Podle podnikatelů by tím utrpěla především obslužnost venkova. Dopravcům též vadí, že návrh ministerstva ignoruje optimální variantu, kterou navrhovala odborná studie.
Ministerstvo chce dalších 900 km zpoplatněných silnic
Vláda za několik dní projedná návrh ministerstva dopravy o zpoplatnění některých silnic 1. třídy výkonovým zpoplatněním. Připravit rozšíření mýta přikázala ministerstvu vláda. Návrh počítá s tím, že by se mýto rozšířilo na 900 km regionálních silnic. Nakonec však půjde jen o silnice 1. třídy a silnice 2. třídy se rozšíření vyhnou. Podle návrhu by opatření mělo přinést několik miliard korun za 5 let. Novinky by měly začít platit od roku 2020.
Mýto poškodí venkov, tvrdí podnikatelé
S rozšířením mýtného ale nesouhlasí autodopravci ani některé podnikatelské svazy. Vadí jim například, že návrh nebyl podroben širší diskuzi a že na rozdíl od dálnic se mýtné na silnicích nižších tříd nevybere od tranzitujících těžkých kamionů, ale od dodávek a malých nákladních automobilů, tedy skupiny malých podnikatelů, kteří zajišťují základní obslužnost regionů. Naše asociace letošek vyhlásila Rokem venkova, kdy hodláme společně s resorty zásadním způsobem ulehčit podnikání v obcích a regionech. To samo o sobě není možné pouze daněmi nebo finanční podporou, ale rovněž zlepšením dopravní obslužnosti venkova. Chceme-li udržet život a podnikatelský ruch v obcích, musíme zajistit tamním obyvatelům perfektní dopravní obslužnost. Zpoplatnění silnic nižších tříd, byť se zatím jedná pouze o silnice 1. třídy, jde přímo proti tomuto programu,
komentoval předseda AMSP ČR Karel Havlíček.
Sdružení Česmad Bohemia se zase nezamlouvá, že se materiál snaží vyhovět zadání sestavenému koaličními experty, kteří se obešli bez jakékoliv vlastní analýzy a dospěli k názoru, že nových kilometrů silnic I. nebo II. třídy má být alespoň 850. Rozhodnutí o rozšíření zpoplatnění o 900,3 km jde na ruku netransparentnímu zadání koaličních expertů, ačkoliv provedená analýza společnosti Deloitte doporučuje rozšíření pouze o 474,1 km. Vše budou muset zaplatit dopravci a jejich zákazníci v regionech, kam silnice I. třídy vedou. Jde o další a zbytečnou daň pro regionální výrobce a obchodníky. Žádáme vládu, aby rozhodla podle svého vlastního vládního prohlášení a zvolila vyhodnocenou optimální variantu rozšíření o 474,1 km,
uzavřel Vojtěch Hromíř, generální tajemník Sdružení Česmad Bohemia.