Sezóna hotelů je v plném proudu. Má šanci vyrovnat covidové roky?

18. 8. 2022
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Hotelům pomalu končí hlavní prázdninová sezóna, která letos probíhá bez jakýchkoliv omezení. Jak se hotelům daří a čemu musí čelit?

Ukazuje se, že letos Češi chtějí hodně cestovat, a to především do zahraničí, ale také po tuzemsku. To může souviset jak s nedostupnými zahraničními zájezdy, tak například se šetřením. Do hotelů se navíc vrací i zahraniční hosté, ale přesto jejich situace není ještě ustálená.

Co se dozvíte v článku
  1. Návštěvnost by mohla být i vyšší
  2. Zákazníci jsou náročnější
  3. S čím se hotely potýkají?
  4. Ceny zřejmě teprve porostou
  5. Vyrovnat covidové roky potrvá

Na základě dat z celorepublikového souhrnu všech plateb kartou přes terminály Global Payments, které tvoří aktuálně asi 10 procent z celkového objemu plateb, vyplynulo, že v červnu letošního roku utratili Češi za ubytovací služby přes terminály Global Payments o 18 procent více peněz než v červnu roku 2019 a objem plateb za ubytovací služby oproti období březen–duben vzrostl v období květen–červen o 33 procent. Podle ekonoma Ondřeje Stríbřského to ovlivňuje sezónní poptávka a také vyprodání zájezdů. Lidé, kteří se zprvu přikláněli k pořízení last-minute pobytů, jsou tak své plány nakonec nuceni změnit nebo je sami přehodnotí a zvolí kratší cesty po tuzemsku. V tom zase hrají roli zvýšené ceny pohonných hmot, doplňuje.

Návštěvnost by mohla být i vyšší

Ze statistik české hotelové sítě PYTLOUN HOTELS provozující třináct hotelů napříč republikou vyplývá, že v Praze se již počet zahraničních turistů vrátil na předcovidovou úroveň. Některé z pražských hotelů hlásí téměř 100% obsazenost, a to především zahraničních turistů. Ukázalo se, že Čechy letos v létě Praha příliš neláká, protože v hotelech této sítě se jich ubytovalo o 270 % méně než minulý rok ve stejném období. Pokud jde o regiony a hory, v našem případě tedy Liberec, Krkonoše a Krušné hory, poptávka a obsazenost je oproti minulému roku slabší zhruba o 10 %. Klientela je převážně česká a hosté přijíždějí v průměru na 1–2 noci. Přičítám to jednoznačně zájmu Čechů vyměnit tuzemskou dovolenou za zahraniční a cestovat letos v létě po dvou letech uzavření k moři, dodává Lukáš Pytloun, generální ředitel sítě PYTLOUN HOTELS.

Podle ředitele obchodní strategie hotelové sítě OREA Hotels & Resorts Jiřího Fontany je zájem především o městské hotely a o něco slabší byl zájem o horské resorty s obsazeností okolo 70 %. Poslední měsíce naznačují, že se vracíme k poptávce z roku 2019 i předpandemickým rokům obecně. Výjimkou je menší zájem o lázeňské hotely, kde je ten návrat pomalejší, což je způsobené tím, že poptávka po lázních v minulých dvou letech prakticky neexistovala, upřesňuje. Antonín Janský, ředitel hotelu LH Parkhotel Hluboká, potvrdil, že zaznamenali pokles návštěvnosti. Léto je pro nás vždy sezónou, takže obsazenost je vyšší než v zimních měsících. Jako každý manažer bych byla ráda, kdyby byla obsazenost ještě vyšší, přidává Michaela Kubátová, provozní Hotel Červený Mlýn Tišnov.

Zákazníci jsou náročnější

Loni jsme informovali o tom, že se podle některých provozovatelů měnilo chování hostů s tím, že měli vyšší nároky na kvalitu služeb v hotelech i jejich restauracích. To zaznamenal i Antonín Janský, podle kterého mají klienti hotelů více požadavků na rozsah a kvalitu služeb. Vladimír Röss z BabyHotelu Karolínka pro server Podnikatel.cz tehdy uvedl, že došlo k hromadnému přesunu vzorce hostů. Ti, kdo dříve jezdili k moři a do zahraničí, letos mnohdy zvolili dovolenou v Česku a možná někteří, kdo mnohdy zavírali oči před nedostatky hotelových rezortů různé kvality pro právě onu pomyslně přidanou hodnotu „moře“, jsou někdy v tuzemsku mnohem náročnější, popisoval.

S čím se hotely potýkají?

Michaela Kubátová říká, že hotelu jako takovému se daří dobře, ale bohužel vlivem covidu byli nuceni zavřít restauraci a ještě se jim nepodařilo sehnat nového nájemce. A kvůli zvýšení energií museli na neurčitou dobu uzavřít wellness. Ale věřím, že v řádu pár měsíců budeme mít všechny naše služby zase v provozu, doufá. Antonín Janský vyjmenovává, že se musejí potýkat s nárůstem cen energií, surovin a požadavků zaměstnanců na zvyšování mezd a také nedostatkem pracovních sil.

Konečně se dočkaly: Restaurace, hotely a cestovky dostanou kompenzace až 1,5 milionu Kč Přečtěte si také:

Konečně se dočkaly: Restaurace, hotely a cestovky dostanou kompenzace až 1,5 milionu Kč

Ceny zřejmě teprve porostou

Lukáš Pytloun zmínil, že v jejich hotelech v centru Prahy jsou, co se týče cen za pokoj, téměř zpět na cenách před covidem v regionech a na horách jsou na úrovni minulého roku, popřípadě o něco níže. K výraznějšímu zdražení cen pokojů jsme i přes razantní nárůst cen energií, surovin a nákladů na lidské zdroje zatím nepřikročili, potvrdil. Podobně jsou na tom i v Hotelu Červený Mlýn, kde ceny zatím ponechali stejné jako v minulém roce. Naopak v LH Parkhotel Hluboká bylo nutné zdražit. Nicméně ani toto zdražení není schopno pokrýt nárůst nákladů, podotýká Antonín Janský.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Vyrovnat covidové roky potrvá

Antonín Janský si nemyslí, že by letošní sezóna dokázala vyrovnat covidové roky a stejně to vidí i Michaela Kubátová s tím, že zákazníci se sice vrací, ale spíš je to pozvolným tempem. Podle Petra Dufka, hlavního ekonoma CREDITAS, mají za sebou služby další úspěšné čtvrtletí a daří se jim kompenzovat výpadek z doby covidu. Uvádí, že především HORECA těží z oživeného zájmu domácích i zahraničních hostů, ale reálně však ještě cestovní ruch stále výrazně zaostává za předcovidovými výsledky, i když nominálně jsou jeho tržby v důsledku vyšších cen už výrazně vyšší, a to zejména pokud jde o restaurace

Velkou neznámou podle něj však je, jak dlouho to vydrží, než tuzemské domácnosti a firmy nezmění pod tlakem extrémní inflace své dosavadní chování. Je totiž docela pravděpodobné, že na podzim s přicházejícími novými zálohami za energie část spotřebitelů zreviduje své výdaje na volný čas a jiné zbytné aktivity. Po relativně bezstarostném dovolenkovém létě může přijít úsporný podzim, uzavírá.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).