V loňském roce se prodejci potýkali s nedostatkem kol, komponentů pro jejich výrobu i doplňků. Jak jsme psali, bylo potřeba se předzásobit a rychle a pružně reagovat na vzniklou situaci. Letos by situace měla být lepší, ale poptávka stále převyšuje nabídku.
Co se dozvíte v článku
Situace stále není stabilizovaná
Martin Kudrna, CEO Bikero.cz, serveru Podnikatel.cz potvrdil, že problémy s dostupností nových modelů jsou letos ještě horší než v loňské sezoně. Stále dochází k velkému zpoždění dodávek od jejich dodavatelů. V druhé polovině loňského roku se nám sice znovu podařilo nakoupit velké množství kol, ze kterého nyní uspokojujeme poptávku, bohužel u nových kol jsou zpoždění velmi značná a citelná,
upřesňuje. Také podle Romana Spudila z firmy SP KOLO v žádném případě není situace stabilizovaná a v některých oblastech sortimentu se naopak nedostatek prohloubil. Výrobci mají zpoždění s dodáním nových modelů, a to stále v souvislosti s chybějícími komponenty,
přidává se i Josef Jochymek ze společnosti VASPORT.
Tomáš Vokrouhlík, Director B2C Mojekolo, dodává, že často dochází k výměně nedostupných dílů oproti původním specifikacím, aby výrobci mohli alespoň částečně uspokojit poptávku v první polovině roku. Řada modelů 2022 bude však i přesto dostupná až ve druhé polovině roku. Zákazníci si na tuto složitou situaci zvykají, a pokud je kolo, o jehož koupi uvažují, skladem, rychleji se o nákupu rozhodují. Mnohdy už zjistili, že při několikadenním váhání se kolo vyprodá a další naskladnění může proběhnout v řádu několika měsíců,
doplňuje.
Prodejci měli vyšší očekávání
Josef Jochymek podotýká, že sezona teprve začala, takže je vyjádření předčasné. Je však podle něj pravdou, že je velké zpoždění předobjednaného zboží od dodavatelů (hlavně některá jízdní kola a elektrokola) a je riziko, že tyto dodávky přijdou koncem sezony, takže letos se neprodají a bude to mít vliv na celkový prodej. Se zpožděním dodávek se potýkají také v SP KOLO, ale jako společnosti se jim daří standardně. Mojekolo se i přes složitou situaci daří dobře, ale největší problémy jim způsobuje špatná dostupnost zboží a problémy s dopravou. Aktuálně je obtížné cokoli plánovat a o dodání kol ze stran výrobců se dozvídají na poslední chvíli. Kvůli nejistým dodávkám zboží je nutné naskladňovat produkty ve větším množství, když ta možnost je.
Zájem o cyklistiku však stále roste. Je to jeden z mála sportů, který lze vykonávat bez ohledu na nejrůznější opatření, a neočekáváme tak v blízké době rapidní pokles zájmu o kola a doplňkový cyklo sortiment,
říká Tomáš Vokrouhlík. V Bikero jsou aktuálně v prodejích nad čísly loňského roku, ale jejich očekávání bylo o něco málo vyšší. Pevně tedy doufají, že se jim v dohledné době podaří rozšířit jejich nabídku o další zajímavé produkty a kola, aby tak byli schopni pokrýt větší segment trhu a uspokojit více zákazníků. Máme za sebou také první zimní sezonu, kdy jsme se soustředili už jen pouze na cyklistiku a zimní i vánoční prodeje nás velmi mile překvapily. Zimní cyklistika v Čechách stále není velmi rozšířená a tak je zde velký prostor pro zlepšení,
myslí si Martin Kudrna.
Jaká je letos poptávka po kolech?
Podle Tomáše Vokrouhlíka je poptávka po jízdních kolech i v letošním roce velká, ačkoli již není takový extrémní meziroční nárůst objednávek jako v minulých dvou letech. Stále roste také poptávka po elektrokolech a pociťují také zvýšený zájem o osobní vyzkoušení kol v kamenných prodejnách Mojekolo. Zákazníci jsou rádi, že po letech plných nejrůznějších opatření spojených s Covid-19 mohou kola opět vybírat bez omezení naživo,
říká. Také v Bikero je poptávka po kolech letos znovu enormní. Je to velmi pravděpodobně způsobené tím, že lidé letos opět před dovolenou v zahraničí preferují dovolenou v tuzemsku, kterou často spojují právě s aktivním odpočinkem na kolech, a tak shánějí kola nová či poptávají servisy pro svá stávající kola. S prodeji jako takovými je to bohužel stejné jako loni. Stále se zvyšující poptávka bohužel pořád značně převyšuje nabídku,
podotýká Martin Kudrna. V SP KOLO je prodej i poptávka jízdních kol standardní a odpovídající ročnímu období a ve VASPORT je podle Josefa Jochymka možná o něco nižší než v předešlém roce.
Nahlédněte do prodejen i na nové modely
Ke zlevňování kol zřejmě nedojde
Roman Spudil uvádí, že u nich došlo ke zdražení kol o 10 až 15 %. Ke zdražení došlo také ve společnosti VASPORT. Myslím, že to byla pouze první vlna zdražování, v dalším roce ceny jízdních kol a elektrokol budou určitě ještě vyšší a dostupnost nižší,
zmiňuje Josef Jochymek. V Bikero.cz u kol, která se jim už povedla naskladnit koncem loňského roku, mohou garantovat cenu původní. Bohužel u kol, na která stále ještě čekáme, nemůžeme garantovat ani přesné datum dodání ani cenu. V tuto chvíli nejsme schopni odhadnout, zda výrobci zůstanou u cen původních či dojde na poslední chvíli ke zdražení,
potvrzuje Martin Kudrna.
Tomáš Vokrouhlík vysvětluje, že výrobci kol a elektrokol zdražují a do cen se promítla vyšší cena komponentů, navýšení cen dopravy, komplikace spojené s covidem i s válkou na Ukrajině. Neočekáváme, že by v brzké době došlo zase ke zlevňování kol. Někteří výrobci již letos zdražovali i dvakrát a velmi pravděpodobně bude podobný trend pokračovat. Ani v letošním roce se tak nevyplatí s koupí kola otálet. Zboží se po naskladnění velmi rychle prodává a většina prodejců tak posezónní výprodeje nechystá,
popisuje dále.
Situace na Ukrajině ovlivňuje nejen zákazníky
Aktuální situace na Ukrajině není nic pozitivního a dotýká se každého byznysu. Začínáme tuto krizi pociťovat především v oblasti energií a pohonných hmot a také opatrností zákazníků při nákupech,
upřesňuje Josef Jochymek. Také v Bikero.cz na začátku března, kdy vypukla okupace, došlo k zásadnímu ochlazení poptávky, a to nejen na jejich trhu, ale došlo k celkovému ochlazení nákupů u spotřebitelů. V současné době se poptávka vrací k původním číslům, a dokonce je i lehce přesahuje.
Co se Ukrajiny týče, Bikero se snaží pomáhat, a tak jsme společně s našimi dodavateli zorganizovali sbírku, kdy se nám podařilo získat a poslat na Ukrajinu termoprádla, spacáky, karimatky a další potřebné věci,
vyjmenovává Martin Kudrna. Podle Tomáše Vokrouhlíka se situace promítá do cen dopravy a délky doručení zboží. Nejistá doba a vysoká inflace také nutí zákazníky více přemýšlet o investicích a nutných výdajích. Kolo není jídlo, může se na něm tedy ušetřit a nejspíše teprve uvidíme, zda vlna šetření postihne i cyklistiku. Zatím zájem o kola trvá,
uzavírá.
Nové články do mailu
Odesíláme každý den nebo každý týden. Odebírejte i zcela nový newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů.