Pokud se zeptáte začínajícího podnikatele, jak by rád zviditelnil svůj byznys, jeho přirozenou odpovědí bude pomocí sociálních sítí nebo letáčků. Letáčky nejsou vždy efektivní, často končí v koši nebo zmuchlané na chodníku a inzerovat v rámci sociálních sítí není zrovna levná záležitost.
Co se dozvíte v článku
Co je to ta šeptanda?
Nabízí se proto šeptanda, magické slovo, které je v odborné terminologii označováno jako World-Of-Mouth (WOM). Pokud bychom chtěli tento pojem vysvětlit lidověji, jedná se o osobní doporučení produktů či služeb známými, přáteli nebo tzv. ambasadory.
Když se někomu něco líbí, tak tuto informaci posílá dál a ta se stále rozšiřuje, a to dokonce rychleji než pomocí funkce sdílení skrze sociální sítě. Na osobní doporučení dá většina zákazníků.
O čem šeptají ženy a o čem muži?
Zatímco ženy šeptají nejvíce o obchodech, oblečení a potravinách, muži šeptají nejčastěji o elektronice a automobilech. Ale ani ostatní obory nestojí stranou. Word-of-mouth pracuje s ústním šířením (offline – tedy tam, kde se odehrává 90 % WOM), kde si účastníci většinou předávají hodnotnou informaci, ne něco pro okamžité pobavení a rychlé zapomenutí.
Tady je 6 tipů, jak zvýšit šeptandu o vašem byznysu
1. Češi vždy reagují na dobrou cenu a slevy
Napsat k nějakému zboží slovo „akce“ nebo „Black Friday“ zaručí, že po něm Češi velmi rádi sáhnou. Často si ani zpětně neověří, zda zboží skutečně ve slevě bylo. Není samozřejmě cílem WOM lákat zákazníky na neexistující slevy, ale naopak nabízet zajímavé a pravidelné slevy na produkty, které se jinde prodávají dráže.
Pokud podnikáte například v maloobchodu, vyčleňte si ze své nabídky pravidelně určitý typ zboží, který reaguje na sezónu a zároveň nabídkou dokáže konkurovat velkým řetězcům. Dobře v tomto ohledu fungují tzv. „levné potraviny“. Ty nabízejí často zboží s výraznou slevu, protože produkty mají omezenou trvanlivost. Před Vánocemi tak šlo v těchto obchodech pořídit například čokoládové kolekce či figurky s velkou slevou, protože datum spotřeby bylo hned těsně po svátcích. A takovou informaci si zákazníci rádi pošlou dál.
2. K zákazníkovi buďte vždy vstřícní
Dalším základním pilířem pro lepší šeptandu je komunikace se zákazníky. Bohužel čeští podnikatelé jsou stále v tomto ohledu na štíru. Úsměv při osobním setkání se zákazníky či do telefonu, což se jednoznačně projeví v hlase, stále neumějí. Při každém kontaktu by měl podnikatel projevit nadšení, hlavně když se jedná o zákazníka nového. Takové nadšení by mělo však vycházet z přirozené povahy podnikatele. Nic se nesmí přehánět. Od věci není ani věta: “Jak vám mohu pomoci”, která je často využívána například operátory na info linkách korporátních firem. Tento psychologický oslí můstek zákazníka nasměruje v tom ohledu, že druhá strana, tedy podnikatel, chce naslouchat potřebám svého zákazníka.
3. U produktů hraje hlavní roli originalita a návrat k tradici
V přeplněném tržním prostředí je vždy dobré se nějak odlišovat. Češi stále více sázejí na originalitu a tradici v případě produktů. Nezanedbatelným faktorem je i ekologická či bio stránka produktů. Dnes se často také hovoří o tzv. udržitelnosti. Zde však pozor, aby zákazníci nenabyli dojmu, že takové produkty budou zároveň i výrazně dražší.
Výjimečné prostředí, respektive provozovny, v případě služeb hraje také důležitou roli. Musíme pamatovat na to, že zákazník nikdy nebude spokojen, proto bychom měli své služby neustále vylepšovat a zdokonalovat a nabídnout je v takovém prostředí, které budeme stále vylepšovat do nejmenších detailů.
4. Rozhodujícím faktorem je také kvalita
Nezastupitelnou roli pak hraje kvalita. Můžete nabídnout skvělé ceny, vstřícnou komunikaci i originalitu, ale pokud kvalita produktů či služeb pokulhává, pozitivní šeptanda se překroutí do té negativní, a ta se může šířit někdy i rychleji než ta pozitivní. Vezměme si příklad z restaurace. Může vařit skvělá obědová menu a praská ve švech každý den. Jenže nešťastně vymění kuchaře a z dříve chutných pokrmů se stává nestravitelná fašírka. Restaurace ztrácí své pravidelné zákazníky rychle a obnovit jejich důvěru lze jen stěží. Na kvalitu by proto podnikatelé neměli nikdy zapomínat.
5. Vyvolejte v zákaznících nadšení
Základem pro WOM je v zákazníkovi vyvolat nadšení. To je velmi složitý oříšek, protože na každý produkt a službu platí úplně něco jiného. V tomto ohledu je dobré se podívat na příklad podobných již úspěšných značek a zjistit, co vlastně v zákazníkovi v tomto oboru vyvolává nadšení. Je to v případě kavárny její prostředí, nebo kvalita kávy? Nebo je to obojí? Na tyto otázky si sami zkuste odpovědět. Zkuste se vžít do role zákazníka. Zkuste si sami říct, co by vás osobně opravdu nadchlo natolik, že byste chtěli produkt doporučit dál.
6. Nezapomeňte na drobné dárky, ochutnávky a originální balení
Přidat do balíčku malý dárek či ochutnávku jiného výrobku, to potěší každého. Když navíc váš produkt zabalíte do opravdu originálního balení a přidáte osobní vzkaz pro zákazníka, máte velkou jistotu, že zákazník popadne mobilní telefon a s fotkou se pochlubí na svém účtu na sociální síti. Kromě nadšení vyvoláte u zákazníka i pocit štěstí, a to se v dnešní době velmi cení. Naučte proto své zákazníky radovat se i z maličkostí. I to vám pomůže posílit pozici šeptandy o vašem byznysu.