Vlákno názorů k článku Platíte jako podnikatel vysoké účty za telefon? Sestřelte je s VoIP od Jindřich Šaur - Do nevýhod bych ještě přidal vyšší pořizovací cenu...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 10. 2011 0:41

    Jindřich Šaur
    Do nevýhod bych ještě přidal vyšší pořizovací cenu přístroje. U jednotlivců to ještě jde, ale pokud nabízíme řešení pro společnost o dvaceti zaměstnancích, kteří toho moc neprotelefonují, pak je tato cena KO kritériem.

    Do výhod na druhou stranu zase možnost používat "kancelářské" číslo kdekoliv. Například volat za lokální poplatky z pražského čísla i z pařížské kavárny pomocí VoIP klienta v mobilu (osobně vyzkoušeno v praxi :-) ).

    Další výhodou je, že někteří operátoři nabízí tarif bez paušálu a volání v jejich síti zdarma. Potřebuje-li někdo pevné telefonní číslo pouze pro příjem hovorů, pak je pořízení VoIPu tou poslední investicí. bez jakýchkoliv dalších skrytých poplatků.

    Ovšem musím souhlasit, že je nutno dobře vybírat operátora. Při přechodu od jednoho k jinému jsme díky jejich chybě přišli o hezká telefonní čísla a museli předělávat vizitky...
  • 7. 10. 2011 9:40

    Jaromir
    Jednotlivci obvykle HW vůbec nepoužívají.

    Osobně jsem si koupil malou zvukovku do USB přes DealExtreme za dva dolary, mám k tomu připojený headset za dvě až tři stovky a tohle používám na všechny hovory (od Skype, přes SIPy typu Mikrotech, Ryngu a jiné delmont klony, Teamspeaky atd.). Stojí to pakatel, je to kvalitní a pro mé účely lepší než dedikovaný telefon, pokud by měl jen sluchátko, tak bych ho musel držet (což je kolikrát u hodinového hovoru nemožné) atd. Navíc beru jako výhodu i to, že v případě vypnutí PC se mi nikdo nedovolá. Mám klid a rodina má mé mobilní číslo.

    Takže didikovaný HW je spíš určen pro firmy. Ale i malí podnikatelé jako já můžou využívat "jen" SW řešení v PC a nebo mobilu.

    Však koneckonců většina VOIP běží přes klasický standard SIP, takže možností HW a SW řešení je skoro nekonečné.

    A ceny jsou opravdu mizivé. Stejně je člověk většinou doma a nebo ti co jsou mobilní mají datové paušály, takže VOIP jednoznačně vyhrává v četnosti hovorů. Od doby co ho používám mi na mém VOIP účtu ještě přibývají peníze (Mikrotech mě platí za příchozí hovory) a na předplacence se mi peníze hromadí taky, takže pak jednou za čas za ně něco koupím přes SMS. To je oproti době kdy jsem volal jen přes předplacenku a provolal za jeden třeba jen desetiminutový hovor na finančák skoro stovku doslova blaho. VOIP me defacto zbavil starostí z toho, kolik provolám, protože je to směšně málo, jsou to jen koruny za měsíc. Navíc se jedná o pre-paid kredit, takže člověk nemusí mít starost, že udělá nějakou "botu".
  • 7. 10. 2011 11:52

    Jindřich Šaur
    Já jsem nechtěl, aby byli doma závislí na mém počítači, a tak jsem koupil bezdrátový IP telefon, který lze používat i když nejsem doma.

    Nemám pro to logické vysvětlení, je to spíš pocitová záležitost, ale k telefonování s využitím počítače jsem nemel nikdy kladný vztah. Skype používám pouze na chat a VoIP v notebooku použiji akorát tak někde na hotelu a když mi dojde baterka v mobilu...
  • 7. 10. 2011 15:31

    Jaromir
    Nojo, ale tady nejsi na serveru rodina.cz, ale podnikatel.cz.

    Já ráno zapnu počítač a pak na něm vyřizuji pracovní věci přes email/Skype/ICQ/Mikrotech/Rynga (na všechny VOIP mám nastavenou tu speciální zvukovku a sluchátka, takže můžu při dělání hovoru zároveň obsluhovat PC). Po ukončení práce vypnu PC a další hovory mě nezajímají. Komu chci dám mobil a zbytek lidí mi je ukradený, ti se mi ani dovolat nemají.

    A tohle je myslím ideální pro malého živnostníka. Když jsem v práci, tak se mi dovolají, když ne, tak ne. Tak to snad funguje v každé firmě... A nemusím kupovat drahý HW, nemusím držet sluchátko a křivit si páteř atd.

    A kdybych jo chtěl, tak si můžu po ukončení pracovní doby přesměrovat pevnou linku na mobil přímo na ústřeřdně VOIP poskytovatele, stačí na to jeden příkaz a nebo si spustím VOIP aplikaci rovnou v mobilu a jsem na příjmu i tak (ale to nechci, odděluji pracovní a nepracovní čas a v nepracovní čas mi je práce ukradená).

    Jasně, že když máš rodinu, tak asi nebudeš mít zapnuté PC, ale to jsi naprosto jiná cílová skupina. Já to tu píšu z pohledu malého podnikatle, živnostníka. Takto jak to používám se mi to zdá ideální. Cena pořízení i hovorů je směšná, ergonomie používání je (oproti sluchátku) nádherná a nedostupnost mimo zapnutí PC se dá vyřešit a nebo se to dá brát i jako vlastnost. Já to beru jako vlastnost a jsem naopak rád, že to tak funguje. S radostí bych ocenil například i to, aby se mi podobně jako VOIP vypnul sám i mobil a domovní zvonek, když jdu spát.
  • 7. 10. 2011 15:33

    Jaromir
    Jo a když bys byl podnikatel ne s kanclem ale "na pochodu", no tak nějaký HW tel. je taky utopie a prehistorie, si prostě nainstaluješ do mobilu SIP klienta a budeš VOIP používat v mobilu, který bude všude s tebou...
  • 7. 10. 2011 16:20

    Jindřich Šaur
    OK, tak z pohledu podnikatele. Tedy zase z mého pohledu, protože každý podniká jinak a v jiném oboru.
    Nevypínám mobil (SIP aplikaci mám), ani telefon. Lidi se mi v podstatě dovolají kdykoliv. Ale občas potřebuji taky spát (průměrně pět hodin denně), a tak jsem rád, když telefon může vzít třeba přítelkyně a vyhodnotit, jestli mě má budit.

    Jak už jsem psal - pocitově se mi lépe telefonuje s telefonem, než být připojený k počítači. Osobně nemám problém si VoIP telefon za 2,5 tisíce Kč koupit, ale pokud chci dodat VoIP řešení do společnosti o dvaceti lidech, pak je pořizovací cena přístrojů vysoká a při počítání ROI zákazníka odradí. Abych klientovi doporučoval "drát do ucha" připojený k počítači, to si fakt nedovolím.
  • 7. 10. 2011 17:06

    Jaromir
    Lidi s kterými jsem v kontaktu v podnikání (nejsou to klienti) jsou většinou v USA, takže kdyby se mi dovolali někde v noci, to bych nevítal, takže se snažím dělat veškerou komunikaci spíš přes email a ICQ. Přes tel. se řeší jen důležité věci a nejsem nějaké call-centrum abych měl tunu hovorů ani nepřijímám zakázky přes tel., protože žádné zakázky nemám. Nevypínat mobil v noci mi připadá šilené, potřebuji spát tak 9 hodin denně, a když mě někdo vzbudí, tak bych ho zabil (za to mi žádný člověk nestojí, ať by to byl prezident).

    Mě se lépe telefonuje z headsetem, mám volné ruce a můžeu při tom dělat. Typicky něco dělám na počítači, či vycházím z dat z PC a přitom ještě držet sluchátko je oničem. Sluchátko je dobré zase na krátké hovory, kdy ho není třeba nasazovat na hlavu/ucho, ale na dlouhé půlhodinové až hodinové hovory je nanic.

    ROI vychází ve firmách hůře asi proto, že mají už tak firmy vyjednané levné minutové sazby, ale jinak pro každého kdo má sazby typu 5,5 Kč/ minutu (i do pevných), je koupě takového zařízení pakatel, který se zaplatí za měsíc.

    Ono právě ten drát "do ucha" využívají zejména lidé, kteří hodně mluví, protože je to pohodlné.

    A stavět dnes na SIP HW a VOIP bych bral už jako základ a to zejména ve firemním prostředí. Dobře se to spravuje atd. Stejně nechápu, jak to ROI počítáš, když se do společnosti nevyplatí, to by museli provolat doslova pakatel. Ale když vybereš správného VOIP operátora, který bude dostatečně kvalitní pro firemní nasazení a přitom levnější, tak to tu stovku, či dvě za měsíc musí nutně ušetřit a jestli ne, tak takový člověk neprovolá pak celkově ani pětikilo za měsíc. Chceš mi snad říct, že se v typické firmě nezaplatí VOIP ani třeba za 4 roky, no tak to bych fakt chtěl vidět. Když mě by se to jako malému živnostníkovi zaplatilo a to neprovolám doslova nic. Podle mě kecáš.
  • 7. 10. 2011 23:52

    Jindřich Šaur
    Jak jsem psal, každý podnikáme jinak a konkrétně my dva úplně rozdílně :-)
    Já (narozdíl od tebe):
    - spím pět hodin
    - nevypínám mobil
    - nerad telefonuji z počítače (vlastně vůbec nerad telefonuji)
    - mám počet odchozích hovorů mimo ČR v jednotkách ročně
    - mám počet odchozích hovorů nad pět minut v jednotkách měsíčně
    - mám poměr odchozích a příchozích hovorů odhadem tak 1:5
    - nepočítám, jestli se mi VoIP vyplatí a je mi to v podstatě jedno, prostě jsem ho chtěl

    Dobré sazby se dneska vyjednávají velice dobře. Mně dali 50% slevu, a to jsem ji původně ani nechtěl. U větších firem je to ještě zajímavější. Jeden klient (asi 60 lidí) kompletně zrušil pevné telefony a mají jenom mobily, protože volají skoro zadarmo, nebo úplně zadarmo.

    Konkrétní (anonymní) příklady:

    Hotel v "horní dolní"
    - 18 přístrojů
    - mizerné internetové připojení (ústřednu by musel dělat lokální Asterisk)
    - plánované volání ven - jednotky minut
    - "klasická ústředna" za (tuším) 8 000 Kč, přístroje za 200 Kč / kus
    = bez šance

    Hotel v centru Prahy, 50 přístrojů - to samé v bledě modrém, včetně mizerného připojení na Internet (nevěřil bys, jaký je problém na Starém městě sehnat rozumný Internet)
    = bez šance

    Administrativní firma v Praze
    - 40 přístrojů
    - poměr odchozích a příchozích hovorů tak 1:25
    - alternativní operátor s výhodnými cenami
    = bez šance

    Na VoIP jsou nejlepší klienti, kteří mají pobočky ve více městech a intenzivně si telefonují. Tam se to musí vracet téměř hned... Ale takové já nemám :-(
  • 8. 10. 2011 7:35

    Jaromir
    Tak to potom chápu.

    Všechny ty tvé tři příklady málo volají ven.

    Navíc bych vážně nečekal, že budou mít nekvalitní připojení na Internet. Holt jsem IT a to je pro mě jako "živá voda", kterou beru jako nutnost. Bez kvalitního připojení se o nasazení VOIP nemá vůbec cenu bavit, protože by to pořád blblo a tobě by skončily "blesky" na hlavě.

    VOIP pro střední firmy (které popisuješ) a které skoro nevolají ven opravdu vychází špatně, protože takové firmy vyžadují naprostou spolehlivost (je to pro ně zdroj zakázek), ale tu nedosáhnou, protože nemají většinou zálohované připojení na Internet. Cena je až tak moc nezajímá, protože jako podnikatelé jsou oproti koncákům na polovičních či ještě lepších cenách, které i tak dosahují ceny VOIP. A navíc ta nutnost zavést nový HW, i když to je to poslední, to by se dalo zdůvodnit lepší administrací atd. ale když tu není navýšení (ale naopak snížení) spolehlivosti vlivem takové blbosti, jako je nekvalitní Internet, tak to je napytel a neprosadíš to.

    Já vidím VOIP jako super alternativu pro:

    1) někoho kdo má hodně příchozích hovorů a jeho operátor ho za ně nechce platit - si zařídí VOIP a dostane aspoň těch 0,1 Kč za terminování pevné

    2) malého živnostníka, který potřebuje zlevnit hovory z kanclu. Má klasickou předplacenku a nebo drahý tarif (typicky má jen mobil) a tak telefonování přes VOIP je doslova spásou. Protože pak delší hovor na finančák místo 60 Kč stojí 5 Kč...

    3) někoho, kdo komunikuje se světem, si "nabrnkne" některého Delmont klona typu Rynga a volá do USA atd za 1,5 eurocentu a je jedno, jestli používá SW klienta v PC a nebo si to nastaví na vlastní ústředně, či tel. (může použít více operátorů najednou, jednoho pro ĆR a jiného pro zahraničí).

    4) velké firmy, které mají zálohované připojení na Internet, kvalitní infrastrukturu a jde jim především o administraci a dobrou správu. Tam cena za HW moc nehraje roli, je to investice do lepší technologie, prostředí tam bude kvalitní. Cenu si taky moc nesníží, protože jim jdou operátoři naruku a mají ceny skoro nulové. Takže spíš přes VOIP budou řešit jen nějakou okrajovou část komunikace (svět) na bráně.

    Takže VOIP má použití. Typický čtenář tohoto serveru je podle mě živnostník "singl", co podniká sám a pro něho to smysl má, protože k mobilu dostane zároveň linku se směšnou cenou za volání, kterou by jinak musel vyprošovat přes retenční nabídky, či jinak by mu to bralo energii, a tak ji má standardně.

    Jo a díky za příklady. To nekvalitní připojení na Internet by mě jako protiargument nenapadlo. Ale to je přesně ukázka, že já dělám v IT, tak pro mě to je základ, ale pro ty firmy je to jen blbost navíc a nehledí, že je nekvalitní. Potom ale kolikrát na to nemohou zavěsit tyto nové služby, které jsou na kvalitě linky odkázány, což je smutné...
  • 7. 10. 2011 17:14

    Jaromir
    "pak je pořizovací cena přístrojů vysoká a při počítání ROI zákazníka odradí."

    Můžeš uvést konkrétní, byť anonymní, příklad?

    Protože to se mi fakt nezdá. Aby nezaplatil nějaký standardní VOIP tel. od Cisco, který pak bude fungovat řadu let se mi zdá divné. To by daný člověk musel provolat opravdu jen pár desetikorun za měsíc.

    Kdybych počítal, že cena HW bude 2500 Kč (nic drahého).

    Všechno by se navěsilo na jeden VOIP účet u nějakého levného operátora, tak by měli volání na pevné za 0,5 Kč, na mobily za 1,1 Kč, tarifikaci 1+1, ještě by jim kolikrát platili za příchozí hovory, hovory do EU a mimo by se řešily přes dalšího VOIP přímo v ústředně, cena tak za 1,5 - 2 eurocenty (kolem 0,5 Kč), tak i kdyby ušetřili jen korunu za minutu, tak se ten HW zaplatí za 2500 provolaných minut. Při provolání 100 minut za měsíc (což je velmi málo), by se HW zaplatil za dva roky (a pak dále ho člověk může používat klidně dalších 10 let a jen přehazovat VOIPy přes SIP) a když by někdo provolal opravdu hodně, například 500 - 1000 minut, tak se mu zaplatí za pět, či 2,5 měsíce.

    Záleží na tom, jakou má firma už teď minutovou sazbu, ale stejně přechodem na VOIP získá zejména sekundovou tarifikaci, což ji oproti 60+60 ušetří typicky kolem 30 procent.

    Podle mě to vychází dobře a myslím, že admini budo z VOIP telefonu nadšeni, protože jim to bude krásně behat přes TCP/IP a nebudou muset používat pár na telefon.
  • 7. 10. 2011 10:13

    Jaromir
    Jednotlivci obvykle HW vůbec nepoužívají.

    Osobně jsem si koupil malou zvukovku do USB přes DealExtreme za dva dolary, mám k tomu připojený headset za dvě až tři stovky a tohle používám na všechny hovory (od Skype, přes SIPy typu Mikrotech, Ryngu a jiné delmont klony, Teamspeaky atd.). Stojí to pakatel, je to kvalitní a pro mé účely lepší než dedikovaný telefon, pokud by měl jen sluchátko, tak bych ho musel držet (což je kolikrát u hodinového hovoru nemožné) atd. Navíc beru jako výhodu i to, že v případě vypnutí PC se mi nikdo nedovolá. Mám klid a rodina má mé mobilní číslo.

    Takže didikovaný HW je spíš určen pro firmy. Ale i malí podnikatelé jako já můžou využívat "jen" SW řešení v PC a nebo mobilu.

    Však koneckonců většina VOIP běží přes klasický standard SIP, takže možností HW a SW řešení je skoro nekonečné.

    A ceny jsou opravdu mizivé. Stejně je člověk většinou doma a nebo ti co jsou mobilní mají datové paušály, takže VOIP jednoznačně vyhrává v četnosti hovorů. Od doby co ho používám mi na mém VOIP účtu ještě přibývají peníze (Mikrotech mě platí za příchozí hovory) a na předplacence se mi peníze hromadí taky, takže pak jednou za čas za ně něco koupím přes SMS. To je oproti době kdy jsem volal jen přes předplacenku a provolal za jeden třeba jen desetiminutový hovor na finančák skoro stovku doslova blaho. VOIP me defacto zbavil starostí z toho, kolik provolám, protože je to směšně málo, jsou to jen koruny za měsíc. Navíc se jedná o pre-paid kredit, takže člověk nemusí mít starost, že udělá nějakou "botu".
  • 7. 10. 2011 10:15

    Jaromir
    Panenko Maria, to je ten jejich antiSpam, napřed to člověku zařve hlášku ať opíše nějaký rok i když je přihlášený a registrovaný a pak mu to umožní poslat duplicitní hlášku, pane bože!
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).