Se spotřebitelskou důvěrou roste i její index

4. 6. 2008
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Výsledky o spotřebitelské důvěře přináší výzkumný projekt Spotřebitelský barometr. I přes zvýšenou inflaci, kterou způsobila vlna zdražování, index spotřebitelské důvěry roste. Již od začátku roku je zjevné, že čeští spotřebitelé vnímají celou českou hospodářskou a finanční situaci jinak a téměř po ročním poklesu vzrůstá podíl optimistických názorů.

Optimistů je ale pořád méně, protože v minulém roce byl pokles indexu výrazný, takže pesimistů je stále většina. Ukazuje se, že zkušenost spotřebitelů s růstem cen a s dopadem prvních reformních kroků vlády Mirka Topolánka není tak traumatizující, jak by se dalo očekávat, říká Eva Koutná ze společnosti GfK Praha. Patrné je to, že spotřebitelé měli největší obavy právě před odstartováním reforem a po tomto datu začal spotřebitelský index růst.

Dále výzkum přinesl, že více než polovina českých domácností spoří. S letošním optimistickým růstem a očekáváním spojených s vývojem finanční a ekonomické situace českých domácností koresponduje pokles očekávání rychlejšího růstu cen a většina pesimistických informací o vývoji cen klesá pomalu. Přesněji od ledna tohoto roku klesly z 68 procent na 63 procent do března.

Dále je z výsledků Spotřebitelského barometru patrné, že více jak 56 procent domácností dokáže ze svého příjmu odložit určitou sumu na spoření, 36 procent vychází s příjmem beze zbytku a 6 procent musí sáhnout do svých úspor, nebo si zažádat o půjčku.

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).