Sdílení podnikatelských nápadů. Risk nebo výhodný nástroj pro komunitu podnikatelů?

27. 1. 2011
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 258398
Každým rokem se hned v několika soutěžích oceňují nejlepší podnikatelské nápady. Jejich sdílení je v Česku zatím v plenkách. Důvod? Lidé se bojí, že jim někdo nápady vyfoukne, přitom jejich kopírování je zde běžné.

Nové podnikatelské nápady jsou stále častěji námětem různých podnikatelských soutěží, které jsou v Česku na vzestupu. Opakem je na druhou stranu sdílení takových nápadů. I když začínají být vidět první pokusné projekty, lidé své nápady zatím veřejně sdílet nechtějí. Co kdyby jim nápad náhodou někdo ukradl?

Podnikatelské nápady mohou získat investice v soutěžích

V Česku se to hemží různými projekty, které vyzývají účastníky, aby svůj byznys přihlásili do soutěže a získali tak prostředky na svůj rozjezd. Jedním z nejviditelnějších takových projektů je např. Den D, jehož aktuálně 3. řadu vysílá Česká televize. Soutěžící v něm přesvědčují pětici úspěšných investorů o svých podnikatelských plánech a nabízejí jim podíl ve svém podnikání.

Investici až do výše 5 milionů korun slibuje také Nápad roku. Organizátorem soutěže je Institut rozvoje podnikání (IDE) při Vysoké škole ekonomické v Praze (VŠE), který letos vyhlašuje již 4. ročník. Do soutěže je možné přihlásit libovolný podnikatelský záměr, nápad na rozšíření firmy či projekt pro investory, který dosud nebyl realizován nebo je ve stádiu rozjezdu (společnosti do  2 let své existence).

Další ročník soutěže Nápad roku se bude spouštět na přelomu února a března, termín pro odevzdání přihlášek a projektů zpracovaných formou podnikatelských záměrů bude stanoven na konec dubna, přiblížil harmonogram soutěže Martin Kešner, zakladatel soutěže Nápad roku.

Především pak na studenty rovněž s dobrým podnikatelským nápadem je zaměřen projekt StartUp roku, který slibuje investici ve výši až 3 milionů korun. Další realizaci podnikatelských nápadů nabízí také ipo48.com, kde o úspěchu projektu opět rozhoduje porota složená z úspěšných podnikatelů, investorů. Čtěte více: Podnikání na internetu není vždy o velké investici, jde hlavně o nápad

Budoucnost podnikatelských nápadů bude v jejich sdílení

Všechny tyto soutěže mají jedno společné, účastník musí umět “prodat” svůj podnikatelský nápad a zaujmout porotu. Oplátkou je mu zaručená investice, která pomůže v rozjezdu. Česko ale zatím postrádá velký projekt, který by naopak umožnil sdílení podnikatelských nápadů, z něhož by mohli čerpat především začínající podnikatelé či investoři. Důvodem je možná i obava, že někdo podnikatelský nápad ukradne. Taková představa je podle zavedených investorů mylná: I kdyby se vám to podařilo, stejně někdo váš patent obejde a na letité soudní spory už mít určitě nebudete, píše v glose pro server Podnikatel.cz Ivan Pilný, investor v soutěži Den D a porotce projektu ipo48.com.

Ten zároveň upozorňuje, že je zcela nemožné získat peníze strategií, že mám geniální nápad, ale dokud mi na něj nedáte peníze, nemohu vám říci, oč se jedná. Zveřejnění geniálního nápadu naopak zabrání tomu, aby si jej patentoval někdo jiný, upozorňuje ve své glose Nepropadejte panice, každý podnikatelský nápad má šanci na úspěch Pilný.

Jak sdílet nápady

Jsou různé možnosti, jak svůj podnikatelský nápad sdílet. Jednou z nejčastěji využívaných možností je představení projektu na diskuzních fórech věnující se podnikání s cílem zaujmout případné investory. Často jsou využívány také sociální sítě typu Facebook, Twitter či častěji na profesně zaměřené síti LinkedIn.

Vznikají však nové projekty, které nabízejí možnosti i pro širokou veřejnost. Tím je například IdeasWatch.com, za kterým stojí český podnikatel Michal Hudeček. Na tomto serveru může kdokoli vkládat nové nápady, které by mohly někoho zaujmout. Nejedná se zde ani tak o představení nápadů s cílem získat nového investora, ale spíše o náměty kreativních lidí, kteří přemýšlejí, co na trhu ještě chybí. Podobným systémem funguje například i zahraniční web LoveMyIdea.com.

Nejznámější zahraničním webem na sdílení podnikatelských nápadů je pak speciální projekt portálu Entrepreneur.com, který má pro tuto funkci zřízenu dokonce speciální sekci Business Idea Center. Ta obsahuje i doporučené denní podnikatelské nápady.

Uvítali byste český portál pro sdílení podnikatelských nápadů?

Ty ve velmi jednoduchém prostředí nabízí právě i český projekt IdeasWatch, který je celý v anglickém rozhraní, čímž se stává pro některé české uživatele nedostupným. Naším cílem je sbírat nápady od uživatelů z celého světa. Proto jsme zvolili globální jazyk, kterým je angličtina. Věříme, že i převážná většina začínajících českých podnikatelů angličtinu ovládá, říká Michal Hudeček.

Hudeček ostatně celý projekt koncipoval jako neziskový, i když je sám v podnikání nováčkem. Jeho společnost byla založeno teprve v loňském roce. Již při studiu jsem přemýšlel o tom, že bych si rád založil firmu a jen jsem hledal ten správný nápad. Nakonec jsem nápad našel a loni na podzim si skutečně založil firmu. Uvědomil jsem si při tom, že nejsem sám, kdo toto řeší. Vznikl tak nápad na IdeasWatch, kterému jsem se i přes jeho neziskovost rozhodl věnovat část svého času, doplnil Hudeček.

Není však prvním, koho v Česku napadlo podnikatelské nápady sdílet. Vznikly tady již i další projekty, které ale však svou koncepcí příliš nepřihrávají na své důvěryhodnosti. Tím může být například server www.napadynapod­nikani.cz, který se může pochlubit snad jen svou gramatickou nesprávností. Hrubky jsou v každém z textů, kterými se provozovatelé snažili projekt přiblížit.

Organizátoři soutěží o podnikatelský nápad ale o vzniku takových projektů zatím neuvažují. Potvrzují to slova Martina Kešnera z IDE VŠE: Podobné projekty známe ze zahraničí a považujeme je za zajímavou formu podpory podnikatelského ducha. V současné době však o podobné aktivitě v rámci soutěže Nápad roku neuvažujeme.

Nápady se kopírují běžně, proč je tedy nesdílet

Mnozí si pokládají otázku, zda je vůbec výhodné podnikatelské nápady sdílet. Jak ale upozorňuje Ivan Pilný, jakmile byl nápad jednou zveřejněn, patentování někým jiným je prakticky již nemožné. Navíc v současné době není nic neobvyklého na tom, že se podnikatelské nápady přebírají. Viditelné je to především v oblasti internetu.

Inspiraci v zahraničí našel například server Fler.cz, který zprostředkovává prodej především rukodělných výrobků, či Zoot.cz, jenž sám sebe charakterizuje jako tzv. nadnakupovač. Čtěte více: Rozjíždíte firmu a máte co nabídnout? Ozvěte se nám, vzkazují zakladatelé Zoot.cz

Velkým a kopírovaným hitem jsou také slevové servery, u nichž je obchodní model prakticky totožný. Jen v Česku je jich aktuálně přes stovku a jejich počet stále stoupá. Stejně rychle stoupá i počet agregátorů nabízených slev. Sdílet podnikatelský nápad proto není nic výjimečného. Čtěte více: Hlavní rada při zakládání nového slevového serveru? Nezačínejte

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).