S online fakturou musí odběratel souhlasit, jinak pro něj nemusí existovat

26. 5. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Téměř polovina firem posílá faktury elektronicky. Pokud však odběratel s online komunikací nesouhlasí, může se proplacení nepříjemně prodloužit.

Firmy si elektronickou fakturaci oblíbily. Ta dostala v České republice zelenou už v roce 2008, kdy byla podepsána Deklarace o společném postupu v oblasti elektronické fakturace v ČR. Podle Českého statistického úřadu posílá faktury online téměř polovina tuzemských firem. Ale jen zlomek z toho využívá systémy automatizovaného přijetí.  A právě ty zaručí správnost dodaných faktur.

Stahuje zdarma interaktivní vzor faktury

Faktura a její náležitosti

Faktura je běžným daňovým dokladem. Daňový doklad má předepsané náležitost Zákonem o DPH (§28 odst. 2), které musí povinně obsahovat.

  • označení kupujícího a prodávajícího (obchodní firma nebo jméno a příjmení, název a dodatek ke jménu, sídlo, místo podnikání plátce, DIČ), 
  • evidenční číslo daňového dokladu (podle účetnictví nebo daňové evidence plátce), 
  • datum vystavení dokladu, 
  • datum uskutečnění zdanitelného plnění nebo datum přijetí platby (pokud se liší od data vystavení daňového dokladu), 
  • jednotkovou cenu bez DPH, případně slevu, pokud již není obsažena v jednotkové ceně, 
  • základ daně, 
  • sazba daně 
  • výši daně 
Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Poslala fakturu online. Odběratel ji ale nezaplatil. Neošetřila si totiž jeho souhlas s online komunikací. 

Elektronický doklad je nutno opatřit zaručeným elektronickým podpisem nebo elektronickou značkou založenou na kvalifikovaném systémovém certifikátu.

Odběratel musí s online fakturou souhlasit

S online fakturací musí odběratel souhlasit. Jeho souhlas by měl být zřejmý ze smlouvy. Nejčastěji se toto řeší již ve smlouvě, kde je přesně stanoveno, na jakou emailovou adresu se mají podklady posílat, vysvětluje Vlastimil Sojka ze společnosti KODAP. Pokud souhlas odběratele chybí, může se stát, že na zaslanou fakturu nebude reagovat. Takto se může zaplacení prodlužovat i o měsíce, což je pro menší podnikatele s malým obratem už značně problematické, dodává Sojka.

Čtěte také: Splatnost faktur je už více než rok omezena zákonem. Pomohlo to podnikatelům?

Online faktura a její formát

Z hlediska bezpečnosti je vhodné zasílat faktury e-mailem ve formátu PDF. V takovém dokumentu nelze údaje přepisovat a může obsahovat i elektronický podpis či časovou značku, o jejichž pravosti nelze pochybovat. Pro odběratele však tento formát přináší jistá úskalí. Příjemce nemůže jednoduchým způsobem z PDF data „vytěžit“ a automatizovaně je načíst do svého systému. Ve finále tedy příjemce v drtivé většině doklad tiskne, opisuje a zakládá do šanonu, uvedl už dříve pro server Podnikatel.cz Petr Kuchař ze společnosti Abra Software, a. s.

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).