Rozmazlení Češi chtějí v tuzemských hotelech top kvalitu, v zahraničí ne

14. 9. 2021
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Hotely a penziony mají za sebou prázdninovou sezónu. V čem byla jiná, jak se chovali lidé a jaká je obsazenost na další měsíce?

Ubytovací zařízení se letos otevřela ke konci května a byla tak zavřena téměř půl roku a přišla o jarní období. Na otevření tak hotely netrpělivě čekaly a doufaly, že o prázdninách vše doženou. 

Co se dozvíte v článku
  1. Jaké bylo léto?
  2. Chování hostů se změnilo
  3. Ztráty a nejistota
  4. Nahlédněte do hotelů:
  5. Zima je nejistá

Jaké bylo léto?

Z výsledků vyhledávače ubytování a zážitků Explorio.cz realizovaného na 250 hotelích vyplynulo, že hotely a penziony čekaly mnohem horší výsledky a až dvě třetiny hotelů hlásily po oba měsíce stoprocentní obsazenost. Průběh celé letní sezony podle očekávání pak hodnotí kladně necelých 60 procent ubytovatelů a pětina zmiňuje, že počet hostů byl výrazně vyšší, než plánovaly. Podle Hany Novákové, ekonomky společnosti Oslavan, pod kterou spadá Hotelu Na Statku, byla letní obsazenost dobrá a jezdily více rodiny. U nich přitom není tato klientela tak častá, protože převládají spíše pracovní cesty. Těch naopak bylo o dost méně. Jak uvádí Blanka Hančová, Sales Manager z Hotelu Srní, u nich byla o prázdninách 91,5% obsazenost a v loňském roce pak 93,2 %.

Podle Vladimíra RösseBabyHotelu Karolínka lze letošní rok hodnotit jako rok přelomový z hlediska jeho průběhu. Vše, co dříve platilo a bylo předvídatelné, tak letos bylo jinak a pomyslně se bortily mýty: rezervace se prováděly mnohem v kratším termínů před vlastním pobytem a nálada klientů byla ovlivněna informačním a politickým chaosem předchozích období, kdy většina klientů řešila vše na poslední chvíli z obavy, co bude a případně za jakých podmínek. V celkovém součtu čísel a rezervací byla sezona v dobré kondici, nicméně správa rezervací, neustálé změny v přesunech a „doubytovávání“ covidových rezervací minulých byla pro nás všechny tak trochu výzva, jak se s tím vypořádat a přitom neohrozit standardní provoz současných rezervací, dodává.

Chování hostů se změnilo

V hotelech panovala zvýšená bezpečnostní opatření (stále například platí, že hosté se při ubytování musí prokázat negativním testem, potvrzením o prodělané nemoci nebo certifikátem o prodělaném očkování), ale podle některých provozovatelů se měnilo také chování hostů. Měli vyšší nároky na kvalitu služeb v našem hotelu i v naší restauraci. Ale zase byli i vděční, že si konečně mohou užít dovolenou, popisuje Hana Nováková. Vladimír Röss zdůrazňuje, že došlo také k hromadnému přesunu vzorce hostů. Ti, kdo dříve jezdili k moři a do zahraničí, letos mnohdy zvolili dovolenou v Česku a možná někteří, kdo mnohdy zavírali oči před nedostatky hotelových rezortů různé kvality pro právě onu pomyslně přidanou hodnotu „moře“, jsou někdy v tuzemsku mnohem náročnější.

Proti tomu jde podle něj celkově fenomén současnosti, kdy kvalita služeb je z dlouhodobého hlediska tristní, téměř neudržitelná z důvodu nedostatku personálu na trhu a nákladové položky razantně rostou. V gastronomii všichni ti, kdo práci dělali s láskou a profesní pýchou, utekli v covidové době mimo gastronomii. Současně ceny se zvýšily tak razantně a u všeho, že se ocitáte mezi mlýnskými kameny, které se snažíte na zákazníky nepřenášet plnou měrou. Udržet kvalitu, slušnou cenu a zajistit zisk na provoz i do budoucna je někdy skutečný hlavolam, doplňuje. Schopnost zajistit a udržet si spolehlivé lidi uvádí jako problém číslo jedna i výše zmíněný průzkum s tím, že hoteliéři strach z nedostatku personálu v současnosti dokonce považují za větší riziko pro svůj byznys než obavy z dalšího lockdownu. Právě kvůli odchodům zaměstnanců z oboru gastronomie a ubytování vede k tomu, že hotely musí zbytečně omezovat kapacitu nebo se naučit fungovat s minimem personálu.

Tip: Procházíme volební programy a zjišťujeme, kdo slibuje podnikatelům nejlepší výhody. Čtěte volební speciál

Ztráty a nejistota

Například v Hotelu Srní využili uzavírku na rekonstrukci a snaží se dorovnat ztráty, a to jako všichni, jak zdůrazňuje Blanka Hančová. V Hotelu Na Statku si myslí, že se ztráty, které koronavirus způsobil, už nikdy nevyrovnají. Každý hotel a každá restaurace musela kvůli koronaviru omezit svoje služby, ne-li provozovny zavřít, a nejhorší je pak ta nejistota, jestli omezení zase nenastane. Také v BabyHotelu Karolínka se domnívají, že na zemi již není nikoho, koho by koronavirus neovlivnil. Majoritně tak utrpěli ztráty všichni. Dorovnání ztrát v případě osobního vlastnictví v našem případě zatíženého úvěrem se vlastně stává takové to posunování doby splacení a hraní si na úkor své kvality budoucnosti. Co se mělo investovat, se raději pozastavuje, co se mělo plánovaně předčasně splatit, se posouvá, a vše jen proto, aby kvalita a provoz neutrpěly nic ze svého zažitého chodu, popisuje Vladimír Röss.

Podnik je podle něj jejich budoucnost a také vizitka jejich životů, jejich rodin a s tím se špatně hraje hazard. Host k nim zkrátka přijede užít si dovolenou, odpočinout si. A ne řešit jejich starosti s provozem či extrémním zdražením. Host možná odpustí doma, že se zdražilo pečivo, ovoce a drogerie mnohdy citelně, že stavební materiál ze dne na den nejen že prodražil. Ale jak se jedná o službu, tak žádné ale a pochopení neexistuje a čekáme všichni za "stejné peníze více muziky, podotýká dále.

Nahlédněte do hotelů:

Zima je nejistá

V Hotelu na Statku je momentálně podzimních a zimních rezervací minimum a doufají zde v pracovní cesty. V Hotelech Srní je podzim celkem slušný, ale zima je zatím nulová. Lidé rezervují hodně na poslední chvíli, protože nikdo netuší, jak se bude situace vyvíjet dále. Samozřejmě záleží i na počasí, když je pozitivní předpověď, prodáme volné pokoje ze dne na den, vysvětluje Blanka Hančová. Souhlasí s ní i Vladimír Röss, který popisuje, že dříve byly podzimní pobyty rezervovány již ze 70 % v průběhu léta a nyní se vše zaplňuje zhruba s měsíčním zpožděním. U nich to už nyní vypadá, že podzim bude přívětivý a plný. Otázkou zůstává, zdali všichni nepodléháme politickému klamu, kdy před podzimními volbami žádný politik neřekne, „ano, já vás zase zavřu…“ a sdělují jen ty pěkné předvolební sliby. Ono po tak dlouhé době už máme všichni, ať už hosté nebo ubytovatelé, ty nervy tak trochu na pochodu a znavené, uzavírá.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).