Zaplatili nejen za borůvky, ale i za vzduch. Prodejce udali

8. 6. 2021
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Množí se podněty ze strany zákazníků. Stěžují si na praktiky prodejců nebaleného ovoce. Stížnosti se týkají rozdílu v objemu zboží při nákupu a posléze.

Na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci (SZPI) se během několika předchozích sezón prodeje nebalených borůvek obrátilo hned několik spotřebitelů, kteří upozornili na praxi některých prodejců nabízejících zboží v objemových jednotkách (litry) a nikoli v hmotnostních jednotkách (kilogramy). 

Spotřebitelé v podnětech poukazovali na rozdíl v objemu zboží při nákupu a po přinesení domů. Někteří spotřebitelé po přeměření uváděli pokles objemu až o 20 %.

SZPI upozorňuje prodejce nebalených borůvek, že dle platných právních předpisů je provozovatel povinen poskytovat informace o potravinách, které nesmějí být zavádějící, zejména pokud jde o množství potraviny. Dále právní předpisy stanovují, že informace o množství potraviny musí být určitá, jednoznačná a ověřitelná.

Zaplatili nejen za borůvky, ale i za vzduch

Vzhledem k tomu, že při prodeji na objemové jednotky hrají roli i faktory, jako „setřesení“ borůvek, resp. „množství vzduchu“, které si spotřebitel zároveň se zbožím kupuje, je prodej na litry výrazně méně spolehlivý ukazatel množství než prodej na hmotnostní jednotky, tedy kilogramy.

Inspektoři SZPI budou od letošní sezóny vyžadovat, aby nebalené borůvky, případně jiné sypké ovoce, bylo spotřebitelům nabízeno v hmotnostních, a nikoliv objemových jednotkách. 

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).