Jen velmi málo podnikatelů chápe, jak důležité je chodit upraven. Pro mnoho lidí je oblékání a péče o svůj zevnějšek znakem povrchnosti a raději se věnují svému oboru. Ačkoli v něm mohou být na vysoce profesionální úrovni, je to právě oblečení, které jim může při obchodní schůzce podrazit nohy. Vzhled je totiž jedním z neverbálních prostředků komunikace a vnímáme ho u lidí ještě dříve, než si s nimi například na začátku schůzky podáme ruku. Nedbalou péčí o svůj zevnějšek můžeme v potenciálním obchodním partnerovi vzbudit dojem, že jsme nepořádní a nestál nám ani za to, abychom se před schůzkou s ním učesali nebo převlékli. Ignorování společenských pravidel může protějšku napovědět, že se nebudeme držet zaběhlých procesů ani ve společné spolupráci a uzavření obchodu je proto rizikovější.
Svým zevnějškem vyjadřujeme respekt k druhému člověku v situaci, v níž se ocitáme. Bílá košile je znakem čistoty a pořádku. Váš obchodní partner vás díky ní bude podvědomě vnímat jako muže, který je spolehlivý a má rád pořádek doma i v práci,
upozorňuje módní koučka Kamila Vodochodská a stylistka a módní koučka Sindy Katayama dodává: Máme vizitky, letáky, webové stránky, ale hlavní tváří firmy jsme stále my sami. A jak se říká, nikdy nemáme druhou šanci udělat první dojem. Pamatujte na to.
Neškoďte sami sobě
Styl může v řádu několika sekund rozhodnout, jak budete už navždy v očích svého klienta vnímáni. Když si oblékneme džíny a tenisky, chodíme jinak a chováme se jinak, než když na sobě máme oblek s kravatou nebo šaty a lodičky. Klasická móda člověka podle Sindy Katayamy automaticky vyrovná a tento postoj má vliv i na naší psychologii. Vzpřímený, rovný postoj vyvolává v těle jiné reakce než uvolněný nebo dokonce zhroucený. Proto nám dobře zvolený oděv může pomoci cítit se jistěji. Kvalitní střih, stejně jako vyžehlená košile, v lidech vyvolává pocit důvěry. Mnoho lidí má také tendenci se srovnávat, a pokud jsme na schůzce s člověkem v perfektním obleku, ze kterého čiší sebejistota a profesionalita, a my máme nevhodný oděv, naší sebejistotě to nepřidá a ovlivní to i konečný výsledek jednání.
Při přípravách na schůzku nebo obchodní jednání proto přemýšlejte o tom, s kým a v jakém prostředí budete jednat, jaké bude téma schůzky a vyvarujte se všeho oblečení a doplňků, které mohou v dané situaci působit nevhodně. Několik rad přidává osobní stylistka Šárka Hawerlandová: Pokud máme působit dominantně, je třeba to dát najevo. To znamená volit kontrastní barvy. Nejen černou s bílou, ale pro dámy klidně červenou. Dále působí dominantně výrazně ohraničené vzory. Naproti tomu bychom neměli volit pastelové a jemné barvy. S těmi budeme působit neprůbojně. To stejné platí i pro střihy a materiál. Pro ženy se na důležitou schůzku absolutně nehodí splývavé, lehké šaty. Vhodné jsou pouzdrové ke kolenům. A decentní výstřih je samozřejmostí. Pozor musíme dávat i na barevnou typologii. Světlovlasí lidé v černé zaniknou a protějšek si spíš bude pamatovat, že měl na sobě černé sako než jeho tvář.
Jednou jsem potkala známého, prohodili jsme pár slov a mezitím mi prozradil, že jde na obchodní schůzku. Na sobě měl šortky a žabky. Na můj zděšený dotaz, jestli tam jde takhle, mi řekl, že mu to nevadí, že je v pohodě a cítí dobře. Když jsem se ho zeptala, jestli má pocit, že tímhle někomu, s kým jde na schůzku, vyjadřuje respekt, řekl, že to ho nenapadlo. Pokud by někomu on sám nabízel milionový obchod, možná by se to dalo za určitých okolností odpustit. Ale jít na schůzku, ze které chci odejít se zakázkou, v žabkách, je nevhodné. Vždy je lepší vypadat uctivě než dávat svým oblečením najevo, že vám protějšek nestojí ani za to, abyste se kvůli němu oblékali,
líčí Sindy Katayama. Udržovaným vzhledem také dáváme najevo, že nám zevnějšek není lhostejný a záleží nám na tom, co si o nás okolí myslí. Je to naše reklama. Dobře padnoucí oblek nebo kostýmek tedy skutečně může přispět k úspěchu obchodní schůzky. Nezapomeňte ani na doplňky. Jsou-li drobné detaily v souladu s osobností i filozofií oblasti podnikání, dokreslí jimi nenásilně, ale zato rychle a již v prvním dojmu celkový obraz a podpoříme opravdovost myšlenek. Forma by měla odrážet a prezentovat obsah v nejlepším možném světle,
vysvětluje Petr Lukeš z Asociace vizážistů a stylistů ČR.
Co nesmí chybět v šatníku podnikatele (ženy si poradí)
Dva obleky – volte tmavě modrou a tmavě šedou barvu. Černá sluší výrazně kontrastním typům, takže je lepší zvolit kompromis. Samozřejmostí je kvalitní materiál a dokonale padnoucí střih.
Tři oblekové košile – dvě si nechte doma, třetí vezměte do kanceláře. Rezervní košile se může hodit na převlečení té propocené po náročném jednání. Z rukávu saka by měl koukat zhruba centimetr rukávu košile.
Méně formální kusy oblečení – několik slim fit košil kopírujících siluetu, volnočasové sako lišící se od oblekového délkou, střihem i materiálem a dvoje slušné kalhoty. Například černé strečové.
Doplňky – vždy se hodí kvalitní kožený pásek laděný do stejné barvy jako obuv. Chybět nesmí kravaty, aktuálně se nosí užší typy. Váš styl podtrhnou i zajímavé brýle nebo výrazné hodinky.
Obecně se dnes prosazuje takzvaný new business casual. Je to uvolněnější, ale stále profesionální styl, který kombinuje oblekové prvky s těmi pohodlnými. Dříve byly zapovězené i džíny, dnes už tomu tak není, pokud je doplníte kvalitními teniskami a dobře střiženou košilí.
Naučte se poznávat lidi i blufovat
Co všechno o nás může oblečení prozradit? Obrovské množství informací, výši přijmu, zvyky i povahu. Stejně tak na vzorech, materiálech a střihu zase rozpoznáme typy lidí. Zajímavé je podívat se třeba na boty. Pánské polobotky, které jsou tvarem out, mohou znamenat, že se daný člověk nezajímá o aktuální trendy, a to bohužel nejen v módě, ale třeba i ve své profesi. Dámy často na schůzky volí příliš vysoké podpatky. To znamená, že se chtějí vyvyšovat nad muže. Bez nich se cítí méněcenné nebo si myslí, že vše zachrání svým sex appealem. I to může být varovný signál. Žena, která ve firmě nebude jen pro okrasu, ale bude i pracovat, logicky nebude trávit celý den na jehlách,
říká Šárka Hawerlandová.
Před jakoukoli schůzkou bychom si proto měli zjistit, co má protějšek rád a jaký je jeho styl. Pokud víme, že si potrpí na kvalitní oblečení a chodí zásadně v obleku, není pro nás jiná volba. Při setkání s jednatelkou firmy o níž je známo, že je milovnicí značkových kabelek, by ženy měly využít možnosti půjčit si nějaký kvalitní kousek na specializovaném webu. Dnes je to už poměrně rozšířená služba. Můj známý, majitel středně velké firmy a absolutní neznalec módy, měl obchodní schůzku s vysoce postaveným podnikatelem. Dopředu si o něm zjistil, že si potrpí na drahé, značkové hodinky. Ale protože on raději utrácí za cestování než za materiální věci, šel na tu schůzku sice v deset let starém saku, ale sehnal si padělek takových hodinek. Ten vysoce postavený podnikatel mu je pochválil, ocenil dobrý vkus a obchod s ním uzavřel. Plyne z toho to, že lidé jsou někdy zbytečně povrchní, ale my jim bohužel musíme jít na ruku,
líčí svou zkušenost osobní stylistka Šárka Hawerlandová a Petr Lukeš z Asociace vizážistů a stylistů ČR dodává: Věci potřebují svůj čas a dobrý styl zraje jako dobré víno. Než dozraje celá společnost, chce to dlouhou tradici a neuspěchat zrání. Pro ty, kteří pochopí potenciál spočívající v jejich stylu, je pak nezralost jiných spíše konkurenční výhodou, pokud to mám brát z té lepší stránky.
Svěřte se do rukou odborníků
Péče o zevnějšek je důležitá v každé společnosti. K základům patří osobní hygiena, umyté a upravené vlasy, čisté nehty a vhodné oblečení. Na tomto je pak možné vystavět přirozený základ stylu, ve kterém se cítíme dobře a bude se s námi cítit dobře i náš klient a obchodní partner.
Není nic špatného na tom, že si lidé neví rady se svým zevnějškem. Od toho jsou tu specialisté – fashion kouči, stylisté pro privátní či firemní klientelu nebo módní poradci a vizážisté. A s čím mohou pomoci? Důležité je pomoci klientovi najít jeho vlastní osobitý styl, který je mu přirozený, pomoci mu lépe se orientovat a vyhnout se zbytečným módním prohřeškům, poskytnout mu nové alternativy v oblékání. Zkušený stylista klientovi pomůže s analýzou stávajícího šatníku, s jeho nastavením podle dlouhodobých pracovních i osobních plánů a finančních možností. Samozřejmostí jsou asistované nákupy nebo koordinace vzhledu před důležitými schůzkami,
říká stylistka a módní koučka Kamila Vodochodská.
Každý z nás se může nějak obléci, ale proškolený profesionál s praktickými zkušenostmi dovede váš styl do naprosto nových a pro byznys často přínosných rozměrů. A skvělé na tom je, že to nemusí být ani nijak zvlášť finančně náročné. „Mnoho lidí nakupuje, ale věc, kterou si přinesou domů, k ničemu nesedí a nehodí se. To je pak ztráta peněz. Pro podnikatele je i velkou časovou výhodou, když zná své modely, které může bez zkoušení obléknout rychle a kdykoli, spolehnout se na ně a udělat vždy ten správný dojem,“ dodává módní specialistka Sindy Katayama.