Jak ale upozorňují právní experti, nejedná se o výzvu dle zákona, ale jen o informační sdělení a podnikatelé tak na něj nemusí nijak reagovat. Samotný Český rozhlas tvrdí, že jen šíří právní osvětu, podle některých odborníků tím ale překračuje zákon.
Co se dozvíte v článku
Už 22 tisíc podnikatelů letos dostalo zprávu od rozhlasu
Podnikatelka z Neratovic se ještě ani nestihla seznámit se všemi funkcemi zákonem nově zřízené datové schránky a už jí v ní přistála zpráva od Českého rozhlasu ohledně placení rozhlasového poplatku. Zpráva měla předmět „Sdělení ve věci oznamovací povinnosti poplatníka rozhlasového poplatku“ a rozhlas v ní žádá buď o přihlášení k platbě rozhlasového poplatku, nebo o zaslání čestného prohlášení, že podnikatelka nevlastní, nedrží nebo z jiného právního důvodu alespoň 1 měsíc nevyužívá rozhlasový přijímač v rámci svého podnikání. A zdaleka není jedinou, obdobné sdělení letos dostalo podle dat Českého rozhlasu už přes 22 tisíc podnikatelů.
Sdělení, které Český rozhlas posílá podnikatelům
Ačkoli byly v prvních měsících datové schránky zřízeny všem OSVČ s IČO a ty se tak i s adresou kompletně objevily ve veřejném seznamu, rozhlas odmítá, že by sdělení posílal právě těm, kterým byla datová schránka nově zřízena. Český rozhlas získává data o neevidovaných subjektech z veřejně dostupných zdrojů a skutečnost, že fyzickým osobám podnikajícím – podnikatelům byla povinně zřízena datová schránka, na tento úkon nemá žádný vliv,
tvrdí Jiří Hošna, mluvčí Českého rozhlasu.
Nejde o výzvu dle zákona
Přestože zpráva může vypadat na první pohled jako výzva odběrateli elektřiny dle § 3 odst. 4 zákona o rozhlasových a televizních poplatcích, na kterou musí podnikatelé ze zákona zareagovat buď platbou poplatku, nebo čestným prohlášením, ve skutečnosti jí není. Jak upřesnil serveru Podnikatel.cz Pavel Koukal, advokát z kanceláře Rödl & Partner, kvalifikovaná výzva by totiž musela splňovat tyto podmínky:
- označení, že jde o výzvu dle příslušného zákonného ustanovení,
- odkaz na dotčené zákonné ustanovení,
- upozornění na následky neprokázání opaku právní domněnky (fikce),
- určení 30denní lhůty.
Na sdělení není nutné reagovat
Na sdělení tak podnikatelé podle právních expertů nemusí nijak reagovat. Jedná-li se o pouhou informační kampaň Českého rozhlasu, jejímž účelem je šířit osvětu o hrazení rozhlasových poplatků, nemusí OSVČ na takovéto sdělení nijak reagovat,
potvrdil advokát Matěj Grödl.
Že na zprávu není nutné nijak reagovat, přiznal i samotný rozhlas. Sdělení není výzvou odběrateli elektřiny a osloveným subjektům tak nevzniká povinnost odpovědět čestným prohlášením. Sdělení má informativní charakter,
uvedl serveru Podnikatel.cz Jiří Hošna, mluvčí Českého rozhlasu, který zároveň doplnil, že podobné sdělení posílá rozhlas podnikatelům pravidelně, a to dle § 2 odst. 2 písm. b) zákona o Českém rozhlasu, podle kterého patří mezi hlavní úkoly veřejné služby v oblasti rozhlasového vysílání přispívání k právnímu vědomí obyvatel České republiky. Z výše uvedeného vyplývá, že Český rozhlas přispívá k právnímu vědomí obyvatel České republiky a toto sdělení má preventivní a osvětový charakter,
dodal Jiří Hošna.
Porušuje rozhlas zákon?
Podle některých právních expertů však toto zdůvodnění nemůže obstát a postup Českého rozhlasu nemá oporu v platných právních předpisech. Veřejná služba rozhlasového vysílání“ ve smyslu legální definice obsažené v § 2 odst. 1 zákona o Českém rozhlasu se váže na tvorbu a šíření rozhlasových programů a případně dalšího multimediálního obsahu a doplňkových služeb, nikoliv na zasílání sdělení a datových zpráv prostřednictvím datových schránek podnikatelů,
vysvětlil pro server Podnikatel.cz Pavel Koukal, advokát z kanceláře Rödl & Partner.
Podle Koukala se ani nejedná o přispívání k právnímu vědomí obyvatel. Jde totiž zcela zjevně o nahodilou vyhledávací činnost osob, příp. podléhajících oznamovací a poplatkové povinnosti (takzvaný „fishing“ s náhodně vyhozenými sítěmi), která nemá absolutně nic společného s „veřejnou službou rozhlasového vysílání“,
doplnil Pavel Koukal.
Jak dále upozorňuje Koukal, nejedná se sice o nevyžádané obchodní sdělení ve smyslu ust. § 2 písm. f) a § 7 zákona o některých službách informační společnosti, neboť Český rozhlas není podnikatelem, ale jeho jednání by mohlo být posouzeno jako obtěžující a bezdůvodné jednání v rozporu s dobrými mravy, popř. o zneužití práva.
Ve vztahu k podnikajícím fyzickým osobám jde se vší pravděpodobností navíc o jednání, které není v souladu s požadavky obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), když ze strany Českého rozhlasu dochází ke zpracování osobních údajů (vytvoření databáze a využívání osobních údajů získaných z veřejných zdrojů) bez náležitého odůvodněného účelu a tomu odpovídajícímu právnímu základu (důvodu) zpracování osobních údajů ve smyslu článku 6 GDPR,
domnívá se Koukal. Je otázkou, zda podobným jednáním Český rozhlas nepřekročil své pravomoci, jelikož v zákoně není k ničemu podobnému výslovně zmocněn,
připojil se advokát Matěj Grödl.
Opačný názor má ovšem právník Petr Molnár, podle kterého by rozhlas snadno právně vyargumentoval, že jejich činnost sleduje legitimní cíl. Oprávněnost rozesílání informačního sdělení vysvětlí nejen odkazem na zvyšování právního vědomí obyvatel ČR dle § 2 odst. 2 písm. b) zákona o Českém rozhlase, ale především jakožto řádný hospodář – ochranou práv a oprávněných zájmů Českého rozhlasu a veřejného zájmu na zabezpečení její činnosti,
dodal Petr Molnár.
Kdy musí podnikatel platit rozhlasový (a televizní) poplatek
Platbu koncesionářských poplatků za televizi i rozhlas upravuje zákon o rozhlasových a televizních poplatcích. Poplatky platí nejen fyzické osoby, ale též právnické osoby, které vlastní televizní či rozhlasový přijímač a používají ho po dobu delší než třicet dní. Jestliže přijímač alespoň 1 měsíc užívá rozhlasový přijímač fyzická osoba nebo právnická osoba, která není jeho vlastníkem, je poplatníkem tato osoba.
Mezi domácnostmi a podnikateli však existuje při platbě jeden zásadní rozdíl. Zatímco domácnosti platí pouze jeden televizní a rozhlasový poplatek, přestože mohou mít přijímačů více, podnikatelé platí za každý rozhlasový nebo televizní přijímač, který používají k podnikání nebo v souvislosti s ním. Pokud fyzická osoba současně podniká, platí jeden poplatek za domácnost a dále z každého přístroje, který používá k podnikání nebo v souvislosti s ním,
dodal serveru Podnikatel.cz advokát Jiří Matzner, zakladatel Matzner Legal.
Zároveň ale dle zákona platí, že v případě, kdy je fyzická osoba nebo právnická osoba, která není přihlášena v evidenci poplatníků rozhlasového poplatku nebo v evidenci poplatníků televizního poplatku, odběratelem elektřiny připojeným k distribuční soustavě, považuje se za poplatníka rozhlasového a televizního poplatku s povinností platit, pokud Českému rozhlasu nebo České televizi po jejich písemné výzvě neoznámí písemným čestným prohlášením opak, a to s účinností od marného uplynutí lhůty 30 dnů ode dne doručení této výzvy. Součástí výzvy musí být poučení o následcích neprokázání opaku v takto stanovené lhůtě.
Měsíční výše rozhlasového poplatku činí 45 Kč, měsíční výše televizního poplatku činí 135 Kč.