S otravným voláním nabídek mají firmy utrum. Končí výmluvy na náhodné číslo

17. 9. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Přestože už to vypadalo, že se novela, která mimo jiné zavádí přísnější pravidla pro telemarketing, nestihne projednat, nakonec ji parlament zvládl schválit.

Pokud ji podepíše i prezident Miloš Zeman, nabude účinnosti na začátku roku 2022. Kromě telemarketingu se novela dotkne i provozovatelů webových stránek, jelikož mění pravidla pro cookies.

Co se dozvíte v článku
  1. Bez aktivního souhlasu nepůjde telemarketing dělat
  2. Novela by měla posílit práva spotřebitelů
  3. Princip opt-in se týká i provozovatelů webů
  4. U cookies budou platit výjimky
  5. Novela by měla zrychlit digitalizaci

Bez aktivního souhlasu nepůjde telemarketing dělat

Když Senát na konci července vrátil Sněmovně novelu zákona o elektronických komunikacích, zdálo se, že ji tím pohřbil, jelikož ji poslanci už do voleb nestihnout projednat. Nakonec se ale norma dostala na program pravděpodobně poslední předvolební schůze Sněmovny a poslanci ji opětovně schválili. Jestliže novelu podepíše i prezident, změny začnou platit v lednu 2022. Dojde tak k implementaci evropského kodexu do českého práva, posílení ochrany spotřebitele a její sjednocení v rámci evropského trhu.

Novela například zavádí přísnější pravidla pro telemarketing. Na rozdíl od dosavadního přístupu, kdy účastník musel vyjádřit, že si nepřeje být kontaktován za účelem marketingu (opt-out), se aktivita přenese na ty účastníky, kteří o tento typ komunikace stojí (aktivně vyjádří souhlas stejně jako například v případě podmínek zákaznických či slevových karet), tedy na princip opt-in, jinak tento kontakt nebude dovolený. Kontaktovat účastníka bude možné jen tehdy, pokud je o něm v seznamu účastníků veden konkrétní záznam s informací o jeho přání být kontaktován za účelem marketingu. Obdobně to platí i pro poskytování informační služby o číslech.

V překladu to znamená, že firma už nebude moci kontaktovat účastníka na základě „náhodně vygenerovaného čísla“, na které se společnosti často vymlouvaly, pokud se volaný ohradil proti tomu, kde společnost získala telefonní kontakt. 

Novela by měla posílit práva spotřebitelů

Automaticky tak bude předpokládáno, že marketingové hovory nelze uskutečnit, protože si je účastník nepřeje. Tuto právní úpravu budou muset dodržovat i zahraniční společnosti, které cílí na české spotřebitele. Zároveň není třeba mít obavy, že by spotřebitelům nemohl nadále zavolat třeba lékař či podnikatel, od něhož pravidelně spotřebitel zboží či službu odebírá, uvedla Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Jak dále doplnila Hekšová, lékař, poskytovatel služeb, prodejce zboží a další mají totiž možnost „volání“ svým klientům ošetřenou v rámci pravidel ochrany osobních údajů, zpravidla souhlasem klienta.

Schválená změna zajistí lepší prokazatelnost. A tedy i možnosti trestání případných porušení zákona, čímž jednoznačně dojde k posílení postavení českých spotřebitelů. Nepochybně také nastane určitá kultivace podnikatelského prostředí a jeho narovnání pro společnosti, které dnes daných nepřijatelných praktik nezneužívají, připojil se Lukáš Zelený, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu.

Princip opt-in se týká i provozovatelů webů

Princip opt-in se ale nezavádí pouze u telemarketingu, ale rovněž i u webových stránek. Dosavadní podoba cookies lišt tak podle odborníků nebude stačit. Ty totiž nyní zpravidla fungují v režimu opt-out, který umožňuje provozovatelům webů přistupovat do zařízení uživatele relativně volně do doby, než uživatel projeví svůj nesouhlas.

Nově ale bude muset uživatel vyslovit předem prokazatelný souhlas s použitím cookies a jiných technologií. Za tímto účelem bude potřeba zejména připravit textaci souhlasů a seznam třetích stran, kterým jsou údaje z cookies předávány například za účelem marketingu. Z technického hlediska pak bude nezbytné zajistit řešení cookies lišty, a to buďto vlastní, nebo komerční řešení. Dále bude nutné upravit informace o zpracování, zejména zohlednit zpracování v souvislosti s cookies, sbírané souhlasy a předávání osobních údajů třetím stranám, upřesnil Michal Nulíček, partner advokátní kanceláře ROWAN LEGAL.

U cookies budou platit výjimky

Bez souhlasu tak nebude možné cookies a jiné technologie využívat. Bude nicméně platit výjimka pro cookies, které jsou nezbytné pro fungování samotné webové stránky nebo jiné služby výslovně vyžádané uživatelem. Souhlas tak nebude nadále potřeba např. pro cookies, které jsou potřeba výhradně pro vložení zboží do nákupního košíku a dokončení objednávkového procesu, podotkl Nulíček.

Psali jsme: Provozovatelé webů, pozor. Chystají se výrazné změny ohledně cookies

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Novela by měla zrychlit digitalizaci

Co se týče dalších změn, usnadní se vstup podnikatelů na trh zmenšením některých bariér, zejména zlepšením přístupu k omezeným prostředkům (číslům či kmitočtům), a zajištěním lepších podmínek pro snadnější budování sítí elektronických komunikací a poskytování služeb. Na přijetí transpoziční novely zákona o elektronických komunikacích jsme společně s našimi partnery usilovně pracovali dlouhou dobu. Její schválení umožní rozvoj tak dynamického oboru, jako jsou elektronické komunikace. Jsme proto velice rádi, že novela byla přijata, a věříme, že nejen spotřebitelé budou využívat svých nově získaných práv, komentoval Hana Továrková, předsedkyně Rady Českého telekomunikačního úřadu.

Podle České asociace elektronických komunikací návrh výrazně přispěje ke zrychlení digitalizace České republiky. Pro ni je klíčové, že novela obsahuje i ustanovení, která zásadně zrychlují výstavbu sítí vysokorychlostního internetu. To podle asociací zastupujících poskytovatele telekomunikačních služeb umožní připojit k síti internet rychleji více domácností i firem, a to pevným i bezdrátovým způsobem. Schválený zákon urychlí v dílčích případech výstavbu vysokorychlostních sítí o tři až dvanáct měsíců. Podle našich analýz díky tomu získá připojení ročně až šedesát tisíc domácností navíc, uzavřel Martin Orgoník, člen představenstva České asociace elektronických komunikací.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).