Přestože podle kalendáře máme již přes týden jaro, teploty tomu rozhodně nenapovídají. Přitom právě počasí tvoří klíčový faktor při rozhodování, kdy přezout ze zimních pneumatik na letní. Zatím však s letními gumami nemusíte spěchat, přezouvat by se totiž měly, až když se teplota dlouhodobě ustálí nad 7 °C.
Čtěte také: Náklady na podnikání lze ušetřit i správným výběrem pneumatik
S přezutím ještě počkejte
Od loňského roku začala platit novinka v zákoně o silničním provozu. Řidiči mají za povinnost jezdit od 1. listopadu do 31. března na všech vozovkách na zimních pneumatikách, a to za předpokladu, že se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, nebo v případě, kdy je možné dle počasí předpokládat, že tato situace nastane v době provozu vozidla na komunikacích. Auta s hmotností do 3500 kg mají povinnost použití zimních pneu na všech kolech s hloubkou dezénu nejméně 4 mm. Motorová vozidla s hmotností nad 3500 kg pak musí mít do zimních pneumatik obuta všechna kola hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly a minimální hloubkou dezénových drážek 6 mm.
Od začátku dubna tak už řidiči na zimních pneumatikách jezdit nemusí. Jak ale upozorňují odborníci, bylo by chybou letní pneumatiky nasazovat vždy na konci března bez ohledu na počasí. Mezní teplotou pro přezutí pneumatik ze zimních na letní je 7 °C. Právě nad touto teplotní hranicí ztrácí zimní pneu své kladné vlastnosti. Teplota by se ale nad 7 °C měla pohybovat dlouhodobě. Při příliš brzkém přezutí by totiž řidiče mohly nepříjemně překvapit příležitostné ranní mrazíky, které jsou na začátku jara ještě poměrně časté,
upozornil Jan Foltán z internetového obchodu Kupujpneu.cz.
Vzhledem k aktuálnímu počasí a předpovědi na nejbližší dny s přezutím ještě počkejte a začátek letošního dubna odjezděte na zimních pneumatikách. Naopak si ale dejte pozor, až někdy v příštích letech bude hezky delší dobu a vy přezujete třeba už v polovině března. Existují totiž úseky silnic, které označuje značka “Zimní výbava”, kde musí mít řidiči zimní pneumatiky až do konce března bez ohledu na počasí.
Životnost pneumatik je omezená
Otázky řidičů také často směřují na životnost pneumatik. Organizace sdružující výrobce pneumatik uvádí, že celková životnost pneumatik činí 10 let (počítáno od data výroby). Organizace navíc doporučují, aby pneumatiky prodávané jako nové byly vyrobeny maximálně pět let před jejich prodejem. Obchodníci by též měli zaručit, že zákazník dostane informace o datu výroby pneumatiky, pokud její stáří překročí tři roky.
Zatímco celková životnost pneumatiky dosahuje deseti let, provozní životnost je přirozeně kratší. Obecně se samozřejmě nedá říci, jak dlouho vám pneumatiky v provozu vydrží, jelikož přitom záleží na řadě faktorů. Jako limitní dobu označují odborníci 6 let provozu, jedním dechem ale dodávají, že v průměru se pneumatiky opotřebí po 4 letech. Zkrátit životnost pneumatiky může také špatné skladování, řidiči by ho proto neměli podceňovat.
Při nákupu mohou pomoci štítky
Pokud se chystáte na léto koupit novou sadu pneumatik, mohou vám při výběru pomoci štítky, kterými musí být od loňského roku označeny všechny pneumatiky. Na štítcích se řidiči dozví tři parametry pneumatiky: Spotřebu paliva, výkon na mokru a vnější hlučnost. Zároveň ale štítky nepřeceňujte, zdaleka vám totiž neřeknou vše potřebné o pneumatikách. Především u profesionálních dopravců jde v případě štítků čistě o orientační údaje. Štítkování označuje pouze tři kategorie, v testech se měří 12 kritérií, výrobci jich sledují 50. Rozumní dopravci, stejně jako ostatní automobilisté, se tedy nerozhodují pouze podle štítků. Navíc v profesionální dopravě hraje důležitou roli životnost, kterou štítky neřeší,
vysvětlil serveru Podnikatel.cz Martin Felix, mluvčí sdružení ČESMAD Bohemia.
Čtěte také: Na štítky při nákupu zimních pneumatik příliš nehleďte
Pomoci při případném rozhodování vám mohou také nedávné výsledky testů letních pneumatik, které provedl autoklub ADAC a časopis dTest. Čtyři z testovaných pneumatik totiž zcela propadly a testující je označili jako nebezpečné. Nejhorší hodnocení obdržely čínské značky Rotalla Radial F108 a Sailun Atrezzo SH402, které zcela selhaly v testu brzdění a ovladatelnosti na mokré vozovce. Pneumatiky Sailun navíc získaly velmi nízké ohodnocení i při jízdě na suché vozovce. Označení “nebezpečné” získaly také italské pneumatiky Marangoni Verso a francouzské pneumatiky Kleber Dynaxer HP 3. Překvapením byl špatný výsledek pneumatik Kleber, levné značky koncernu Michelin. Ten se ale současně stal vítězem v dané kategorii s pneumatikami Michelin Energy Saver,
komentoval výsledky manažer testování časopisu dTest Václav Beneš.
V létě na zimní pneumatiky zapomeňte
Kromě jízdy na nekvalitních nebo opotřebených pneumatikách patří mezi nešvary českých řidičů také to, že někteří z nich přezouvání neřeší a celý rok jezdí na zimních gumách. Dotyční se tím snaží ušetřit za nákup nových letních pneumatik. Odborníci ale upozorňují, že tím značně riskují a v konečném důsledku ani nemusí vydělat. Zimní pneumatiky totiž s rostoucí teplotou ztrácí své pozitivní vlastnosti. Příčinou zhoršení jízdních vlastností a ztížení vedení vozu je nižší styčná plocha s vozovkou. Pro lepší představu můžeme říci, že u letní pneumatiky vás při stejném rozměru na silnici drží otisk pánské dlaně, naopak u zimní pouze otisk dlaně dámské,
vysvětlil Vojtěch Schwangmaier, ředitel internetového obchodu Pneumatiky.cz.
Čtěte také: Co bude mít brzy pneumatika společného s ledničkou a pračkou? Energetický štítek
Při vysokých teplotách se u zimních pneumatik výrazně prodlužuje brzdná dráha a zimní pneumatiky tak mohou být v létě doslova nebezpečné. Jízda na zimních pneumatikách v teplém počasí navíc zvyšuje spotřebu paliva, jelikož gumy mají měkčí směs a vyšší valivý odpor. Podle odborníků se spotřeba může zvýšit až o desetinu. Řidiči by si v neposlední řadě měli i uvědomit, že se v létě zimní pneumatiky rychleji opotřebovávají, a to až o 20 % více než v zimních měsících. Zimní pneumatiky pak musíte kupovat častěji a uspořené peníze na letních gumách tak vydají na palivo a nákup zimních pneumatik.