Šaty dělají firmu. Proto komunikujte se zákazníky i pomocí oblečení zaměstnanců

26. 1. 2017
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Chcete pro zaměstnance firemní oblečení a vyladit si osobní styl? Jestli se něco nevyplatí, je to střelba od boku. Cíle takového kroku je třeba dobře promyslet.

Oblečení je součást osobní a firemní image. Podle odborníků může přesně odrážet vize a hodnoty firmy, které jsou pak i skrze oděv pro zákazníky mnohem čitelnější.

Firemní oblečení je však investice, která vyžaduje rozumný přístup. Pustit se do přípravy oblečení a nevědět, co má firmě přinést, co od něj očekává a jakou zprávu má zákazníkům předávat, je podle lidí z branže chybný přístup. I pro oblečení je potřeba mít vyjasněné firemní vize, cíle a hodnoty. A při jeho zavedení myslet také na zaměstnance. Zatímco dobře vybrané oblečení, v němž se budou cítit dobře, může zvýšit jejich pracovní spokojenost, za nepadnoucí pošlou zaměstnavatele do pekel. 

Firemní oblečení na míru

Pokud se podnikatel rozhodne, že by chtěl pro zaměstnance firemní oblečení, které bude v souladu s firemní identitou, měl by si především promyslet, co od takového oděvu očekává, doporučuje Dagmar Vybíralová, která se pod značkou Davy dlouhodobě věnuje návrhům a zakázkovému šití firemního oblečení. Záleží podle ní na tom, zda mu jde jen o funkčnost oblečení a ochranu pracovníků, nebo také o zvýšení firemní image. Dle volby by pak měl vyčlenit dostatečné finanční prostředky. Měl by si udělat alespoň základní představu o struktuře a barevnosti oděvů. Prohlédnout si nabídku firem, které se na návrhy a výrobu takových oděvů specializují, a podle jejich realizací a referencí si vybrat ty, které osloví, vysvětluje s tím, že je dobré nezapomenout na to, že se návrhy firemních oděvů a modelů na přehlídková mola výrazně liší. Podnikatel by tedy měl hledat takového návrháře nebo takovou firmu, která má zkušenost přímo s tvorbou firemního oblečení.

Čtěte také: Je zaměstnavatel oprávněn požadovat firemní oblečení?

Kromě účelu firemního oblečení je však potřeba zaměřit se i na danou profesi, pro níž je určené, připomíná Denisa Huková ze společnosti SmartMen, která firmám dodává hlavně pánské a dámské košile, halenky a kravaty. Pro obchodníky či manuální pracovníky doporučuje košili či tričko s logem. Rozdílná bude při výběru podle ní situace, kdy má firma stanovené firemní barvy, které se na oblečení odrazí, nebo se bude prezentovat třeba jenom logem.

Jak poznat dobře vybrané oblečení?

Poznat dobře zvládnuté firemní oblečení přitom není podle Dagmar Vybíralové složité. Jak tvrdí, působí takové oblečení úhledně a je funkční. Velmi důležitá je správně zvolená velikost oděvu tak, aby nebyl pracovník omezen v pohybu, a přesto mu oděv dobře padl, upozorňuje. Je-li firemní oblečení dobře zvládnuté, dbá zaměstnavatel také na to, aby pracovníci užívali kompletní uniformu podle předepsaného manuálu a aby se nenarušila vzhledová jednotnost. Nepůsobí například vůbec dobře, pokud je uniforma pouze v horní části těla a kalhoty má každý zaměstnanec vlastní. Takové šetření není na místě, varuje.

Čtěte také: Do zaměstnání v obleku či kostýmku i v třicetistupňových vedrech?

Podle Denisy Hukové vždy záleží na tom, jak velká je konkrétní firma a v jakém oboru podniká. S tím je pak třeba oblečení sladit, aby mělo jasnou koncepci. Kdybych měla konkrétní poptávku, například od restaurace, dokážu popsat, jak by mělo vypadat dobře zvládnuté firemní oblečení. Je to však těžké popsat obecně, říká s tím, že vždy jde o to dokázat si v oblečení představit ideu firmy.

Dodavatel je klíčový

Za klíčové Dagmar Vybíralová považuje, aby si firma dobře vybrala dodavatele, který bude oblečení vyrábět. Důležité jsou reference s přihlédnutím na dlouhodobou spolupráci. Jedině spokojený zákazník nemění dodavatele, tvrdí. Považuje za praktické vybrat spíše menšího tuzemského dodavatele, který bude dostatečně flexibilní v dodávkách takzvaných došívek – tedy nového oblečení tehdy, když do firmy přijde nový zaměstnanec. Dodavatelská firma také musí umět obléci zaměstnance s nekonfekční postavou, kterých podle její zkušenosti není málo.

Dejte zaměstnancům slovo, ale rozhodněte sami

Mezi tipy Dagmar Vybíralové patří i opatrnost, jestliže podnikatele popadne chuť sáhnout po té nejlevnější nabídce. Na první pohled může sice být lákavá, ale často není kvalita střihu a materiálu v souladu s požadavky na oděv, uvádí na základě své praxe v oboru. Výsledkem pak je krátká životnost oděvů nebo to, že oblečení není vzhledově ucelené. V takových oděvech nebude spokojený ani pracovník, což se zcela určitě odrazí na jeho náladě a pracovním výkonu. Ve výsledku se pak takové oděvy prodraží, poukazuje na další okolnost, na níž je při přípravě firemního oblečení potřeba brát zřetel.

Čtěte také: Ovládněte základy byznys etikety. Pomohou vám dostat se na vrchol

Investice do lidí jsou sice finančně náročnější, ale když se správně uchopí, rychle se vrátí, tvrdí Jana Lenská ze salonu Mahdall & Lenská. Proto není dobré na ní šetřit. Mnoho firem chce řešit firemní oblečení přes telefon a od stolu v kanceláři. Podle mě jsou výsledkem takového jednání jen peníze bez užitku vyhozené z okna, dodává. Aby byla investice do firemního oblečení skutečně efektivní a s vysokou návratností, nestačí si podle ní myslet, že se vyřeší tím, když někdo ve firmě koupí pár košil, oblek nebo kostýmek ve firemních barvách. Jako všechna rychlá řešení i tohle je úplně k ničemu, komentuje to.

Pokud už si firma vybere návrháře nebo dodavatelskou firmu, doporučuje Dagmar Vybíralová dát jí po úvodních konzultacích plnou důvěru a zasahovat do vzhledu oděvů co nejméně. V opačném případě totiž může být výsledek i takový, že se návrhář stydí dát si zákazníka do svých referencí. Podnikatelům radí, aby oděvy nevybírali s příliš velkým počtem svých pracovníků a vždycky měli poslední slovo: Uniforma není civilní oděv, a tak je z řad zaměstnanců vždy řada připomínek. Je na podnikateli, aby je vyslechl, ale rozhodl sám.

Pomoci mohou také stylisté

Oblečení podle psychologie úspěchu

Jana Lenská a Milo Mahdall ze salonu Mahdall & Lenská vysvětlují, že mezi běžným oblečením a oblečením s využitím znalosti psychologie úspěchu je pro podnikatele velký rozdíl. Za klientem můžete jet vlakem, nebo přijet vozem podle vašeho výběru. Samozřejmě si i podle toho o vás udělá obrázek. S firemním oblečením je to stejné, objasňují. Veškeré oblečení, jeho barvy a styl podle nich pracují psychologicky při jednáních buď pro podnikatelku či podnikatele, nebo proti nim. Někdo se nadře a neuspěje. Jiný si hned získá respekt. Tak velký vliv má psychologie správně zvoleného firemního stylu oblečení, vystupování a řeči těla. Jen o tom manažeři neví a neumí to využívat pro dosažení svých cílů a záměrů, dodávají s tím, že firemní oblečení nutně nemusí prvoplánově kopírovat firemní barvy, ale může fungovat více podprahově a psychologicky.

Navíc by mělo brát v úvahu typ každého zaměstnance, barvy a styl, který je pro něj vhodný. Pokud si zaměstnanci obléknou pro ně nevhodné barvy, stane se firemní oblečení naopak kontraproduktivním faktorem, varují. Člověk oblečený v nevhodných barvách působí nepřirozeně a neosobně, což nesvědčí pozitivnímu prvnímu dojmu z něj a nepodporuje jeho úspěch. Aby působilo přirozeně, to je přitom podle nich pro firemní oblečení klíčové.

Někde na půli cesty mezi úplnou svobodou oblékání zaměstnanců i samotného podnikatele a do detailů propracovaným firemním oblečením je možnost přizvat ke spolupráci módního stylistu nebo módní stylistku. A vytvořit tak pravidla oblékání firmě na míru bez nutnosti nechat navrhovat a šít přímo firemní uniformy.

Takové služby poskytuje podnikatelům Lenka Zelenohorská, která pracuje jako osobní módní stylistka a poradkyně pro image a styl osobnosti převážně v prostředí byznysu. Majitelé firem řeší svůj marketing, celý vizuál firemní identity, mají profesionálně zpracovanou grafickou stránku, ale často zapomínají, že lidé jsou jedni z hlavních obrazů jejich firmy, popisuje pro server Podnikatel.cz svou zkušenost. Za velice důležité považuje, aby podnikatelka nebo podnikatel uvažovali o tom, jak celková image zaměstnanců působí na zákazníka a jestli je jejich oblečení skutečně v souladu s vizí firmy. Je nejvhodnější začít definováním si, jak chci, aby firma působila na lidi, jaké hodnoty zastává, pro jaké zákazníky je její produkt určený. Toto vše je potřeba promítnout do oblečení a image zaměstnanců i přímo majitelů, objasňuje.

Čtěte také: Jste si jistí, že hodinky za statisíce vylepší u klienta vaši vyjednávací pozici?

Stylista pak majiteli pomůže s volbou stylu, barvou a prvky oblečení, které budou vizuálně odrážet hodnoty firmy. Vizuální prvky mají v sobě určitý symbol, který na podvědomé úrovni vnímáme, tvrdí a uvádí příklady: například minimalistický styl evokuje čistotu, rovné linie dávají pocit jednoduchosti a přímočarosti, živé barvy asociují dynamiku, modrá barva klid a důvěryhodnost. Proto podle ní velkou část firemní kultury dělá právě vzhled zaměstnanců.

Majitelům firem doporučuje, aby o svém stylu a vzhledu přemýšleli jako o důležitém komunikačním prostředku, protože lidé vnímají 80 % informací zrakem. To, jak jsme oblečení, jaké volíme doplňky, jakou sobě a svému oblečení věnujeme péči, to vše vypovídá o nás. Pokud dobře vypadáte, dobře se i cítíte, máte vyšší sebevědomí a lidé vás lépe přijímají, máte tudíž větší šanci uspět, domnívá se. Funkční a slušivý šatník navíc podle ní šetří čas, je dnes součástí úspěšného života a vzhled člověka je součást jeho osobnosti.

Čtěte také: Uspějete v podnikání? Rozhodnout může váš vzhled

Do zpětné vazby zapojte i zákazníky

Zvládnutý dress code tedy podle Lenky Zelenohorské znamená, že zaměstnanci na ostatní působí přesně tak, jak si to firma nadefinovala ve svých hodnotách. Radí ověřit to klidně přímo dotazem u zákazníků.

Denisa Huková znovu připomíná, že je důležité, aby firma dopředu zvážila, jak se chce prezentovat. V praxi se však setkává i s tím, že lidé ani netuší, jak by mělo oblečení vypadat, ani nemají vyjasněné své priority. Kdo už má zkušenosti s firemním oblečením, ví, co chce změnit, co mu vyhovuje. Ten, kdo s tímto projektem začíná, potřebuje předložit možnosti a pak si vybere. Nejlepší odměnou je, když zaměstnanci oblečení rádi nosí a pochválí ho, uzavírá.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).