S mangem, pepřem, či slaným karamelem? Víme, které zmrzliny šly letos na dračku

31. 8. 2021
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Zmrzlina k létu neodmyslitelně patří. Jak se letos prodávala a která patřila mezi nejoblíbenější?

Letošní sezóna prodeje zmrzliny má před sebou ještě několik dní, ale nejvíce se jí prodalo právě o prázdninách. Prodejci se museli potýkat jak s úbytkem turistů nebo nejistou dobou, tak především s proměnlivým počasím.

Co se dozvíte v článku
  1. Jak se v létě prodávala zmrzlina?
  2. Koronavirus už takový vliv neměl
  3. Vynikají netradiční a zajímavé příchutě
  4. Podívejte se na ledové dobroty:
  5. Co plánují, až se ochladí?

Jak se v létě prodávala zmrzlina?

Podle Moniky PavlisovéKunětické zmrzky se zmrzlina prodávala dobře. Má za to, že zmrzlina k létu neodmyslitelně patří a je to oblíbená pochoutka, kterou si Češi v létě neodepřou. Zákazníci jí letos přišli velmi milí, vděční za možnost zajít na různé gastro akce, food festivaly, se kterými se letos roztrhl pytel, bavili se a s úsměvem nechávali spropitné. Přibylo také zájemců o dovoz zmrzliny do firem a školských a sociálních zařízení. Jsem spokojená, vždy děláme pro zákazníky co nejlépe umíme a podle nesčetných reakcí na sociálních sítí i těch osobních, tváří v tvář, je spokojenost oboustranná, zmiňuje.

V Kaznějovském zmrzlinářství se letos prodávala zmrzlina více než v předchozích obdobích. Pro brněnskou značku Ještě jednu byl tento rok zlomový, protože otevřeli prodejnu na novém místě v centru Brna a prodeje byly o značná procenta vyšší. Togelato teprve letos otevřelo, ale Lenku Zvoníčkovou Táchovou překvapil velký zájem o velkoobchod. Branko Bogdanović Gelarto na Karlštejně předpokládá, že letošní sezóna skončí s poklesem tržeb 10–15 % od minulého roku, což je pokles až o 30–35 % za rok 2019. S určitým poklesem počítali, protože očekávali, že tento rok více obyvatel stráví dovolenou někde v cizině a že nepřijede hodně turistů z ciziny.

Na poklesu se podepsalo i počasí, které bylo velice proměnlivé a bylo celkově více deštivých dnů než v posledních letech. Také je důležitým faktorem to, že žijeme v docela nejisté době a lidé jsou opatrní při utrácení. Příkladem je minulý rok, kdy si zákazníci většinou dávali dvě, tři, dokonce i čtyři porce zmrzliny, které jsou přitom u nás obrovské, zatím co tento rok to většinou byly jedna až dvě porce, popisuje dále.

Koronavirus už takový vliv neměl

Loni uprostřed pandemie do Prahy vstoupila značka gelata Grom. Jak uvádí Jan Diehelgelaterie Grom, pandemie narušila jak plány příprav, tak samotné otevření a nakonec ovlivnila také množství gelata, které chtěli prodat. Důvodem byly přísné lockdowny a snížená mobilita lidí. V září jsme také museli přejít na prodej skrz okénko, to nám snížilo tržby na 20–30 % oproti původnímu očekávání, doplňuje. U Togelato situace s koronavirem ovlivnila otevření, které kvůli opatřením posunuli až na 1. května s tím, že jej plánovali o měsíc dříve. Situace související s koronavirem měla samozřejmě dopad na tržby, ale díky včasné reakci a rozhodnutí dělat rozvozy se nešlo do ztráty, dodává Jakub GavorJeště jednu. Na Karlštejně bylo tento rok celkově míň návštěvníků a teprve ve druhé půlce srpna se začali objevovat turisté z ciziny. A proto chceme i poděkovat lokální komunitě a naším stálým zákazníkům, kteří za námi jezdili i z daleka a že nás v této době hodně podporují, shrnuje Branko Bogdanović.

Monika Pavlisová říká, že koronavirové období ustáli i díky jejich pozitivnímu myšlení, usilovné práci, hledání operativních řešení, jak se k zákazníkovi bezpečně dostat, a vědomě nepodléhali panice a strachu. Bylo období, kdy nebyla zmrzlina povolena prodávat na ulici a na tržištích a byly zakázané veřejné gastro akce. Proto to pro ně bylo náročnější, ale čas využili k plánování a budování prostor pro novou nanukárnu, vylaďovali receptury a velmi jim pomáhala spolupráce s kavárnami. Jejichž majitelé od nás nakupovali řemeslné nanuky a prodávali je ve svých podnicích přes okénka, upřesňuje.

Vynikají netradiční a zajímavé příchutě

Jak Diehel uvádí, že pokud jde o příchuť, na celém trhu v České republice vede vanilka, čokoláda a jahoda, ale u nich je pořadí trochu jiné. U nás v gelaterii je nejprodávanější pistáciová. Ta také získala zásadní pochvalu od zakladatele hnutí Slow Food – Carla Petriniho –, který o Grom pistáciovém gelatu prohlásil, že je to nejlepší pistáciové gelato na světě, popisuje. V Ještě jednu se nejoblíbenější příchutí stala krupicová kaše a na paty jí také šlape pistácie. Co se týče zmrzlinových příchutí, vyhrávají ty zajímavé a netradiční. Určitě je to lákavější nabídka pro naše zákazníky a tyto příchutě jsou mezi prvními vyprodány, zamýšlí se Jakub Gavor. Lidé jdou spíše po klasice. Mezi nejoblíbenějšími jsou slaný karamel a mango sorbet, doplňuje Kateřina Liška ZemanováKaznějovského zmrzlinářství.

Mezi nejoblíbenější příchutě Kunětické špachtlované zmrzky patřil v letošní sezóně slaný karamel, který je velmi žádaný hlavně mezi dospělými zákazníky, a stále převažují zákazníci, kteří vyžadují klasiku – dobrou vanilku, čokoládu, jahodu nebo malinu. Více a více je v oblibě zmrzlina maková a také Monika Pavlisová zaznamenala vyšší zájem o sorbet z dračího ovoce. V horkých dnech byla velmi žádaná citrónová s fialkami, na slavnostech medu v Hrádku u Nechanic prodali nejvíce medové zmrzliny, co se jim kdy podařilo. Myslím si, že lidé se nebojí více experimentovat a hrát si s chutěmi a tak rádi ochutnávali i zajímavější variace zmrzlin, např. hrušku s rukolou, mandarinku s rozmarýnem, růži nebo koprovou, dodává.

Branko Bogdanović vzpomíná, že když před 9 lety otevřeli gelaterii Gelarto, tak zákazníci byli velice konzervativní a v té době klasické příchutě byly nedotknutelné, ale nyní se situace velice obrátila. Dříve bylo skoro nemyslitelné, aby si dali zmrzlinu s balsamicem nebo s kajenským pepřem, ale teď jsou velice zvědaví na takové příchutě a velice rádi si je dají. Třeba na naší stracciatellu s kozím mlékem chodí lidé ze širšího okolí Karlštejna a zmrzlina z kustovnice čínské (kterou jako asi jediní na světě děláme) je už posledních pár let náš bestseller, popisuje.

Také ve zmrzlinárně Togelato lidé rozhodně experimentují a nad klasickými příchutěmi vítězí ty zvláštní, které nemají lidé šanci ochutnat někde jinde, jako je například maková a skořicová. Stejně tak je zájem o příchutě, které dokážou vyrobit kvalitněji než ostatní výrobci poctivou řemeslnou výrobou. Třeba mango, kde máme vyšší podíl ovoce, nebo slaný karamel, na který si karamelovou omáčku sami vaříme a je to velmi pracné. Zákazníci ale poznají rozdíl, vyjmenovává Lenka Zvoníčková Táchová..

Podívejte se na ledové dobroty:

Co plánují, až se ochladí?

Kateřina Liška Zemanová má v plánu odpočívat, protože sezóna byla náročná jak fyzicky, tak psychicky. V budoucnu chceme expandovat do dalších míst, musí to však dávat ekonomický smysl. Teď je třeba počkat na ustálení situace po covidu, prozrazuje Jan Diehel. V Gelarto na Karlštejně doufají, že se počasí umoudří a bude ještě pár týdnů sezóna zmrzliny a budou připravovat trochu tučnější zmrzliny, jako například makovou se sušenými švestkami naloženými v rumu, skořicovou nebo chilli čokoládu. V tomto týdnu zrovna rozšiřují nabídku o domácí palačinky.

Během měsíce září se s Kunětickou zmrzlinou počítá na několika veřejných i soukromých akcích v Pardubicích, ale také např. v Hradci Králové nebo v Kutné hoře. Souběžně se Monika Pavlisová soustředí na budování nové kamenné prodejny, první nanukárny v Pardubicích, kde budou nabízet nejen možnost si i v zimních měsících v příjemných, voňavých prostorách vychutnat různé variace zmrzlinových dezertů, nanuků a také nápojů v originálním spojení s nanuky a zmrzlinou, ale plánují zde také pořádat kreativní zážitkové workshopy pro školky, školy a firmy. Během zimy se těším také na kousek zaslouženého odpočinku, a pokud to bude možné, tak vyrazím jako každý rok na vzdělávání v oblasti zmrzlinařiny, cukrařiny i osobního rozvoje sbírat inspiraci nejen v Čechách, ale také v zahraničí, říká Monika Pavlisová.

V Ještě jednu na podzim a zimu plánují návrat k rozvozům a rozšíření sortimentu na prodejně v centru uzpůsobeného chladnějším dnům, tedy drobnou cukrařinu a horké nápoje. V Togelato už teď v září zavádí kelímky na 500 ml na doma a mají domluvenou spolupráci s vynikající cukrářkou na dodávání dortů. Nabídneme zákazníkům, aby sami mohli ovlivnit, jaké druhy zmrzliny do kelímků půjdou. A samozřejmě chystáme podzimní a zimní příchutě. Budou to zmrzliny víc smetanové s ořechy a různým kořením, popisuje v závěru Lenka Zvoníčková Táchová.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).