Bouřky a přívalové lijáky v posledních dnech napáchaly velké množství škod. Pojišťovny je vyčíslují na desítky milionů korun. Počet škod neustále roste. Zatím jejich výši odhadujeme na deset milionů korun. Už včera odpoledne naši klienti dostali na účty prvních několik set tisíc korun,
komentuje Václav Bálek, mluvčí Allianz pojišťovny. Pokud vás deště, lokální záplavy nebo bouřky také neminuly, zde je praktický návod, jak se v následky řádění přírodních živlů vypořádat při jednání s pojišťovnami.
Ihned po vzniku škody učiňte nutná opatření ke zmírnění následků. Zabezpečte, aby se škoda nezvětšovala. Ještě před tím je ale vhodné vzniklou škodu zadokumentovat. A to jeden detailně, neměl by chybět celkový pohled na poškozenou věc. Pokud je následky škod třeba začít odklízet před příjezdem zástupce pojišťovny, doporučujeme zdokumentovat rozsah škod a poškozené věci, nejlépe fotograficky. Dále připravit seznam poškozených věcí a pokud jsou, tak doklady k nim. Veškeré instrukce se klienti dozví už při prvním telefonátu do pojišťovny,
upozorňuje Petr Milata, mluvčí ČSOB Pojišťovny.
Dále je nutné pojistnou událost bez zbytečného odkladu oznámit vaší pojišťovně. Technici likvidace se v rámci možností ozývají nejpozději do druhého dne od nahlášení škody. Prohlídky pak probíhají do tří pracovních dnů od nahlášení události s ohledem na časové možnosti. Mezi tím si v klidu přečtěte pojistné podmínky, ať víte, na co se vaše pojištění vztahuje.
S celkovou opravou majetku poškozeného škodní událostí nebo s odstraňováním zbytků poškozených věcí je vhodné vyčkat až na pokyn pojišťovny. Výjimkou jsou samozřejmě situace, kdy hrozí například zvětšování škody či ohrožení bezpečnostních nebo hygienických podmínek. Před návštěvou technika je dobré si připravit seznam zasažených věcí s uvedením ceny, stáří a rozsahu poškození věcí. Likvidaci pojistné události také urychlí doklady vztahující se k zasaženým věcem, tedy účty, záruční listy a podobně. Při návštěvě technika může klient také požádat o vyplacení zálohy na pojistné plnění, kterou obdrží do zhruba tří dnů na účet, aby mohl co nejdříve začít s opravou,
říká Milan Káňa mluvčí Kooperativa pojišťovny.
K oznámení škody je vždy potřeba číslo pojistné smlouvy, identifikační údaje pojištěného (v případě firmy i obchodní jméno a IČO), datum a místo vzniku škodní události, informace o příčině vzniku škody a rozsahu poškození, číslo bankovního účtu pro zaslání pojistného plnění. Tím se urychlí výplaty pojistného plnění. Na základě oznámení škody je evidována škodní událost. Její číslo obdržíte po dokončení registrace emailem nebo telefonicky podle zvoleného způsobu registrace.
Bouřky a přívalové deště už nám sice podle meteorologů nehrozí, ale pro případ jejich opakování se držte následujících bodů:
- Poslouchejte místní rozhlas a sledujte na internetu aktuální informace o stavu povodní ve vaší oblasti.
- Přesuňte do bezpečí auta. Nikdy se nepokoušejte nastartovat motor u auta, které je nebo bylo zaplaveno.
- Je-li to možné a bezpečné, vyneste cennější majetek z přízemí do vyšších pater.
- Buďte připraveni na přerušení dodávek plynu, elektřiny a vody.
- Mějte připravené pytle s pískem k utěsnění dveří a oken.
- Uposlechněte rad záchranných složek a místních orgánů a postupujte podle jejich pokynů k případnému opuštění objektu.
- Jestliže čekáte na záchrannou službu, nesnažte se jí jít naproti a nepohybujte se v blízkosti břehu. Proud vody může nést nebezpečné předměty.
- Kontaktujte svoji pojišťovnu co nejdříve, jak jen je to po poškození majetku možné.
- Označte, ryskou výšku vodní hladiny a proveďte záznamy prokazující výši škody, například předměty vyfotografujte.
- Předcházejte vzniku pojistných událostí a začněte uklízet.