Rozmach internetového nakupování se nezastavil ani v minulém roce. Celkový obrat e-shopů dosáhl desítek miliard korun a počet internetových obchodů v Česku se odhaduje až na deset tisíc. S rozvojem elektronického nakupování a rostoucím množstvím obchodů se neustále zvětšuje konkurenční boj, který tlačí ceny výrobků dolů, a tím klesají i marže prodejců. Zatímco ještě před několika lety měly e-shopy pravidelně marže v desítkách procent, v současnosti není výjimkou, že některé obchody pracují s marží v jednotkách procent.
Pokud se někdo rozhodne rozjet e-shop a počítá, s jakou marží bude obchod provozovat, neměl by podle odborníků opomenout několik zásadních věcí. Do kalkulace prodejních cen musí především započítat všechny náklady, které se pojí s nákupem, uskladněním a následným prodejem. Často se totiž na některé náklady zapomíná. Nebezpečné je podle odborníků také snižování marží na minimum jen kvůli tomu, aby se prodejce stal nejlevnějším na trhu. Čtěte také: Nízká cena není pokaždé zárukou velkého prodeje.
Marže se odvíjejí od druhu produktu
První e-shopy v České republice vznikly již v roce 1996. Za necelých 15 let prošlo odvětví internetových obchodů velkým vývojem a v současnosti se tímto způsobem prodává zboží za desítky miliard korun. V loňském roce činil celkový obrat e-shopů podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci 25 až 26 miliard korun. Oproti předchozímu roku tak došlo k 14% nárůstu tržeb.
Vývojem se nevyhnul také ekonomickému kalkulování e-shopů. Zatímco dříve si mohl prakticky každý internetový obchod dovolit marže v desítkách procent, v současnosti si tak velké marže účtují pouze některé obchody se specifickým sortimentem. Zajímavé marže jsou v tzv. ne-elektro segmentu (sport, hobby, outdoor), kde průměrná marže může dosáhnout i několika desítek procent. Naopak v elektro segmentu dosahují průměrné marže minima, pouze jednotky procent,
uvedl serveru Podnikatel.cz Martin Vlasák, vedoucí oddělení SEO firmy H1.cz.
E-shopy prodávající elektro pak vydělávají na tzv. obratových bonusech. Výše marže také závisí na konkurentech na trhu a jejich cenách. Na stanovení „správné“ výše marže neexistuje jednoznačný recept. Záleží hlavně na tom, jaký typ nákladů provozovatel má a jaký produkt prodává. Jinak bude kalkulovat prodejní ceny začínající e-shop, kde pracuje podnikatel s manželkou, provozovnu mají ve svém vlastním domě a prodávají sekačky. Jinak bude prodejní cenu kalkulovat výrobce, který začíná provozovat svůj e-shop s elektrem. A zcela jinak operují s marží již zaběhnuté e-shopy, které mají vybudovanou značku. Známý e-shop s dlouholetou historií má větší šanci vyjednat lepší nákupní podmínky. Čtěte také: Jak uspět mezi e-shopy? Důležitá je orientace na originální nebo tradiční zboží. Zde je inspirace.
Samotná výše marže je důležitá proto, že její velikost vlastně určuje, kolik podnikatel na prodeji vydělá. Počítá se tzv. „od shora“ a vyjadřuje se v procentech, vychází totiž z ceny prodejní.
Vzorec pro výpočet marže:
marže = ((prodejní cena – nákupní cena)/prodejní cena) x 100.
Neustále snižování cen je cestou do pekla
Při kalkulaci prodejní ceny by začínající podnikatelé neměli zapomenout na veškeré náklady, které souvisí s prodejem produktu. Jedná se například o náklady na skladování, dopravu na sklad a k zákazníkovi, zákaznický servis či třeba mzdy zaměstnanců. Všeobecně se setkávám s tím, že většina provozovatelů zapomíná do kalkulace prodejních cen zahrnout veškeré náklady spojené s nákupem a prodejem produktu,
potvrzuje Martin Vlasák.
Řada e-shopů také v rámci konkurenčního boje a kvůli přílákání zákazníků snižuje ceny na minimum. To však většinou činí na úkor vlastní marže, což se jim může vymstít. Odborníci před neuváženým snižováním cen a marží proto varují. Je nebezpečné snižovat si marži jen kvůli tomu, abyste byli nejlevnější na trhu. Je důležité si uvědomit, kdo je vaše skutečná konkurence,
říká Martin Vlasák. Neobírejte se o zisk, vždy je lepší přijít s jinou konkurenční výhodou, s lepším obsahem, dopravou zdarma, než zlevnit,
souhlasí na svém webu odborníci z firmy Karsa Technologies, která se zabývá provozováním e-shopů.
S cenami se dá samozřejmě různě hýbat, ale podnikatel by měl mít jasný záměr, čeho tím chce docílit. Může jít o různé krátkodobé slevy, množstevní zvýhodnění či o různé věrnostní programy. Dá se také operovat s cenou zboží a cenou dopravy, když jednu položku snížíte, můžete třeba druhou zase zvýšit. Přicházet s různými podobnými akcemi se podnikatelům podle odborníků vyplatí, jelikož pro většinu nakupujících je cena stále tím nejdůležitějším faktorem. Čtěte také: Pozor na platby předem, s podvodnými e-shopy se roztrhl pytel.
Cena je stále nejdůležitější
To mimo jiné potvrdil i Jiří Hlavenka, jeden z průkopníků elektronického obchodování u nás, na konferenci Czech Internet Forum, když zanalyzoval statistiky deseti největších českých e-shopů. Čísla podle Hlavenky potvrdila, že pro zákazníky je stále nejdůležitější cena a že pro růst marží tak není prostor.
Tento názor si pak ověřila i Asociace pro elektronickou komerci, která si téma nakupování v e-shopech nechala udělat v dubnu letošního roku průzkum. Z průzkumu vyplynulo, že většina nakupujících se pořád při výběru e-shopu rozhodují na základě ceny zboží (66 %). Přesto zde pomalu dochází k posunu a řada spotřebitelů se rozhoduje i podle dalších faktorů.Znamená to, že internetové nakupování má v České republice své pevné místo a pro zákazníky se nakupování na internetu stalo běžnou záležitostí. Zároveň nás překvapilo, že přibývá stále více zákazníků, kteří dávají přednost kvalitním službám před nejnižší cenou,uzavírá Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.