Sedm rad, jak se chovat vůči zaměstnancům, aby chodili do práce s úsměvem

17. 4. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Bez spokojených zaměstnanců může firma jen stěží dlouhodobě prosperovat. Přinášíme sedm tipů, jak se chovat vůči pracovníkům, aby byli v práci spokojenější.

Jestliže má firma dobře fungovat a vydělávat, musí mít spokojené zaměstnance. Jenom penězi ale na svou stranu pracovníky nezískáte. Server Podnikatel.cz přináší sedm rad, jak se k zaměstnancům chovat, aby vás uznávali a sami byli spokojení.

1. Spravedlivý přístup ke všem

Zaměstnanci by rozhodně neměli získat pocit, že je někdo upřednostňován, zatímco jiný je neustále peskován. Zaměstnavatelé by měli nastavit jednotný metr, kterého se držet, ať se jedná o kohokoli. Nezáleží přitom tolik, jak tvrdý metr nastavíte. Nedá se totiž jednoznačně říci, že se vyplatí být více přísný nebo naopak maximálně benevolentní. Záleží na oboru činnosti firmy, velikosti, firemní kultuře a dalších věcech. Potřeba je však měřit všem stejně, a to včetně sama sebe. Platí to zejména v případě řešení určitých pracovních sporů či nesplnění cílů. V takovém případě i tvrdší manažerský styl může mít mezi podřízenými velmi pozitivní odezvu, doplnil serveru Podnikatel.cz Tomáš Ervín Dombrovský, mluvčí společnosti LMC, provozovatele portálů Jobs.cz a Prace.cz. Čtěte také: 10 vět, které si odpusťte, když dáváte padáka 

2. Dát příležitost k dalšímu rozvoji a postupu

V dnešní době patří možnost seberozvoje a postupu ve firemní hierarchii výše mezi jeden z nejdůležitějších faktorů, který zaměstnanci berou v potaz, když se rozhodují, zda ve firmě zůstanou (nebo zda do ní vůbec nastoupí). Pokud nemají zaměstnanci šanci se dále rozvíjet, či postupovat, reálně hrozí jejich odchod z firmy nebo to, že práci nebudou věnovat maximum. Umožnit zaměstnancům růst se vyplatí i samotné firmě. Začít vychovávat na vybrané pozice nástupce (nemusí se jednat vždy o vedoucí pozici) se vyplatí. Kandidát může být dlouhodobě připravován na změnu a může to být pro něj zajímavá perspektiva. Tento zaměstnanec, do kterého firma investuje, nebude mít zájem odcházet za jinou pracovní nabídkou, vysvětlil serveru Podnikatel.cz David Petrů, výkonný ředitel české pobočky mezinárodní personálně poradenské společnosti HILL International.

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

3. Zastat se svého týmu při kritice shora (či zvenčí)

Dříve nebo později se někdo z vašeho týmu (firmy) stane terčem kritiky. Důležité v takovou chvíli podle odborníků je, aby se manažer zastal lidí, které vede, a nezbavoval se odpovědnosti. Zaměstnavatel, nebo vedoucí týmu by měl být vždy schopen obhájit činnost svých podřízených a stát za nimi. Fakt, že se při prvním náznaku kritiky nezřeknete zodpovědnosti a nevymluvíte se na chyby svých podřízených, vám mezi zaměstnanci jednoznačně přinese kladné body. V některých firmách razí teorii “zákazník má vždycky pravdu” a v případě jakékoli kritiky zvenčí hned hledají viníka, aniž by se zamysleli nad podstatou kritiky. Schopnost přijmout kritiku, jak se dnes často opakuje, však neznamená všechny sebehloupější připomínky brát jako bernou minci. Mnohdy je mnohem těžší umět kritiku odmítnout a za svoji práci a tým se postavit. Čtěte také: Naučte se být uznávaným šéfem, přečtěte si 9 užitečných pravidel

4. Dát dostatek svobody

Kladné body vám může jednoznačně přinést, jestliže pracovníkům poskytnete větší míru svobody při plnění svěřených pracovních úkolů. Ruku v ruce s tím jde taky větší odpovědnost zaměstnanců za výsledky. Jak radí Tomáš Ervín Dombrovský, mluvčí společnosti LMC, musíte svým podřízeným dát nezbytný prostor a působit spíše v roli odborného garanta a rádce, nikoliv autoritativního panovníka, který svým (byť dobře míněným) rozhodnutím zmaří podstatnou část dosud vykonané práce a přesměruje úsilí úplně jiným směrem. Těm schopným zaměstnancům byste měli ukázat cestu. A pak jim uhnout z cesty, aby mohli samostatně pracovat, připojil se Ivo Toman, který se věnuje psychologii a motivaci.

5. Být konkrétní v cílech a požadavcích

S dostatkem svobody úzce souvisí i další dvě rady. Prvních z nich je, abyste byli co nejkonkrétnější ve svých požadavcích a cílech. V postupech a metodách nechte zaměstnancům volnost, stanovte však hranice v podobě cílů a požadavků. Pracovníci potřebují vědět, jakým směrem se má jejich aktivita ubírat. Obecné požadavky typu “chci od vás maximum”, “naším cílem je růst” apod. si odpusťte. Čím konkrétněji navíc cíle určíte, tím jednodušeji můžete následně zaměstnance hodnotit. Musíte zaměstnancům sdělit dlouhodobou strategii, kam firma směřuje. A pak také „Dohody o výkonu“ na kratší úkoly. V nich musí jasně stanovit pravidla jednotlivých úkolů, termíny, náklady, kdo za co zodpovídá, odměny i tresty, upřesnil serveru Podnikatel.cz Ivo Toman. Čtěte také: 7 věcí, které nikdy neříkejte svým zaměstnancům

6. Být kromě šéfa také průvodcem a pomocníkem

Správný šéf by neměl být jen tím, kdo seshora určuje, co kdo má udělat. Zaměstnanci u svých nadřízených vždy velmi oceňují, pokud jim dokážou naslouchat a vést je nejen fakticky (direktivními příkazy) ale doslova, a být jim průvodci a pomocníky při práci. Rozhodně to neznamená, že by nadřízený měl většinu času trávit konzultacemi se svými lidmi. Pokud však není a priori uzavřený podnětům z jejich strany, získá si nejen jejich sympatie, ale i potřebný respekt. Navíc tak získá zajímavé podněty ke své vlastní práci, dodal Tomáš Ervín Dombrovský.

7. Ochota přijmout od pracovníků zpětnou vazbu

Schopnost sebereflexe patří obecně mezi důležité vlastnosti a u šéfů to platí dvojnásob. Jestliže chcete získat respekt svých podřízených, umění co neobjektivněji ohodnotit (a případně zkorigovat) sám sebe vám v tom může vydatně pomoci. Zaměstnavatelé by se také neměli bát přijímat zpětnou vazbu od svých podřízených. Naopak byste měli pracovníky ke zpětné vazbě vyzývat a snažit se s ní konstruktivně zacházet.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).