Cílem Czech POINTu je redukce přílišné státní byrokracie. Občan má dnes díky tomuto projektu možnost vyřizovat své záležitosti na jednom univerzálním místě. Nemusí tedy složitě objíždět úřady, ale komunikuje s úřady a institucemi jeho prostřednictvím. Po zavedení centrálních registrů zde bude možné získat informace v nich obsažené a učinit jakékoliv podání vůči státu. Konečnou fází projektu má být dle jeho tvůrce, tj. Ministerstva vnitra, možnost občana vyřizovat své záležitosti i z domova prostřednictvím internetu. A jak je tomu ve skutečnosti? Stížnosti, že systém zatím nefunguje tak, jak by měl, vyvrací mluvčí Czech POINTu. Čtěte více: Čeká nás elektronická komunikace a nové základní registry
Co je Czech POINT?
Czech POINT neboli Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál, je asistovaným místem výkonu veřejné správy. Někdy bývá označován také jako software pro komunikaci se státem. Přesněji však jde o státem garantovanou službou, kde je možné získat a ověřit data z veřejných i neveřejných informačních systémů, úředně ověřit dokumenty a listiny, převést písemné dokumenty do elektronické podoby a naopak, získat informace o průběhu správních řízení ve vztahu k občanovi a podat podání pro zahájení řízení správních orgánů.
V současnosti je již běžně používán k získání výpisů z živnostenského a obchodního rejstříku, výpisu z katastru nemovitostí, insolvenčního rejstříku a z rejstříku trestů. Je zde možné také získat výpis z bodového hodnocení řidiče. Jeho prostřednictvím mohou tzv. nepovinné osoby požádat o zřízení datové schránky a pořídit autorizovanou konverzi elektronického dokumentu. Čtěte více: Datové schránky podruhé. Kam s doručenými datovými zprávami?
Kde jsou pobočky Czech POINTU?
Nejvíce poboček je samozřejmě na obecních úřadech, následuje Česká pošta a notáři. Počet poboček Czech POINTu neustále roste. K datu 26.7.2009 bylo v České republice zřízeno 3668 poboček. Do budoucna by se měl spolu s rozšiřováním poskytovaných služeb jejich počet dokonce zdvojnásobit. Tabulka ukazuje počet jednotlivých vydaných výstupů.
Druh výpisu | Stav k 26.7.2009 | ||
---|---|---|---|
Katastr nemovitostí | 200 210 | ||
Obchodní rejstřík | 133 808 | ||
Živnostenský rejstřík | 15 041 | ||
Rejstřík trestů | 404 218 | ||
Registr bodového hodnocení řidičů | 69 274 | ||
Systém kvalifikovaných dodavatelů | 2 198 | ||
Ostatní | 1 150 |
Datové schránky a konverze dokumentů
Od července 2009 je možné prostřednictvím Czech POINTu požádat o zřízení datové schránky. Fyzická osoba předloží občanský průkaz a vyplněnou žádost. Podnikající fyzická osoba potřebuje občanský průkaz, nebo jiný doklad totožnosti, doklad o tom, že je podnikatelem a samozřejmě podepsanou žádost. Majitel kvalifikovaného certifikátu elektronického podpisu může v obou případech žádat prostřednictvím internetu. K 31.7.2009 bylo podáno celkem 5021 žádostí o zřízení datové schránky. Čtěte více: Stiegler: Česká pošta vstupuje zásadně na trh elektronické komunikace
Vlastníci aktivních datových schránek již zřejmě pracují s dokumenty v elektronické podobě. Ty mohou uložit ve svém počítači, odeslat jinému úřadu nebo pracovat s vytištěnou pracovní kopií datové zprávy. Jestliže ale z nějakého důvodu potřebují „papírový“ originál davové zprávy, je nutná jeho konverze. Tu lze provést vygenerováním alfanumerického kódu v datové schránce a vyzvednout na kterémkoliv pracovišti CzechPOINTu. Datová schránka nabízí i seznam těchto pracovišť. Konverze však není zdarma. Originál dokumentu je možné získat za třicetikorunový poplatek. I autorizované konverze se již vydávají. K 31. 7. 2009 bylo vydáno 562 autorizovaných konverzí z elektronické do listinné podoby a 1 052 konverzí z listinné do elektronické podoby. Čtěte více: Stiegler: U datových schránek bych rád vyvrátil obavy a mýty
Využíváte služeb Czech POINTU?
A jaká je realita?
Podle čtenáře serveru Podnikatel.cz Czech POINT dodnes nefunguje. Servery nebo jejich linky jsou v pracovní době naprosto přetížené. Na jejich reakci se údajně čeká desítky sekund a vracejí naprosto zmatečné chyby. Například chyba „Chybná data” je opravdu k pláči,
uvádí čtenář, který administruje jeden úřad plus 2 pracoviště s Czech POINTem. Pro ilustraci, jak to funguje (nefunguje), uvedu, že ani jeden z 6 pokusů o výpis z bodového účtu řidiče pro mě neskončil úspěchem. Pouze zmatené chyby. A to vše na pracovištích, kde Czech POINT prokazatelně občas funguje, takže mohu vyloučit chybu na pracovišti. Daný subsystém nebyl ani v jednom případě uváděn s červeným puntíkem jako dočasně vyřazený,
dodává čtenář.
K dotazu se pro server Podnikatel.cz vyjádřila MARKÉTA MATLOCHOVÁ z oddělení redakce a PR Ministerstva vnitra. Uvádí, že vzhledem k nepřesnému časovému vymezení, není možné přesně odpovědět, kde se stala chyba. Obecně pro fungování systému Czech POINT je nejzásadnější kvalitní vysokorychlostní připojení k internetu. Pokud není přístupný nějaký rejstřík, úřednice má vždy informaci o té které nedostupnosti v provozních informacích. Systém funguje jako komunikační kanál mezi občanem a daným rejstříkem. Za správu rejstříků jsou zodpovědní jednotliví poskytovatelé dat. Systémem Czech POINT tedy pouze proudí data, žádná v něm nejsou uložena. Výpadky jednotlivých rejstříků bývají většinou plánovány dopředu a vždy jsou o tom pracovníci kontaktních míst dopředu informováni,
sděluje Matlochová.