Nastalá situace řadu obchodních řetězců překvapila a sociálními sítěmi se tak šířily fotografie prázdných regálů.
Co lidé kupovali?
Jak uvádí Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kaufland, nákupní chování zákazníků v těchto dnech se dá jen obtížně předvídat. Situace z hlediska poptávky se proměňuje s ohledem na vývoj celkové situace a opatření státu. Před zhruba dvěma týdny při informacích o prvních případech začalo docházet ke zvýšeným nákupům trvanlivých potravin. Tato situace se následně zklidnila, aby prodeje opět výrazně vzrostly s uzavřením škol a vyhlášením krizového stavu. Aktuálně pak opět dochází ke zklidnění situace.
Nyní se poptávka po potravinách snížila a provoz v obchodech zpomalil. Po předchozí nákupní horečce tak dochází k očekávanému výkyvu na druhou stranu. Oba extrémy jsou náročné na personál obchodů a obsluhu zákazníků, stejně jako na logistiku,
podotýká Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
V prodejnách Lidl v posledních dnech v souvislosti s novými opatřeními Bezpečnostní rady státu prudce vzrostl zájem zákazníků, i když se jich nová opatření provozu netýkala. Nárůst se týká jak počtu zákazníků, tak i velikosti jejich nákupů. Lidé opět nakupují potraviny do zásoby, ač pro to není důvod,
doplňuje Zuzana Holá, tisková mluvčí Lidl.cz.
Podle tiskového mluvčího Penny Marketu Tomáše Kubíka je momentálně obecně zvýšená poptávka u čerstvých potravin, jako je maso, pečivo, mléčné produkty, nebo u ovoce a zeleniny, zejména pak citrusových plodů. Zástupci oslovených obchodů se shodují, že větší poptávka je také po trvanlivých potravinách, jako jsou například těstoviny nebo luštěniny.
Obchodníci jsou s dodavateli v úzkém kontaktu
Lukáš Němčík, tiskový mluvčí skupiny COOP, popisuje, že zásobování je relativně normální. Podle něj je zde vyšší tlak na obrátku a zákazníci cílí na některé druhy výrobků, které mohou krátkodobě chybět, i když jich je v republice dost. Podle něj se však situace v posledních dnech zlepšila a spíše ustálila. Jsou častější závozy, ale zcela prázdné regály na našich prodejnách nenastávaly,
dodává.
Zásobování prodejen probíhá ve všech obchodech standardně. Například v Penny Marketu jsou v kontaktu s jejich dodavateli, aby byli schopni zajistit dostupnost kompletního sortimentu. Naši zaměstnanci v centrálních skladech i na prodejnách dělají maximum pro to, aby zajistili dostupnost zboží pro zákazníky, za což jim patří dík,
zdůrazňuje Tomáš Kubík. Intenzivně jednají s dodavateli také v Lidlu a Kauflandu. S našimi dodavateli jsme přitom v úzkém kontaktu, abychom zabezpečili pokrytí této extrémně zvýšené poptávky,
upřesňuje Zuzana Holá. Mediální oddělení sítě Hruška nám potvrdilo, že poptávku zvládají pokrýt a prázdné regály jsou schopni naplnit nejpozději do 24 hodin.
V obchodech je v těchto dnech ideální platit bezkontaktně. Více o tom najdete v článku na našem sesterském webu Měšec: Plaťte bezhotovostně, prosí obchodníci. Hotovost ale přijímají
Zaměstnanci jsou v plném nasazení
Všechny prodejny Penny Market jsou otevřené bez omezení a situaci se jim prozatím daří zvládat. V souvislosti s uzavřenými školami vzrůstá od minulého týdne počet absencí zaměstnanců, kteří se starají o děti a zároveň kvůli uzavřeným školám a zvýšenému počtu zaměstnanců, kteří pracují z domova, registrují vyšší frekvenci nákupů. Proto hledají posily v řádu desítek kolegů a brigádníků, kteří jim v této situaci pomohou. Velmi proto oceňujeme, že vláda na přechodnou dobu zmírnila pravidla pro nábor nových zaměstnanců a brigádníků. Zájem ze strany uchazečů je velký,
dodává Tomáš Kubík.
Brigádníky nabírají také v Lidlu, a to jak na výpomoc do prodejen, tak i do logistických center, aby jejich stávajícím zaměstnancům tuto náročnou situaci alespoň trochu odlehčili a zajistili jim alespoň minimální odpočinek. Aktuální situace je extrémně náročná i pro naše kolegy v prodejnách, kteří ale dělají vše, co je v jejich silách a za což jim moc děkujeme,
doplňuje Zuzana Holá. Podobně si pracovního nasazení zaměstnanců váží také v Kauflandu. A jak serveru Podnikatel.cz potvrdila Renata Maierl, rozhodli se pro jejich mimořádné finanční ohodnocení.
Obchody jsou jedním z posledních míst, které zůstalo otevřené, a vnímají tak kritickou úlohu při zásobování obyvatelstva potravinami. Už to není o tom, prodat více, ale udržet prodejny otevřené a plně zásobované. A to se nám zatím s mimořádným úsilím v logistice i na obchodech daří. Zajištění této služby obyvatelům i do budoucích dní by nám usnadnila podpora od státního krizového štábu a dodání ochranných pomůcek,
popisuje Jiří Mareček.
Hygiena je velmi důležitá
Prioritou obchodníků je co nejrychlejší obsluha zákazníků, aby lidé v obchodech trávili co nejméně času. Prodejny potravin jsou jedním z posledních otevřených míst, kde je zákazník obsloužen, přesto by lidé neměli brát nakupování potravin jako společenskou událost, ale nakoupit v maximální rychlosti a následně respektovat domácí karanténu vyhlášenou státním krizovým štábem,
zdůrazňuje Jiří Mareček.
Zaměstnanci prodejen se rovněž soustředí na kontrolu dostatku ochranných pomůcek u pečiva, v řadě obchodů je k dispozici balené pečivo. Například v Penny Marketu jej zaměstnanci balí předem do sáčků, a to obvykle po několika kusech (například v případě rohlíků). Zaměstnanci jednotlivých obchodů dále ve zvýšené míře dezinfikují madla nákupních košů i vozíků, pokladní pásy a další povrchy.
Důrazně proto apeluji na zákazníky, aby si při nákupech chránili ústa rouškami nebo čímkoli jiným, ať už jde o šály, šátky či kapesníky, a aby u pokladen upřednostňovali platby kartou. Lidé si musí současnou situaci co nejdříve uvědomit a chovat se podle ní. Čím dříve si tyto návyky osvojíme, o to kratší bude současná krize. Navíc právě v těchto případech musí svou aktivní roli sehrát i stát, a to jak formou osvěty, tak i formou zajišťování dodržování zákona. Obchody jsou tady od toho, aby zajistily zásobování obyvatel potravinami, a ne aby prováděly kontroly nad dodržováním karanténních opatření,
popisuje Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR).
Podrobnosti a rady, jak se v obchodech chovat, najdete v článku Chraňte si ústa, dodržujte rozestupy a plaťte kartou, žádají obchodníci
V Penny Marketu se zákazníky komunikují různými kanály, ať již se jedná o osobní komunikaci ze strany zaměstnanců prodejen, plakátů na prodejnách, pravidelných informací v in-store rádiu nebo prostřednictvím sociálních sítí. Tam je prosíme, aby dodržovali odstup, používali roušky či jiné ochranné prostředky a chovali se vzájemně i vůči našim zaměstnancům ohleduplně,
vyjmenovává závěrem Tomáš Kubík.