Přidám pohled člověka, co žije na malém městě (a nejsem podnikatelka ani ekonomka, jenom vidím i jiné aspekty): v místní školní jídelně vaří soukromá firma. Obědy seniorům dodává také, nejvíc prostřednictvím rozvozu místní pečovatelské služby. Senioři si zaplatí komerční cenu + pronájem nádob i dovoz od pečovatelské služby (do 20,-/jídlo) a pokud je třeba asistence při podání jídla, tak 120,- Kč/hod.... Velká část těch, co tuto službu využívají, už by do žádné restaurace nedošla, nezvládne si ho připravit sama a jídlo, které se vaří v restauracích je pro některé obtížně stravitelné. Školní jídelna nabízí 3 jídla, jedno je vždy vegetariánské, dodržují správné složení, hodně zeleniny, šetrnější úpravu, pravidelně "zdravé" potraviny jako pohanka, jáhly...
Jedna místní restaurace rozváží za 75-85,- / jídlo vč. rozvozu po městečku (i důchodcům, do firem...), další restaurace (5) nerozváží... Uživí se dlouhodobě všichni, každý cílí na trochu jiné zákazníky a drží se v jiné cenové hladině. Firmu, která vaří pro školu volí staří lidé spíše kvůli typu připravovaných jídel a technologii jejich přípravy, pokud by chtěli, můžou si ve stejné cenové relaci vybrat i jídlo z restaurace :-)
Anno, proti rozvozům jídel z MŠ a škol nemá nikdo nic, pokud dodrží 2 základní podmínky, za
1 ) nejdříve se postarají se stravou pro děti, protože jsou to školy a školky které se jaksi z podstaty svého veřejně prospěšného zřízení mají starat o děti a děti předškolní a to včetně stravy zajištěné školní ( opakuji) školní jídelnou
2) samozřejmě neexistuje nekalá konkurence ( i kdyby pouze principiální ) daňovou optimalizací v veřejně prospěšných poplatníků ( MŠ a ZŠ ), to by se muselo upravit legislativně tak, aby minimálně výnosy z hospodářských ( vedlejších ) činností nejen že byly vždy předmětem daně z příjmu PO ( což jsou dnes ), ale současně byla na tyto ( vedlejší ) příjmy zrušena možnost uplatnit úlevu v daň. přiznání k DPPO, a samozřejmě také neexistuje také neevidování hotovostních tržeb dle EET, dodržování dalších hygienických, aj. předpisů.
Pokud chce neziskovka komerčně podnikat, byť pouze doplňkově, musí na danou činnost plnit stejné podmínky, jako jakýkoli komerční podnikatel v oboru. Ono totiž víte, na začátku zavádění zákona o EET, některé restaurace, mající snahu obcházet EET ( tedy neevidovat online tržby hotově ) , tak u nich byla také snaha ( asi po právní poradě, jak se EET vyhnout ) změnit právní formu na neziskové spolky, tak že tržby v restauracích za jídlo a pití přejmenují na čl. příspěvky spolků, právě proto že tu byla myšlenka neevidovat EET z důvodu výjimek pro neziskovky.
No, u FÚ se tato konstrukce nesetkala s kladným ohlasem samozřejmě, okamžitě nastoupila finanční správa s metodickým pokynem, okamžitě klasifikovat jakýkoli pokus změny hospody na spolek o zastírání skutečného stavu podnikání s tím, že budou dávat pokuty či rovnou uzavírat tyto provozovny hlava nehlava. Já osobně vím pouze o jedné Pražské kavárně, co do toho demonstrativně ( jako odpor zákona o EET ) šla, navíc ještě tržby ošetřila placením ve virtuálních měnách ( bitcoiny ) a měla X kontrol z FÚ za asistence jejich právníků a samozřejmě je to aktuálně u soudů ( již několik let ) .
Takže asi tak, pokud pravidla podnikání, tak každému stejně, jinak je to vždy nekalá konkurence již z principu a to i kdyby ani jeden důchodce nebyl v životě hostem klasické komerční restaurace. Může se vám to nelíbit ale je to prostě doložitelný fakt. Nelze na jednoho klekat a u druhého se dívat bokem, jenom proto že Andrej potřebuje hlasy důchodců a státních zaměstnanců ( tak jim přece nebude brát to, co mají tak rádi, a když tak rádi papají v MŠ, tak se prostě nebudeme koukat na MŠ )
Mj. dne jsou volby, přátelé, Andrej neopomenul přidat do státního sektoru, neopomenul přidat důchodcům a neopomenul dát jízdné skoro zadarmo, samozřejmě očekává za to vaše hlasy, pro své ano, tak koupeni již jste, je na čase dojít k volbám a zaplatit :-)
Tak pokud je to s.r.o. - čko, tak co řešíme ?, tam je to samozřejmě zcela v pořádku, tisíce restaurací, hospod a kaváren jsou s.r.o. a je zcela jejich právem jaký obchodní model si zvolí, mohou stejně tak vařit obědy pro seniory vč. rozvážek za 120,- korun nebo jít cestou luxusní restaurace kde stojí oběd 3000,- naopak, pokud mají model zaměřený na seniory, který funguje, nelze než blahopřát k obchodnímu úspěchu.
Tedy zde není nic co k rozporování, ale článek je o nekalé konkurenci školních jídelen a jídelen mateřských škol, což samozřejmě žádné s.r.o. - čka nejsou a ani být nemohou, , protože jde o neziskové organizace, které jsou zřízeny za účelem školního či předškolního vzdělávání a výchovy dětí. Já myslel že popisujete tento stav.
V tomto případě nevaří obědy lidem z ulice škola ( jako tzv. vedlejší činnost neziskové organizace) , ale soukromá firma ( restaurace ) která si od školy pouze pronajímá vybavení a prostory školní kuchyně ( po vymezenou dobu ), samozřejmě, že v tomto případě pro ni platí veškeré povinnosti jako pro jakoukoli jinou restauraci, kavárnu či hospodu, včetně EET a řádně zdaněných tržeb ( bez úlev pro veřejně prospěšné poplatníky ) - tedy proti tomu nelze nic napsat.