V nejbližších letech se zřejmě změní role tradičních výrobců automobilů. Domnívají se to takřka dvě třetiny vrcholových manažerů firem automobilového průmyslu z celého světa. Ani v této dekádě by však podle nich nemělo dojít k významnému rozšíření elektromobilů Vyplývá to z aktuálního průzkumu celosvětové sítě poradenských společností KPMG.
Průzkum dále ukázal, že pro skoro polovinu automobilek v Evropě a na Blízkém východě zůstává prioritou oblast snižování nákladů. Pro řadu pozorovatelů může být překvapením, že pouze 27 procent vedoucích pracovníků automobilového průmyslu uvádí jako svou prioritu expanzi na nové trhy Dálného východu, zejména pak Číny,
komentoval Jan Linhart, Partner společnosti KPMG Česká republika.
Hlavním důvodem této opatrnosti je názor, že čínský automobilový trh se brzy přesytí. To je do určité míry pravda. Přesycení trhu je ale takřka celosvětovým problémem. Čínu by proto automobilky neměly přehlížet, stále se totiž jedná o trh s nezanedbatelnou poptávkou po nových automobilech,
doplnil Jan Linhart.
Právě Čína se podle Jana Linhart stala průkopníkem investic do elektromobílů. Většina vedoucích představitelů automobilek se ale domnívá, že v příštích deseti letech se elektromotory výrazněji neprosadí. Na vině je především vyšoká cena, nedostatečná kapacita baterií a omezená infrastruktura pro jejich dobíjení.
Oproti tomu se 59 % manažerů domnívá, že v automobilovém průmyslu vznikne zcela nový obchodní model, jenž bude zahrnovat nejrůznější seskupení výrobců, konstruktérů a designérů. Díky tomu tak zřejmě dojde k zásadní změně stávající pozice výrobců automobilů. Automobilky budou muset vymezit své postavení na trhu a stanou se buď poskytovateli takzvaných mobilních služeb, nebo čistě jen výrobci komponent,
uzavírá Linhart.