Rozmach AI na pracoviště rozsévá také negativní emoce. Jak si s nimi poradit?

7. 3. 2024
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Podnikatel.cz s využitím DALL-E, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Je to nyní už více než rok, co se umělá inteligence (AI) chtě nechtě dostala do života většinové společnosti.

Prakticky ihned poté, co se v médiích a jakékoliv každodenní konverzaci začaly objevovat informace o přelomových schopnostech aplikace typu ChatGPT, začalo se také spekulovat o tom, které profese se s nástupem umělé inteligence změní či úplně zmizí. 

Co se dozvíte v článku
  1. Klíčem k integraci AI je také zajištění psychologického bezpečí
  2. AI může pomoci odstranit monotónní úkoly
  3. AI může přinést nové příležitosti pro vzdělávání
  4. AI musíme stále považovat za stroj
  5. Více čtení o AI

Firmy musejí přicházet nejen se strategiemi, jak hodlají AI využívat, ale také s vizí, jak podpořit psychologickou adaptaci svých zaměstnanců na změny, které s rozmachem AI přicházejí. 

Klíčem k integraci AI je také zajištění psychologického bezpečí

Někteří lidé mohou z umělé inteligence skutečně prožívat více či méně oprávněnou úzkost a není možné se spoléhat pouze na to, že umělou inteligenci automaticky přijmou a efektivně využijí. Klíčem k úspěšné integraci AI do pracovního prostředí je vedle technického rozvoje také zajištění psychologického bezpečí. To znamená investovat do rozvoje a vedení zaměstnanců, aby se mohli přizpůsobit novým rolím a pracovním procesům, které AI přináší. 

Stres a nejistota pracovníků může pramenit z obavy o zánik své práce či profese. Mezinárodní měnový fond například nedávno uvedl, že vzestup umělé inteligence by mohl mít globálně vliv na 40 % všech pracovních míst, na Západě dokonce až na 60 %. Jeho šéfka vyzvala vlády, aby podchytily vlnu nezaměstnanosti. 

Zvláště ohrožení se mohou cítit lidé na různých administrativních pozicích, které zahrnují vkládání dat a základní manuální úkony spojené s prací s daty. Typicky může jít o překladatele a editory, ale také datové analytiky, účetní, některé pracovníky v HR a marketingu a další. Prožívání stresu v souvislosti s očekáváním těchto turbulentních změn může vést ke snížení spokojenosti s prací, ke zhoršení výkonu a ke ztrátě vnímání své práce jako smysluplné. 

AI může pomoci odstranit monotónní úkoly

Organizace, ve kterých se tyto profese ve větším množství nacházejí, by měly zdůrazňovat, jak může umělá inteligence podporovat a zlepšovat práci místo toho, aby byla vnímána jako hrozba pro pracovní místa. V konečném důsledku je úspěch spolupráce člověk – stroj závislý na vytvoření vyváženého vztahu, kde AI doplňuje lidské schopnosti a zvyšuje efektivitu práce, zatímco zaměstnanci jsou dobře připraveni, motivováni a podporováni v maximálním využívání těchto technologií. Pokud AI odstraní monotónní úkoly a umožní zaměstnancům věnovat se více smysluplné práci, mělo by to vést k větší spokojenosti v práci. 

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Přesto někteří lidé mohou čelit obavám, že s překotně se rozvíjející umělou inteligencí nestihnou držet krok. Jejich technologická gramotnost může být omezená, zároveň mohou mít zažitý odpor ke změnám. Naučit se pracovat s novými systémy a aplikacemi může být pro mnohé obtížné, zejména v počátečních fázích. Obecně učit se novým dovednostem a nárokům může být mentálně vyčerpávající a může snížit produktivitu po dobu, než se člověk adaptuje.

AI může přinést nové příležitosti pro vzdělávání

Řešením i prevencí je důraz na osobní rozvoj pracovníků. Příchod AI může poskytnout zaměstnancům nové příležitosti pro vzdělávání a rozvoj dovedností, což může být obohacující a motivující. Řadu lidí AI prostě baví. Je také důležité zavést jasné komunikační kanály, aby zaměstnanci rozuměli významu a přínosům AI ve své práci a měli možnost na rozvoji participovat, případně se doptat na to, čemu nerozumějí. 

Stresu a nejistotě v souvislosti s umělou inteligencí se nicméně nemusejí vyhnout ani někteří vysoce kvalifikovaní profesionálové. Představte si hypotetickou situaci, kdy zjistíte, že práci, která tvoří vaši hlavní pracovní náplň, minimálně z poloviny dokáže nahradit AI. Řekli byste to svému nadřízenému? Nebo byste dál předstírali, že pracujete jako doposud? A co kdybyste zjistili, že svou práci nyní zvládnete za 10 % původního času? Řekli byste externím klientům, pro které zpracováváte projekt, že to samé zvládnou s pomocí správného nástroje sami? 

AI musíme stále považovat za stroj

To jsou etická dilemata, se kterými se mohou setkávat i profese, kde byla tradičně ceněna odbornost a lidský úsudek, což je velké spektrum znalostních profesí. S tím se rovněž pojí otázka sebeúcty a vlastní hodnoty. Rozmach umělé inteligence může ovlivnit to, jak jednotlivci vnímají vlastní hodnotu a identitu ve své práci. 

Je určitě správně, že firmy jdou s dobou a hledají cesty, jak AI využít jako konkurenční výhodu. Nesmějí ale zapomínat, že úspěch tkví ve spolupráci člověka a stroje. Pokud tento vztah nebude vyvážený, může být AI spíše přítěží než efektivním nástrojem.

Více čtení o AI

Umělá inteligence po česku: Tady je osm tuzemských AI startupů, které stojí za to sledovat Přečtěte si také:

Umělá inteligence po česku: Tady je osm tuzemských AI startupů, které stojí za to sledovat

Autor článku

Autorka je psycholožka a vyučující na VŠE

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).