Ahoj,
defacto souhlasím - až na jednu zásadní věc. Tvojí kritiku "studentských grantů" jako něčeho, co anuluje smysl školného. To je podle mě nepochopení - v zemích se školným je právě z části pěnez, které se tak vyberou, financování grantování dobrých, talentovaných a vědecky aktivních studentů. Příklad je USA.
Jedním z hlavních argumentů pro školné je právě zvýšení motivace "studovat dobře" a penalizovat ty, kteří si jdou jen za státní peníze odložit nástup do práce. Argument platit z části pěnez vybraného na školeném vyšší prospěchové a projektové granty zmiňují snad všichni autoři současného návrhu a všichni zastupci českého vysokého školství, kteří se školným souhlasí.
Spolu s transparencí použití peněz vybraných na školném je posílení prospěchových a projektových grantů, které naučí studenty skutečné akademické činnosti, jednou ze zásadních podmínek racionality zavedení školného.