Seznamte se s Jeans Makerem. Šije džíny, které rostou spolu se zákazníkem

11. 7. 2016
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Nechce se vám investovat do drahých džín, když si nejste jistí, že se do nich za pár měsíců ještě dostanete? Pak si objednejte ty od Jeans Makera.

Někdy se díra na trhu objeví i tam, kde by ji nikdo nečekal. Obchodníci nabízejí desítky a stovky výrobků různých značek, ale někteří lidé si z nich stejně nedovedou vybrat. Podle Patrika Diamanta je to problém, který se týká například džín. Uvědomil si to, když loni procházel obchody a neúspěšně vyzkoušel desítky kalhot. Žádné mu nesedly tak, jak si představoval. Nakonec se proto rozhodl, že si nechá ušít kalhoty na míru. Už dříve byl spokojený s na míru šitými košilemi a obleky, tak proč to nezkusit s džínami. A trefil do černého. Nejen že mu kalhoty padly jako ulité a on sám byl konečně spokojený, ale perfektně sedících džín si všimlo i jeho okolí. Lidé se ptali, kde džíny koupil, a mladému elegánovi potvrdili, že i oni mívají problém najít kalhoty, které jim budou po všech stránkách vyhovovat.

Patrik Diamant po této odezvě začal přemýšlet o tom, že by z džín šitých na míru mohl být zajímavý byznys. A když si zájem potvrdil i mezi zcela neznámými lidmi, vstoupil na trh jako Jeans Maker.

Prémiová kvalita si žádá prémiový přístup ke klientovi

Uchytit se dokázal i přesto, že se s krejčovskou profesí nikdy předtím nesetkal, a doby, kdy se děti na prvním stupni základní školy učily křížkový steh a přišívat knoflíky, ho minuly. Dokázal totiž využít odvahu dnešních mladých lidí a hlavně zdroje, které jsou dnes k dispozici. Základy krejčoviny jsem se naučil díky tutoriálům na YouTube, praxí při výrobě prvních kalhot a hodně mi pomohla i krejčová, která pro mě džíny šije. Dnes umím brát míry, zabírat nebo vybírat střihy. Samotné šití kalhot ale nechávám na profesionálech, protože mně samotnému by to zatím trvalo příliš dlouho a moji spolupracovníci s desítkami let praxe odvádí skvělou práci. Krejčovskou dílnu, která pro mě kalhoty šije, jsem si vybral z desítek dílen a za kvalitu zpracování ručím. Já mám naopak obchodního ducha, přišel jsem s nápadem a celý proces řídím, říká Patrik Diamant.

Ilustrační obrázek
Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed

Patrik Diamant rozjíždí u nás zbrusu nový obor, živí se jako Jeans Maker. 

Přesto se přímo na tvorbě kalhot podílí nemalou měrou. Jakožto hlava celého projektu totiž nejen sleduje módní trendy a nakupuje látky, ale je v těsném kontaktu se zákazníky. Na rozdíl od klasických salonů, kam zákazníci docházejí, já přicházím za klienty. Setkat se můžeme u nich doma, v kanceláři, v kavárně nebo kdekoli jinde, kde jim to vyhovuje. Šetřím jim tím čas, což považuji za velkou přidanou hodnotu. Při prvním setkání si popovídáme o představách a možnostech, vybereme látku, barvu prošití a další prvky. Nakonec zákazníkům beru míry, vysvětluje podnikatel, jak se zapojuje do části krejčovské práce. Za tři až čtyři dny se s klienty schází podruhé a to už přináší takzvaný toile, tedy prototyp kalhot spíchnutý z obyčejné látky, který po vyladění slouží jako vzor pro finální džíny. Tady musí opět přiložit ruku k dílu a zabírat, nebo si naopak poznamenat, kde je potřeba kalhoty povolit. Na třetí schůzku pak přináší už samotné džíny, které ale ještě nemají finální steh, chybí jim knoflíky a další detaily. Pokud zákazník kývne, kalhoty se dodělají, a na čtvrtém setkání už je dostává kompletně hotové.

Zaručuji, že džíny od Jeans Makera dokonale padnou. Můj zákazník tedy neplatí do chvíle, než je spokojen. Celý proces by neměl trvat déle než dva týdny, samozřejmě ale záleží na časových dispozicích klienta. Spokojený s výsledkem musím být i já sám. Moje kalhoty jsou kvalitní a předpokládám, že je zákazník bude nosit léta. Musí proto být precizně provedené a perfektně sedět. Díky tomu bude jejich majitel spokojený a rád řekne, kde je sehnal. Osobní doporučení je tou nejlepší reklamou a zdrojem nových zákazníků, říká Patrik Diamant. 

Na osobní doporučení musí spoléhat i proto, že jeho kalhoty nejsou nijak obrandované. Jeans Maker je pouze název služby, ne samotných výrobků. Každé na míru ušité džíny jsou originálem, který patří jen zákazníkovi. Podle Patrika Diamanta by se proto nehodilo dávat na ně logo, jako to známe u jiných značek. Personalizaci každých kalhot naopak může zákazník podpořit vyšitím monogramu. Začínající podnikatel tak jde v tomto ohledu tak trochu sám proti sobě, ale svou prací je si natolik jistý, že spoléhá na vysokou míru spokojenosti a díky tomu pozitivní reference.

Džíny na míru si lidé nechávají šít ze dvou důvodů. Buď si skutečně nedovedou vybrat z nabídky v obchodech nebo chtějí oblékat originál. Nejde ale o lidi, kteří jsou posedlí módou. Většinou zákazníci žádají klasiku s menší či větší mírou osvěžení v podobě různých detailů. Například jsem dodával kalhoty, které mají červené stehy nebo kapsy v odlišné barvě než zbytek kalhot. Většina lidí se opravdu ozývá kvůli tomu, že jim nesedí běžná konfekce. Obvykle mají problém s délkou kalhot. Na trhu jsou například výrobci, kteří dělají jen jednu délku bez ohledu na míry v pase. Takové džíny pak pochopitelně nesedí. Já zaručuji, že ty moje budou mít ideální míry a tvar nejen v pase a do délky, ale také na stehnech, v rozkroku i na zadku, líčí Patrik Diamant.

Sám je v oblečení detailista a nepadnoucí džíny by zákazníkovi nepředal. A ve své posedlosti dokonalostí kalhot jde ještě dál. Protože se džíny při nošení vytvarují, nabízí po nějaké době zdarma možnost jejich doupravení. Moje džíny s vámi budou i růst nebo se zmenšovat. Pokud například přiberete, jednoduše kalhoty přešijeme v pase, případně i na stehnech. S takovým požadavkem se na mě sice ještě nikdo ze zákazníků neobrátil, ale já tuto službu garantuji. Přijít můžete i za rok nebo za dva. Úprava bude zdarma, říká podnikatel. Je si totiž vědom, že jeho kalhoty nepatří k těm nejlevnějším. A navíc by byla škoda se jich zbavovat, když jsou ušité na míru z kvalitních materiálů.

Razí heslo, že džíny zrají jako víno a s léty získávají charakter, a protože je šije z kvalitních látek, jeho tezi budou moci za pár let potvrdit i jeho zákazníci. Látky nakupuje v Itálii a USA. Kdyby ale byl zájem, neváhal by koupit ani nejlepší džínovinu na světě, kterou možná trochu překvapivě vyrábějí Japonci. Největší předností japonského denimu je tradice při výrobě látek a také preciznost, s jakou látky v této zemi vyrábějí. Používají třeba přírodní indigo, kterým se džíny barví, na rozdíl od syntetických, kterého se častěji využívá ve zbytku světa. Některé látky jsou vyráběny na klasických stavech pro výrobu kimon, líčí Jeans Maker alias Patrik Diamant. 

Denimu úplně propadl. Od malička obléká výhradně džíny a v České republice patří k těm, kteří o nich vědí asi vůbec nejvíc. Informace o džínách a džínovině jako takové sbírá po celém světě. Navštěvuje specializované weby a objíždí veletrhy. Den poté, co vznikl tento rozhovor, měl namířeno do Berlína na denimový veletrh, odkud si přiveze nejen zajímavé materiály, ale také inspiraci pro své klienty.

Džíny nevychází z módy, Jeans Maker má proto zelenou

Džíny na míru patří do kategorie prémiových služeb a podle toho také vypadá servis. Za klienty je Patrik Diamant ochoten dojíždět po celé republice a nevadí mu ani pracovní cesta do Bratislavy. Většinu zákazníků má ale stejně v Praze a v dalších velkých městech. Za zákazníky nejezdí jen při zkoušení, ale vlastnoručně jim doručuje i hotové a úhledně zabalené kalhoty s osobním věnováním. Předání hotových výrobků bere jako ceremoniál na konci celého procesu a jak říká, ten moment si užije jak zákazník, tak i on sám.

Kromě osobních doporučení se povědomí o džínách na míru nejlépe šíří přes Instagram. Na této sociální síti spoléhá hlavně na atraktivní fotografie. Díky tomu se mu ozvali zájemci například až z Kolumbie. Teprve nedávno založil také facebookový profil Jeans Makera a nově se chce k lidem dostat také prostřednictvím blogu, který je součástí jeho webových stránek. Ty právě chystá také v anglické mutaci, protože chce své služby nabídnout také v Česku žijícím cizincům. 

Český módní průmysl je ve srovnání se západním světem pozadu, ale jak se zvyšuje naše životní úroveň, roste i poptávka po službách, jaké nabízím já. Už jsme se naučili kupovat na míru šité obleky a zakázkových krejčovství přibývá, proto si myslím, že je ideální čas rozjet i jinou formu výroby oděvů na míru. Ve Spojeném království nebo USA jsou džíny na míru docela běžné, proto věřím, že bude poptávka i v Česku, říká Patrik Diamant. Džíny mají tu výhodu, že nevycházejí z módy. A že budou in i v dalších letech, to může zaručit třeba vysokoškolský obor, který je možné vystudovat v Nizozemsku. Je zaměřený čistě jen na denim, jeho vlastnosti a využití.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Víc si s denimem hrát zamýšlí i český jeansmaker. Kromě kalhot by v budoucnu rád nabídl i košile, bundy, sukně, brašny, ale třeba i boty nebo čepice. To všechno je možné z džínoviny vyrobit. Zatím se ale soustřeďuje na kalhoty. Čekám na moment, kdy začnu své džíny vídat na jiných lidech přímo na ulici. Podnikání mě baví i proto, že vyrábím produkty, které jsou hmatatelné a hlavně moje. Při studiích jsem pracoval v korporátu a teď už vím, že se do této sféry vrátit nechci. Pracovat sám na sobě a pro sebe má něco do sebe a dává mi to smysl, říká Patrik Diamant. 

O svém prvotním nápadu měl přitom zpočátku pochyby, a na čtvrt roku se s ním dokonce i rozloučil jako s bláznivým a nerealizovatelným. Osud tomu ale chtěl jinak a k výrobě džín ho stejně dovedl. A je to dobře. Právě takovým nápadům se daří a není k nim potřeba ani velký kapitál. Nejsem klasický startup, který potřebuje k rozjezdu investory. Mně stačilo zainvestovat do látek a reklamy. Zbytek pak už běžel sám, dodává Jeans Maker.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).