo v ČR nezdaněným tabákem, připojil se Jiří Hauptmann z JT International.

Co se týče postupného zvýšení spotřební daně místo skokového, tak, jak navrhují tabákové firmy, ministerstvo se k němu nechce vyjadřovat. Novela byla schválena vládou a nyní se nachází v legislativním procesu, přičemž postupné navýšení spotřebních daní z lihu a z tabákových výrobků neobsahuje. Ministerstvo financí nebude v tuto chvíli předjímat další vývoj legislativního procesu, sdělila serveru Podnikatel.cz Anna Fuksová z tiskového oddělení ministerstva. Podle informací serveru Podnikatel.cz však stále probíhají jednání ministerstva s tabákovými firmami a není tak vyloučené, že by nakonec spotřební daň z tabákových výrobků vzrostla postupně.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).