Premiér Bohuslav Sobotka prohlásil minulý týden v České televizi, že by jeho vláda ráda spustila od roku 2017 elektronickou evidenci tržeb. Jednalo by se v podstatě o vylepšené registrační pokladny. Podle podnikatelů ale není jisté, že by zavedení tohoto systému přineslo kýžený efekt. Jak dodává Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), vláda jde ohledně registračních pokladen s kanónem na krtka.
Živnostníci za hlavními daňovými úniky nestojí
AMSP ČR chápe dle svého vyjádření snahu státu zabránit daňovým úniků a zefektivnit výběr daní. Asociace ale zároveň doplňuje, že nelze prosazovat registrační pokladny za každou cenu. Podnikatelé upozorňují, že drobní živnostníci nejsou původci hlavních daňových úniků. Podle AMSP ČR by se mělo diskutovat nad náklady, které by zavedení centrální evidence tržeb stálo, a nad daňovými příjmy, které by se od drobných obchodníků vybraly.
Podnikatelé tvrdí, že pokud se ukáže, že efekt bude výrazně vyšší než vstupní náklady a nevznikne tím současně pro velkou část živnostníků finanční zatížení v podobě pořízení nové výpočetní techniky, dá se o zavedení elektronické evidence bavit. Je třeba se oprostit od politických proklamací, vzít tužku do ruky a dopočítat všechny náklady vzniklé se zavedením nového systému a to porovnat s přínosem vyššího výběru daní. Není možné nařídit statisícům živnostníků pořízení nového technického vybavení a současně nevědět, kolik opatření konkrétně přinese,
doplnil Karel Havlíček.
Podle Havlíčka je nutná přímá odpovědnost za rozhodnutí zavést registrační pokladny. “Osobně se domnívám, že jdeme s kanónem na krtka. Nejlepší řešení bývají ta nejjednodušší, tedy zesílit kontroly berních úředníků u malých prodejců a hlavní aktivity koncentrovat na velké organizované skupiny, které stát okrádají o desítky miliard," domnívá se Havlíček.
Najděte si svého daňového poradce
Vyzkoušejte novou databázi daňových poradců. Přehledně řazeno podle kraje působnosti, oboru specializace i jazykových možností. Získejte kontakt ihned. Uložte si do záložek: www.podnikatel.cz/danovi-poradci/
V čem se liší elektronická evidence od pokladen?
Záměr zavést elektronickou evidenci tržeb sdělil před týdnem premiér Bohuslav Sobotka. Oproti klasickým registračním pokladnám se liší v několika věcech. Registrační pokladna zaznamenává všechny příjmy a tržby na paměťové médium. To je pak součástí daňového přiznání, ke kterému se přikládá a na základě údajů z tohoto média musí být daňové přiznání zpracováno. Data se zálohují a kontrolují i několik let zpětně. Elektronická evidence tržeb probíhá průběžně po celý rok. Pokladna je napojena na internet a informace o každé přijaté platbě jsou okamžitě k dispozici pracovníkům finančních úřadů. Transakce ze všech pokladních terminálů by se zapisovaly do centrálního úložiště dat na ministerstvu financí. Tento modernější systém funguje například v Chorvatsku.
Čtěte více: Registrační pokladny budeme mít nejdřív za tři roky. Budou ale chytřejší