S rozmachem nákupních zón klesá návštěvnost center a malé obchody krachují. To je problém mnoha českých a moravských měst. Podle mezinárodní poradenské společnosti DTZ je východiskem umisťování takříkajíc specialit. Kromě stále oblíbenějších trhů a akcentu na čerstvé nebo původní potraviny jde o značky a obchody, které v obchodních centrech chybějí. Samozřejmostí jsou kavárny, restaurace a další gastro nabídka, včetně zábavních podniků,
sděluje Lenka Hartmanová, analytička DTZ. Podle ní by na prvním místě měla být urbanistická koncepce a stimulace lidí k cestě do centra. A to počínaje přátelským veřejným parterem, bezpečnou nemotorizovanou a kvalitní veřejnou dopravou popřípadě parkovacími domy a konče množstvím odpočinkových ploch, zeleně nebo míst, kde se mohou zabavit jak senioři, tak i rodiny s malými dětmi.
Příklady řešení lze nalézt v západní Evropě. Po živelné výstavbě hypermarketů a nákupních center na okrajích měst následně přistoupily radnice postupně k regulaci výstavby a podpoře revitalizace center měst, která utrpěla odlivem obchodů a zákazníků do nákupních center.