Ladislav Semetkovský: Rusko je "škola života"

13. 2. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 244974
U výslechu je Ladislav Semetkovský, majitel ruské společnosti Media Online. Dříve v České republice, na Slovenku, v Rakousku a Německu vlastnil internetové firmy, později je ale prodal a založil novou v Rusku. Jaké to je prodat úspěšné firmy a založit novou firmu, na zelené louce?

Jak jste dospěl k tomu, že prodáte všechny firmy ve střední Evropě a vsadíte kartu na trochu nevyzpytatelný trh Ruska?

V roce 1998 společnost Media Online začala vydávat portál o bydlení a stavebnictví tvujdum.cz v České republice. Následně pokračoval rozvoj v roce 2001 na Slovensko s tvojdom.sk a v roce 2003 vstoupila společnost na německý a rakouský trh. Od prosince 2005 jsem expandoval do Ruské federace. Bohužel na německém a rakouském trhu se nám nedařilo dle očekávání a pobočky jsem v roce 2005 uzavřel. V roce 2007 zaměstnávala společnost v ČR a SR cca 25 lidí a byla leaderem v lifestyle médiích na trzích v Česku a Slovensku, s měsíční návštěvností cca 400.000 osob.

V sprnu 2007 jsem prodal 100 % společnosti Media Online finskému koncernu Sanoma WSOY a nyní řídím pouze ruskou společnost Media Online v Moskvě.

Když jste prodával internetové firmy, to už jste věděl, že chcete jít podnikat do Ruska? Jaký byl důvod k prodeji?

Ano. Hlavní důvod prodeje bylo moje totální nasazení v Česku, na Slovensku i v Rusku. Rusko vyžaduje pro úspěch na zdejším trhu 100% nasazení, což při aktivitách v CEE regionu nebylo možné. V roce 2006 jsem se rozhodl společnost prodat, vyhlásil tendr, kde SanomaWSOY zvítězila. Jednání o prodeji trvala 18 měsíců. Navíc podnikání v ČR a SR bylo poslední dobou rutinou a chtěl jsem po 9 letech vydávání další životní impuls.

Proč zrovna podnikání v Rusku?

Do Ruska mne přivedl výborný přítel, Michal Čupa, který v roce 2004 řídil největší ruskou telekomunikační firmu Golden Telecom. Jednoho dne zavolal a říkal, přijeď do Moskvy. Přijel jsem a během pár dnů jsem se do Moskvy „zamiloval“ a začal přemýšlet, jak na tamní trh expandovat. Trvalo rok, než jsem byl připraven a založil místní společnost. Samozřejmě jsem během tohoto času udělal x-výjezdů do Ruska a začal monitorovat trh, zpracoval business plán, budoval základní kontakty, definoval vizi – co chceme v Rusku dělat, čeho chceme dosáhnout atd.

Můžete nám popsat, jak vypadá takové vybudování nové firmy v cizí zemi? Měl jste nějakého prostředníka?

Žádného prostředníka jsem neměl. Měl jsem však štěstí na dva-tři dnes již výborné přátele, kteří mi pomohli v začátcích a řekli, to uděláš takhle, tohle v Rusku nejde atd. A v podstatě je potřebuji dodnes. Rusko je země velkých příležitostí, ale na druhé straně vyžaduje 100% nasazení, první rok pracovat 18 hodin denně, být připraven na šílenou byrokracii – ČR je proti tomu procházka růžovým sadem, také akceptovat mentalitu zdejších lidí, naučit se dosáhnout svých zájmů atd. Na začátku nejde vůbec nic, postupem času se naučíte to nic ovládat a změnit v to, že nakonec jde vše. Rusko není pro každého a, kdo chce uspět, musí být agresivní, mít jasný plán, budovat kontakty.

Jak dlouho jste si zvykal na nové prostředí? Je známo, že Moskva je jedno z nejdražších měst na světě. Jak jste tam hledal bydlení a kancelář?

Myslím, že cizinec v Rusku – v Moskvě si zvyká a objevuje překvapení každý den. Pro mne to „základní seznámení“ bylo cca 3–6 měsíců, byt v Moskvě zařídila realitní kancelář (2+1, 70m2, 2.500 USD/měsíčně). Zde bych chtěl možná poprvé v životě pochválit stát – ČR, který v Rusku provozuje Český dům při ambasádě a každému, kdo začíná či nepravidelně cestuje do Moskvy, poskytne azyl, servis za bezkonkurenční ceny. V současné době je cena kanceláří v Moskvě evropský standard 1.000 – 1.500 USD / m2/ rok.

Jak rychle jste se zorientoval v Moskvě, která má 13 miliónů obyvatel?

Moskva je obrovské město a od 8.00 do 22.00 obvykle představuje jednu velkou zácpu (probka). Pro příklad – moje průměrná rychlost v Moskvě za poslední tři měsíce je 12 km/h, spotřeba 20–25 litrů/100km. Každý manažer má obvykle svého řidiče, alespoň můžete v autě pracovat.

Jak obtížné je najít v Moskvě schopné zaměstnance? Je pro místní lidi prestižní pracovat pro zahraniční firmy?

V současné době zaměstnávám 21 lidí, v plánu máme cca 30–40. Hledání schopných lidí je problém na celém světě, nikoliv jen v Praze a Moskvě. Moskva má nulovou nezaměstnanost, hledání lidí je obrovský problém. Navíc Moskva je komplikovaná v tom, že patří mezi nejdražší města na světě a tomu odpovídají mzdy. Samozřejmě se jednoho dne musíte odprostit od řízení všeho, tzn. musíte časem vybudovat kvalitní, profesionální, loajální management. Určitě je atraktivnější pro Rusy zaměstnavatel se zahraničním managementem, zahraniční spol. Na druhou stranu očekávají, že dostanou více než v ruské firmě.

Narážíte v Rusku při podnikání na nějaké problémy?

Na cokoliv se podívám, to lze zlepšit. Na začátku musíte akceptovat národní specifika – účetnictví, lidské zdroje, bankovnictví, styl jednání, obecnou byrokracii na všechno a ceny.

Jak se vám obchoduje s rubly?

Kurs rublu je srovnatelný se slovenskou korunou a posiluje. Podle místních zákonů musí být kontrakt vždy v rublech, nicméně cena se vždy stanovuje v dolarech a k datu podpisu smlouvy se převede podle aktuálního kursu na dolary.

Jak se vaší společnosti daří po dvou letech působení v Rusku?

Za poslední půl rok jsme udělali spoustu práce. Vydáváme portál o bydlení DOBROPOZALOVAT.RU, ženský server BARBORA.RU, na jaro 2008 připravujeme portál o cestování a personifikovanou startpage QUIN.RU. Po dvou letech bych řekl „nejhorší máme za sebou“. Nicméně i v roce 2008 plánujeme ztrátu, neboť všechny výnosy investujeme zpět do marketingu a rozvoje společnosti. Na druhé straně máme dnes lepší výsledky než v České republice a na Slovensku po 9 letech.

Řídíte a pracujete výhradně v Moskvě nebo cestujete i mimo ni – do dalších ruských měst nebo za hranice?

Bohužel velmi málo. Byl jsem před dvěma lety v Petrohradu. Rád bych to změnil, a proto v létě plánuji cestovat po Rusku.

Můžete porovnat svět českého a ruského internetového prostředí? Jaké jsou rozdíly v oboru, ve kterém podnikáte – inzerce, velikost trhu, zájem o propagaci?

Ruský internet má dnes 28 miliónů uživatelů, meziročně poroste další 2–3 roky min. o 50 %. Český trh je dnes saturovaný, konsolidovaný. Na ruském je naopak mnoho malých hráčů, kteří se musí vyprofilovat v dominantní hráče. Naším cílem je v každém segmentu být mezi prvními třemi na trhu, čehož při současném růstu během 1–2 let dosáhneme. Samozřejmě zde operují velmi úspěšné firmy typu Yandex.ru (obdoba seznam.cz) s předpokládanou kapitalizací 4 miliardy USD (což představuje celosvětově 9. pozici).

Jak velkou máte v oboru konkurenci?

Konkurenci máme silnou v ženských médiích, v bydlení je to o porovnání lepší. Cestování je také přívětivé. Ale člověk nesmí usnout na vavřínech, neboť ze dne na den může vzniknout nová společnost se silným investorem.

Jak firmu propagujete?

Perfektní marketing je základ našeho úspěchu. Marketing v našem rozpočtu představuje 30 % nákladů, 50 % tvoří mzdy. Myslím, že čísla hovoří za vše. Na druhé straně jsem již u svých klientů zaznamenal i názor „marketing je zbytečný, v Rusku se prodá všechno“.

Jaké bylo pořízení s vízem, s pracovním povolením?

Vstup do Ruska je kapitola sama o sobě. Pracovní povolení představuje 4–6 měsíců života a vyplnění stovek položek ve formulářích. Bez specializované agentury patrně našinec nikdy nedosáhne úspěchu.

Předpokládám, že nežijete celý den nebo víkend prací. Co nějaké koníčky…?

Bohužel ještě žiju (jen prací).

Jak změna prostředí ovlivnila váš osobní život? Litoval jste změny?

Místní prostředí mne velmi ovlivnilo, a to v dobrém i zlém. Zejména je to „škola života“ a myslím, že s určitou rezervou dokážu poté žít a podnikat kdekoliv jinde na světě. Česká republika je malý rybník s omezenými možnostmi. Rusko dává každému větší přehled, přestane se zaměřovat na nepodstatné věci.

Jak dlouho v Rusku zůstanete? Jaké máte plány?

Naše plány jsou jasné, v letech 2009–2010 realizovat exit.


U Výslechu

Jméno a příjmení: Ladislav Semetkovský

Rok narození: 1977

Kariéra: Media Online, s.r.o. 1997–2007

Vzdělání (nejvyšší dosažené):

Koníčky: letectví, pilot malých obchodních letounů Piper, Cessna 

Uvažujete o podnikání v zahraničí?

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).