Online obchody jsou skvělým doplňkem nebo alternativou klasických kamenných prodejen. I v tomto novém odvětví obchodu je ale nutné umět se pohybovat a především se vyvíjet. Internetové prostředí je turbulentní obor a plánování byznysu v něm není lehká disciplína,
říká Jaromír Řánek, marketingový ředitel Alza.cz.
Trend první: Bez e-shopu už to nejde
Ani úspěšní obchodníci už nemohou spoléhat jen na kamenné obchody. Takové prodejny je třeba vždy doplnit i e-shopem. Je to standard, a kdo se mu nepřizpůsobí, může snadno přijít o klientelu. Takzvaná vícekanálová strategie přitom musí být jednotná, přehledná a jednoduchá. Je nutné počítat s tím, že zákazník je díky internetu informován. Není možné mít rozdílné ceny v kamenné prodejně a na internetu, zákazníci ze sebe neradi nechávají dělat hlupáky. A stejné je to s dostupností zboží. Produkty skladem musí být k dispozici v řádu minut či hodin, ne v řádu dnů či týdnů,
doplňuje Jitka Součková, mluvčí internetového portálu Kasa.cz.
Trend druhý: Lepší péče o klienty a práce s nimi
Odborníci zjistili, že je nutné pracovat s databázemi zákazníků. Data v nich obsažená jsou významným zdrojem informací o chování nakupujících, jejich preferencích a přáních. Prodejci je dokáží dobře zužitkovat pouze v případě, že je mají dobře strukturovaná. Jejich prostřednictvím lze docílit užšího vztahu se zákazníky a inovativně je oslovovat s personalizovanými nabídkami. Bez skutečné personalizace, která reflektuje chování, preference a osobnost zákazníka, je obtížné kvalitní a účinné oslovení zákazníků namísto neúčinného a obtěžujícího bombardování,
dodává mluvčí portálu Kasa.cz Jitka Součková.
I na poli internetového obchodování je nutné pracovat se sociálními médii. Ta sice nejsou přímými generátory zisku, ale jsou nezbytná pro propagaci. Procento návštěvníků, kteří na www.kasa.cz přicházejí ze sociálních sítí, je zatím nízké, méně než 1 procento, ale vykazuje setrvalý nárůst,
říká Jitka Součková.
Trend třetí: Umění udržet si zákazníky
Výraznou výhodu před konkurencí budou mít ty internetové obchody, které si budou schopny udržet pravidelné klienty. Jak říká Michal Bareš, ředitel služby pro maloobchod, KPMG Česká republika, je to zásadní problém především slevových portálů: Většina návštěvníků na nich totiž nakupuje jednorázově. Pouze kategorie restaurací překročila desetiprocentní hranici pravidelných zákazníků.
Čtěte podrobněji: Jak komunikovat v e-shopu, abyste nepřišli o zákazníky
Trend čtvrtý: Propojení s chytrými telefony
Mobilní nákupy a platby se v Česku začínají objevovat velmi pozvolna. Velký dopad na prodejnost letos ještě mít nebudou, ale do budoucna se s nimi počítá jako s rozhodujícími faktory. Bezkontaktní NFC (Near Field Communication) technologie a rostoucí popularita aplikací pro mobilní platby povedou k tomu, že lidé budou moci začít používat svůj mobilní telefon jako platební nástroj. Začne se také experimentovat s QR kódy, rozšířenou realitou, interaktivními aplikacemi a lokačními nástroji. Smartphony a tablety budou stírat hranici mezi online a offline nakupováním, častějším se stane porovnávání cen v prodejně s cenami v e-shopech přes tato zařízení, například mezi regály obchodu,
je přesvědčena Jitka Součková, mluvčí Kasa.cz.
Trend pátý: Bezpečnost především
Online trh se těší stále větší důvěře zákazníků. Ta je ale velmi křehká. Provozovatelé internetových obchodů jsou si toho vědomí a snaží se v otázce bezpečného nákupu přes internet posouvat pomyslnou laťku stále výš. Zabezpečeny musí být nejen objednávky, ale i platby.
Čtěte více: Varování před dalším podezřelým e-shopem
Trend šestý: Elektro je sázkou na jistotu
Nejpopulárnějším zbožím na internetu stále zůstává elektronika. Hitem minulého roku byly tablety. Jejich prodej vzrostl trojnásobně, trojnásobně také stoupl zájem o čtečky elektronických knih a chytrých telefonů se prodalo téměř dvakrát tolik, co v roce 2011,
sdělil Marek Šalanda, marketingový ředitel internetového prodejce počítačů a elektroniky CZC.cz.
Do popředí se stále více dostává také online nákup potravin. Například společnost Tesco Stores ČR má v tuto chvíli 25 000 pravidelných zákazníků. Každý týden se nám registruje zhruba tisícovka nových zákazníků. V letošním roce plánujeme rozšířit dostupnost služby pro čtyři milióny lidí ze stávajících dvou. Do konce roku představíme možnost nákupů přes internet například v Brně a v Hradci Králové,
dokládá rozmach online nákupu potravin mluvčí Tesco Stores Jan W. Dvořák.
Trend sedmý: Zákazníci přibudou hlavně velkým firmám
Majitelé internetových obchodů musí počítat s tím, že Češi jsou nedůvěřiví. Šanci na úspěch budou mít i nadále hlavně zavedené e-shopy s dobrými referencemi. Neznámí a především neprověření prodejci jsou více či méně odsouzeni k tvrdému boji o klienty nebo dokonce k zániku. A to i v případě, nebo právě proto, že by tito prodejci nabídli nejlepší cenu. Nejnižší cena přestává být takovým lákadlem jako v minulosti, protože je často spojena s určitými riziky.
Podíl velkých hráčů v internetovém retailu poroste na úkor středních a menších obchodů, kteří zaostávají také z hlediska rozsahu a kvality služeb, šíře nabídky, skladových zásob a rychlosti reakce na zákaznické požadavky. Aby mohly být nové internetové obchody úspěšné, musí být specializované na úzký segment trhu, mít vlastní skladové zásoby a kamennou prodejnu,
říká Jitka Součková z Kasa.cz.