Skutečně pokaždé potřebujete souhlas se zpracováním osobních údajů?

4. 12. 2018
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
V jakých případech je třeba osobní údaje zpracovávat na základě souhlasu, jaké jsou jeho náležitosti a jaká je jeho využitelnost v pracovněprávních vztazích?

Souhlas se zpracováním osobních údajů a jeho náležitosti již několik měsíců upravuje nové obecné nařízení o ochraně osobních údajů, známé pod anglickou zkratkou „GDPR“. 

Jelikož nařízení GDPR bylo dlouhou dobu před nabytím jeho účinnosti dne 25. května 2018 podnikateli a dalšími povinnými osobami vehementně diskutováno a mnozí se na něj snažili co nejlépe připravit, vedlo to často k vytváření a získávání nových souhlasů se zpracováním osobních údajů v případech, kdy to nebylo nezbytně nutné. 

Vyžadování souhlasu se zpracováním osobních údajů může být mnohdy dokonce kontraproduktivní – jako třeba v pracovních vztazích. Pojďme si krátce připomenout, v jakých případech je třeba osobní údaje zpracovávat na základě souhlasu, jaké jsou jeho náležitosti a jaká je jeho případná využitelnost v pracovněprávních vztazích.

Po nabytí účinnosti GDPR si řada správců osobních údajů (např. podnikatelů zpracovávajících osobní údaje svých zákazníků) chtěla svůj soulad s nařízením jednoduše zajistit tím, že bude pro téměř každé zpracování osobních údajů vyžadovat souhlas. Tento přístup, který byl kritizován i českým Úřadem pro ochranu osobních údajů, je samozřejmě chybný. Souhlas se zpracováním osobních údajů by jako titul pro zpracování osobních údajů měl být využíván pouze, pokud neexistuje jiný důvod pro zpracování osobních údajů – jako třeba smlouva se zákazníkem nebo plnění zákonné povinnosti správcem.

Náležitosti souhlasu se zpracováním osobních údajů

Autor článku

Autor je partner AK Matzner & Vítek

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).