S reklamou na Twitteru je to u nás složité

12. 9. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Některým oborům by inzerování na Twitteru mohlo přinést dobré výsledky, ale bohužel to není jednoduché a zatím se u nás nejedná o důležitý marketingový kanál.

Twitter je sociální síť založená na tweetech, tedy příspěvcích o 280 znacích. Uživatelé díky ní mohou číst nebo aktivně sdílet novinky, zkušenosti a různé informace. Využívá ji mnoho odborníků, ale také známých osobností, ať už pro zábavu nebo jako cenný informační zdroj.

Twitter a jeho výhody a nevýhody

To, že se na Twitteru nachází hodně specialistů a uživatelů, kteří sdělují a pravidelně hledají oborové informace, je jeho velkou výhodou. Jak zmiňuje Michael Urban, výkonný ředitel agentury Abbreva, s.r.o. jde o zajímavý nástroj také pro HR z hlediska náboru převážně z oboru marketingu nebo IT, případně na inzerci produktů či služeb pro ně. Dále dodává, že na inzerci e-shopů nebo klasických služeb, jako jsou masáže nebo kosmetika, Twitter vhodný není. Lidé tam chodí s tím, že se chtějí dozvědět nové informace a co se událo v oboru či ve světě, nejsou to tedy informace úplně ve stejném rozpoložení jako na Facebooku či Instagramu, dodává. 

Firemní profily na sociálních sítích mohou pomoci, ale není tomu tak vždy. Nedávno jsme psali o jejich výhodách a nevýhodách v článku Má ještě vůbec smysl mít firemní profil na Facebooku? Čtěte 5 pro a proti

Twitter je hojně využívaný především ve Spojených státech amerických – u nás je uživatelů značně méně, což je samozřejmě nevýhodou. Zatímco například Facebook podle statistik používá více jak polovina českých uživatelů internetu, u Twitteru jde podle studie agentury Focus o pouhá 4 %. Podle Daniela Dočekala, publicisty a odborníka na sociální sítě, má však určitě přes milion českých uživatelů. Mezi další nevýhodu patří, že Twitter ví velmi málo o uživatelích, což je překážkou především z hlediska cílení. 

Twitter nepodporuje reklamu v češtině

Twitter byl založen v roce 2006 a české jazykové lokace se dočkal v srpnu 2012. To však neplatí o reklamě, protože tu v českém jazyce Twitter nepodporuje a neumožňuje. Rozhraní Twitter Ads je v češtině stále nedostupné a k ničemu nevede ani kontakt s podporou. Reklamu na Twitteru tak lze využít pouze pro zahraniční nebo globální propagaci, dodává Daniela Pavoničová, marketingová konzultantka z agentury Digipanda.cz.

Druhou možností kromě doufání, že bude reklama v českém jazyce umožněna, je nepraktické obcházení. To je podle Daniela Dočekala možné přes několik prostředníků, kteří umí na Twitter reklamu v češtině dostat. Michael Urban má své zkušenosti s přidáním několika tweetů v angličtině nebo alespoň takovými, které připomínaly angličtinu. Pouze odkaz tweetnout nestačilo, musel tam být text. Potom systém vyhodnotil účet jako anglický a pustil vás k inzerci, doplňuje. 

Kdyby byla reklama dostupná, tak nabízí tři možnosti: propagaci účtu, jednotlivého tweetu nebo sponzorovaných trendů. Díky inzerci je tak možno budovat komunitu, získávat relevantní sledující, promovat různé akce nebo zaujmout větší publikům a dostat důležitou zprávu k více lidem. Pomocí propagace se navíc zvyšuje takzvaná životnost tweetu – zobrazuje se více lidem a obtížněji se ztratí v záplavě příspěvků. Cílení na Twitteru je možné v rámci klíčových slov, zájmů, odběratelů, cílové skupiny a také pohlaví nebo lokality.

Někdy může víc práce než placená propagace udělat také Public Relations. Přečtěte si o tom náš článek Levnější a efektivnější forma reklamy. I to může zajistit dobře dělané PR

Daniela Pavoničová uzavírá: Přestože reklama na Twitteru nabízí na první pohled zajímavé možnosti cílení, s její výkonností nejsme ze zkušeností příliš spokojeni. A s tím souhlasí také Urban, který dodává: Obecně se reklama na Twitteru řadí v ČR mezi ty dražší a méně efektivní a ze zkušenosti, kterou máme z oboru, reklamu na Twitteru nevyužívá 9/10 digitálních agentur.

Plánování a kvalita je u reklamy vždy důležité

Twitter tedy z hlediska reklamy není silný firemní nástroj, ale jak radí Pavoničová, platí podobné zásady a postupy jako u všech jiných marketingových kanálů. Tedy je potřeba nejprve řešit, zda se na Twitteru nachází vaše cílová skupina a až potom se věnovat možnostem placené propagace. Podobné je to i s reklamou samotnou, pro kterou platí stejná pravidla jako u jiné internetové reklamy. Je potřeba mít dobré vizuály, dbát na dobrý copywriting, správnou návaznost na případný web a umět správně rozlišit mezi reklamou značkovou (brand) nebo výkonnostní (vedoucí ke konverzi, prodeji atd.), upřesňuje Dočekal.

Čeká vás plánování vánoční kampaně? Pak se inspirujte našimi tipy v článku Co a kdy udělat v rámci vánoční kampaně v e-shopu? Tady je návod a harmonogram

Michael Urban v této souvislosti doporučuje pečlivě připravit a zacílit produkt nebo službu, kterou plánujete inzerovat hlavně kvůli striktním podmínkám schválení inzerce. Pozor by si měly společnosti dát také na to, aby přesně specifikovaly cílovou skupinu a tím se vyvarovaly nerelevantním proklikům nebo interakcím s reklamou, uzavírá.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).