IP telefonie je způsob přenosu hlasu přes počítačové sítě. Rozvoj této technologie můžeme v Česku pozorovat začátkem tohoto tisíciletí. VoIP se nejprve začalo zabydlovat ve vnitropodnikových sítích. Využití počítačových rozvodů, které postupem času pronikly na všechna místa, a nové funkce vnitropodnikových linek byly něco, co jen málokoho neoslovilo. Od vlastních IP telefonních okruhů již zbýval jen malý krok k využití Internetu, jako přenosového média, které nezná hranic. Hlavním motorem ale už tehdy bylo snižování nákladů na hovory.
Dobrá síť, základ pro dobrou IP telefonii
Počátky každé nové technologie nebývají snadné. VoIP sice hned na začátku získalo nálepku levné, ale současně nespolehlivé. Za to ale mnohdy nemohla IP telefonie samotná, nýbrž přenosová vrstva. Počítačová síť, která není optimalizovaná, prostě nemohla a nemůže být vhodným prostředím pro přenos hlasu. A než se ověřily a hlavně zažily potřebné postupy, jak optimalizace dosáhnout, chvíli trvalo. Nutno také vzpomenout, že ani rychlosti datových spojů v prostředí Internetu nebo vyhrazených datových okruhů tehdy nebyly právě vysoké (např. 64 nebo 128 kb/s).
I v dnešní době, kdy jsou rychlosti datových spojů řádově vyšší než před 10 lety, je třeba tyto principy ctít. Přenos hlasu sice potřebuje jen malou šířku pásma (od 32 kb/s na jeden hovor), ale také vyžaduje rychlou a rovnoměrnou odezvu bez ztráty paketů. Tu zajišťujeme na aktivních síťových prvcích například pomocí technik QoS, kdy jsou hlasová data upřednostňována před těmi ostatními. QoS ovšem není všespásné a na nekvalitních přípojkách nám pomoci nemusí. Typicky v zarušených WiFi sítích. Stejně tak budou problémy na linkách, které ze své podstaty trpí na dlouhé odezvy (satelitní spoje, CDMA, GPRS a podobně). ADSL, VDSL, televizní kabelové rozvody, SHDSL, optické FTTx spoje nebo jiná profesionální připojení jsou pro VoIP naopak velmi vhodná.
V každém případě dnes již platí, že VoIP je zvládnuté a při patřičné péči zcela bezproblémové. Vlastně už dnes domácí, ani některé firemní zákazníky, nezajímá, pomocí jaké technologie telefonují. Zajímá je, kromě stability, kolik je to stojí a jaké funkce mohou využívat. Cenově i funkčně potom jasně vede VoIP. A je běžné i na infrastrukturální úrovni operátorů, takže o využití IP telefonie mnohdy ani nevíme a přece ji někde v pozadí používáme. Čtěte také: Náklady na telefon a internet v podnikání fyzické osoby
Výhody a nevýhody VoIP
+ levné volání
+ různé možnosti pořízení a implementace
+ pokročilé funkce včetně integrace
+ velký výběr poskytovatelů
+ široké spektrum doplňkových HW a SW produktů
- potřeba dobře fungující sítě
- zatím nedostatečné možnosti mobilního připojení pro využití VoIP
Příkladem může být například známý Skype. Ten, byť zatracován hlavně administrátory za jeho příživnictví na přenosovém a výkonovém pásmu koncových uživatelů, má naprosto neotřesitelný podíl na popularizaci VoIP. Jeho doménou jsou hlavně domácí uživatelé. I přes současnou dostupnost různých HW zařízení certifikovaných pro Skype jde totiž stále hlavně o IP telefonii typu počítač-počítač.
Odhlédneme-li na jednom konci od Skypu a na druhém od profesionálního autonomního VoIP řešeného ve velkých firmách, zbude nám stále ještě hodně velký prostor. Ten zaplňují profesionální VoIP služby pro domácnosti a firmy poskytované českými VoIP operátory. Ti dokážou nabídnout velmi zajímavé ceny a přitom i široké spektrum služeb a záruky bezproblémového provozu.
Jací jsou naši VoIP operátoři?
Alternativních telefonních operátorů je mnoho. A bylo jich ještě více, nicméně dle mnohých předpovědí všichni nemohli na trhu přežít. Přijít o operátora není katastrofa – existuje přenositelnost čísel a vždy se najde nějaký další poskytovatel, který se o vás postará. Raději ale volte některou ze zavedených firem s dobrými referencemi a větším počtem klientů. Úspora starostí je zde totiž přímo úměrná úspoře času a tím pádem i nákladů. O spolehlivosti hovorů nemluvě. Tuzemská alternativní VoIP špička se sdružuje v seskupení Asociace operátorů digitální telefonie (AODT). Ta je určitým vodítkem při výběru, ale určitě ne naprostým dogmatem. Kromě čistě VoIP specialistů najdeme na trhu ještě poskytovatele připojení a VoIP operátory v jednom. Ti nabídnou optimalizovanou síť pro hovory a tím pádem i méně starostí, ale vyplývá z toho o něco menší svoboda při výběru připojení či telefonního operátora. Čtěte také: Na co pamatovat, když měníte sídlo firmy
Proč vlastně mluvíme o VoIP operátorech jako o alternativních? VoIP operátor může být i nealternativní, protože nabídky služeb založených na VoIP najdeme i u naší velmi konzervativní a slovy paranoika „zaručeně spolčené” trojky – O2, T-Mobile a Vodafone. A zejména proti těmto se alternativní VoIP operátoři vymezují. Pomineme-li individuální podmínky sjednané s těmito molochy, alternativci téměř vždy nabízejí levnější volání. A to i na mobilní telefony.
Zde se ovšem dostáváme k největšímu úskalí IP telefonie. – Už víme, že je zvládnutá, spolehlivá, funkčně bohatá a levná. Je ale i dost spjatá s pevnými linkami. Nikoli technologicky. Ale prostě proto, že mobilní připojení k Internetu neposkytuje potřebnou kvalitu přenosové sítě. Takže s VoIP si zavoláme levně na pevné linky nebo zdarma na jiná VoIP čísla, zavoláme si levněji i na mobilní telefony, ale nezavoláme si přes VoIP z mobilu. Respektive technicky není problém provozovat VoIP na mobilech či jiných mobilních zařízeních, a využívá se to. Zatím ale ne masivně. Z mobilu voláme s pomocí VoIP ponejvíce v dosahu WiFi sítě (např. v areálu firmy), nebo přes moderní mobilní datové spoje. Ty jsou ale u nás zatím pořád ještě nepříliš rozšířené. Čtěte také: 7 tipů, jak ušetřit na firemním volání
Líný domácí uživatel versus firmy na technologické špici
Naposledy ještě zmíníme domácího zákazníka. Ten sice adoptoval Skype pro volání v kruhu rodinném zadarmo, ale jinak zůstal konzervativní a líný. Nadává na přemrštěné ceny hovorů u nealternativní trojky, ale i když má možnost volat levněji, nechce se mu řešit změnu.
Ve firemním segmentu je naštěstí přístup jiný, což je dáno i objemem hovorů a snáze viditelnými úsporami. Kam se ubírá tato profesionální VoIP oblast? Populární jsou hlavně virtuální (hostované) telefonní ústředny, kdy firma nemusí investovat do nákupu hardwaru, ale platí za vzdáleně poskytovanou službu například podle počtu zřízených telefonních linek. Provozovatel služby garantuje SLA (dostupnost služby) a servis. Silný trend je dále integrace – provázání možnosti hovorů například se systémy ERP či CRM. Lze volat kliknutím přímo z karty zákazníka v CRM, nebo při příchozím hovoru zobrazovat detailní informace o zákazníkovi či konkrétní zakázce. Inteligentní směrování hovorů podle toho, zda jste na pracovišti či v terénu je jednou z dalších ukázek technologické vyspělosti IP telefonie. Určitým zaklínadlem dneška je sjednocená komunikace, což je ale jen do detailu dotažená integrace – s adresátem potom můžete komunikovat mnoha způsoby, je jen na vás nebo na okolnostech, jak to uděláte. A VoIP je toho samozřejmou součástí, vedle např. e-mailu, messengeru či videokonference.
Domácnost či OSVČ, pokud chce ušetřit, zvolí nabídku některého z VoIP operátorů, zapojí dodaný IP telefon k Internetu, nebo svému stávajícímu telefonu předřadí VoIP adaptér. Zvážit též může kompletní zajištění internetového připojení a VoIP od jedné společnosti. Menší firma může postupovat obdobně, jen bude muset samozřejmě již optimalizovat svoje aktivní síťové prvky. Střední firmu nejspíše zaujme možnost pronájmu virtuální ústředny u poskytovatele, bez velkých nákladů a hlavně bez starostí technického rázu. Nicméně telefonní VoIP ústředny dnes nejsou natolik náročné, aby si je i střední firma nemohla dovolit provozovat sama. U větší firmy je pak nejpravděpodobnější, že si ústřednu postaví takzvaně in-house.
Pro server Podnikatel.cz připravila společnost oXy Online, dodavatel profesionálních e-shopů.
Foto: www.isifa.com