Slevové servery mají konkurenci, Češi začínají podléhat slevovým kupónům

31. 7. 2013
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: http://www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Zlaté časy klasických slevových serverů zřejmě skončí. Ze zámoří k nám proniká móda portálů shromažďující slevové kupóny. Zdá se, že mají nesporné výhody.

Stejně jako před lety slevové portály, dnes z USA do České republiky přichází móda slevových kupónů. Ve Spojených státech amerických jsou naprostým fenoménem a lidé si tam mohou vybírat z řady specializovaných serverů. Není výjimkou, že Američan vyráží na nákupy jen s balíkem discount coupons, bez jediného centu v kapse. Přesto se domů vrací s nákupem v hodnotě desítek nebo i stovek dolarů. V České republice je možné sledovat první pokusy o rozjetí nového slevového trendu zatím spíše u jednotlivých obchodních řetězců. Známé jsou například slevové kupóny řetězce drogerií DM, nákupní dny Marriane či O2 extra výhody. Lidé, kteří tyto značky nepoužívají, pak o slevových kupónech často nemají ponětí. Povědomí o nich mají zatím především ti, kterým jsou kupóny nabízeny jednotlivými obchodníky a obchodními řetězci. Další skupinou jsou lidé, kteří aktivně vyhledávají výhodné nákupní akce, prohlížejí on-line akční letáky a vůbec více přemýšlejí o svých nákupních možnostech, uvádí Petr Kováčik, ředitel vyhledávače slev Skrz.cz, který se začal v České republice shromažďováním a nabízením slevových kupónů napříč celým trhem zabývat jako první, a to teprve minulý měsíc.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Z USA k nám nejdříve přišly slevové servery, teď objevujeme výhody slevových kupónů. 

Na trhu zatím funguje mnohem více slevových portálů typu Slevomat. Jejich činnost se ale od webů shromažďujících slevové kupóny značně liší. V porovnání s vyhledáváním zlevněných produktů je zájem o slevové kupóny zhruba pětkrát menší, říká Kamil Demuth z nákupního rádce Heureka.cz. Nejen na Čechy ale slovo „sleva“ zabírá jako zaklínadlo a proto lidí, kteří se registrují k odběru newsletterů na některém z prvních webů se slevovými kupóny, stále přibývá. Například na Heurece jsou nejčastěji vyhledávány slevy v kategoriích s elektrem, konkrétně telekomunikace a počítače. Další oblíbené kategorie jsou móda a dům a zahrada.

To, že jsou slevové kupóny v České republice stále ještě opomíjeny, mají na svědomí i obchodníci. V současné době upřednostňují nabídku svých slevových kuponů věrným zákazníkům, kterým je často poskytují pomocí pravidelných newsletterů. V každém případě se jedná o zajímavý marketingový nástroj pro e-obchodníky. Ti totiž pomocí slevových kuponů přitáhnou nakupující přímo do svých e-shopů k nákupům, komentuje Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Řada odlišností a ještě více výhod

Nejprve je nutné ujasnit si pojmy. Servery se slevovými kupóny obvykle odkazují na aktuální akce, které mohou nakupující využít přímo v e-shopech nebo na portálech nabízejících na internetu služby. Slevové portály naopak zprostředkovávají přímo uzavření kupní smlouvy na konkrétní službu nebo zboží, zákazník tak má dojem nákupu pouze na slevovém serveru.

A samotný princip nakupování? Zcela jednoduchý s řadou výhod. Zákazník navštíví server s kupóny, vyhledá si konkrétní firmu a zdarma si stáhne kupón či kód, který opravňuje k čerpání určité slevy nebo jiné výhody při nákupu. Až do chvíle uplatnění slevy nemusí nic platit a ničím se nezavazuje. Nemůže se tedy stát, že kupující tím, že zapomene slevový kupón využít v době platnosti, přijde o peníze za jeho pořízení, vyzdvihuje jednu z výhod slevových kupónů Adam Polák z portálu Slevovykupon.net. Existuje také možnost, že místo zadávání slevového kódu se kupující rovnou dostane na stránku se zlevněným zbožím.

Hlavní funkcí serverů se slevovými kupóny je přinášet kupujícím zajímavé možnosti, jak ušetřit. Ty jsou dělené na několik typů:

1.) Slevové kupóny k zadání při nákupu v internetovém obchodě.
2.) Slevové kupóny k vytištění a použití v kamenné prodejně.
3.) Zajímavé časově omezené akční nabídky s výraznou slevou.

Slevovým kupónem prodejce motivuje k nákupu právě v jeho obchodě nebo k nákupu některého konkrétního výrobku či služby z jeho nabídky, v případě časového omezení slevového kupónu na konkrétní produkt. Inzerenti mohou využít různé slevové kódy pro různé kanály, aby rozlišili jejich jednotlivé úspěšnosti. Existují různé affiliate platformy, které zprostředkují slevy od různých obchodníků. Servery se slevovými kupóny pak fungují jenom jako agregátory slevových kupónů, kdy správce vkládá html kód slevy na svůj server. Po uplatnění, tedy prodeji zboží, je správci serveru připsána provize. Tuto možnost využíváme také, ale chceme se odlišit od ostatních tím, že umožňujeme obchodníkům vkládat slevové kupóny přímo. Tato inzerce formou slevových kupónů je u nás zdarma, popisuje jednu z možností Stanislav Ferenc ze serveru Ekupony.cz. Server Slevovykupon.net zase sází na denní přidávání nových slevových kupónů. A to jak formou jejich aktivního vyhledání na internetu, tak také schvalováním kupónů, které přidají přímo prodejci nebo uživatelé. V rámci bonusového programu pak ti nejaktivnější vyhrávají peněžní částky.

Rozdílů mezi klasickými slevovými servery a weby se slevovými kupóny je celá řada. Jedním z těch zásadních je, že slevový kupón lze v rámci daného obchodu použít na mnohem větší část sortimentu. Jedná se například o slevy na všechny LED televize, slevy na zboží od jednoho výrobce, slevy za nákup nad určitou částku a podobně. Zákazník má tak při uplatnění slev větší volnost výběru, uvádí Kamil Demuth za portál Heureka. To obchodníkovi přináší značný benefit v tom, že zákazník má větší přehled o celém jeho sortimentu. Slevové servery nabízejí vždy jenom jeden zlevněný produkt nebo službu. 

Na slevových portálech se jedná o prodej koncovým zákazníkům již konkrétní nabídky, která je zpravidla daná a její parametry nelze měnit. Kdežto slevový kupón z valné většiny bývá jako procentuální či absolutní sleva na celou kategorii sortimentu či všechno zboží daného prodejce, tedy s výrazně větší variabilitou pro zákazníka, vyjmenovává Ondřej Hloupý, projektový manažer serveru AkcniCeny.cz. Tato variabilita a šíře uplatnění je považována za největší výhodu slevových kupónů.

Další odlišností je obvykle nižší sleva, než v případě slevových portálů. Kupující má ale o mnoho větší výběr obchodů, v nichž lze bezplatný slevový kupón využít. V nabídce jsou i kupóny velkých a známých firem. Tím se také nabídka velmi odlišuje od slevových portálů, kde jsou nabídky spíše těch menších. U slevových kupónů navíc odpadá omezení dané hromadným nákupem, které bývá podmínkou na slevových portálech, vysvětluje Stanislav Ferenc z Ekupony.cz.

Samotní správci webů se slevovými kupóny neurčují žádná pravidla, protože v obchodě jako takovém vůbec nefigurují. Je čistě na obchodníkovi, který slevový kupón poskytne, jaká si nastaví pravidla. Nejsme účastníkem obchodu, uživatel nám nic neplatí. Uživatel nakupuje v internetovým obchodě a u nás si pouze vyhledá patřičný slevový kód nebo přímý odkaz na slevu. Při používání portálů jako je třeba Slevomat člověk nakupuje přes zprostředkovatele a neplatí přímo obchodu, ale slevovému portálu, vysvětluje Maria Molenda za server Slevovekody.com. Ten už je lídrem svého oboru na norském, španělském a polském trhu a snaží se ovládnout i další evropské země.

Nejúspěšnější servery se slevovými kupóny v USA

Couponcodes4u.com

Couponshack.com

Dailyedeals.com

Dealofday.com

Mycoupons.com

Wow-coupons.com

Slevové portály české zákazníky nejen získávají, ale také jim odchází. A to nejen kvůli tomu, že si řada z nich vybudovala velice špatnou pověst. Druhým důvodem je to, že se zvláště těm menším zužuje nabídka. Někteří obchodníci bezhlavě spouštěli jednu slevovou akci za druhou a lidé si u nich zvykli nakupovat výhradně při těchto akčních nabídkách. Obchodníci tak sice měli zákazníky, ale zisky byly menší. Dalším problémem slevových portálů je diktování podmínek. V byznysu se slevovými kupóny jsou také eliminována největší rizika slevových portálů. Samotný prodej probíhá stejně, jako v případě nákupu bez slevy. Jen je výsledná částka ponížena právě o poskytnutou slevu. Až do uplatnění této slevy si zákazníci mohou kdykoli nákup rozmyslet a nic je to nestojí, říká Petr Kováčik z portálu Skrz.cz. Vzhledem k tomu, že se slevový kupón vztahuje vždy k danému e-shopu, je jeho úspěšnost přímo úměrná kvalitě obchodu, který ho nabízí. Důležitou roli hraje dodržení slevy nebo přístup k zákazníkům. Důležitou roli plní dostupnost kódů a slevových akcí.

Slevové kupóny stojí za vyzkoušení

Základní myšlenka slevového kupónu je v podstatě stejná jako nabídka akčního zboží nebo zboží na slevových portálech. Vždy se počítá s tím, že zákazník si kromě zlevněného produktu nakoupí i další produkty nebo služby, které obchod nabízí. Marže tohoto zboží pak ve výsledku vyrovná slevu, která je poskytnuta kupónem. Většina webů se slevovými kupóny je k použití zdarma nebo je poplatek na propagaci velmi malý. Tyto weby fungují především na principu nabízeného reklamního prostoru, reklamních bannerech a podobně. Pro obchodníky se tak otevírá nový zajímavý kanál, který umožňuje získat pozornost nakupujícího. I když nedojde k finální koupi, lidé za kupónem vidí hodnotu a aktivně se zajímají, jak by mohli kupón využít. Více si prohlížejí sortiment a přemýšlejí, co by se jim mohlo v nejbližší době hodit. Minimálně tak kupón obchodníkovi poslouží jako nástroj k vytvoření představy o značce a sortimentu.

Servery nabízející slevové kupóny jsou v České republice na vzestupu a očekává se, že jejich zisky i zisky prodejců porostou. Nebojí se jich proto ani velké, ani malé společnosti. Zaznamenali jsme velký úspěch s kupónem se slevou 50 korun na každý nákup nad 500 korun v obchodech Tesco, kterých bylo využito řádově tisíce. Aktuálně máme k dispozici podobný kupón, tentokrát od společnosti OBI, slevu 15 % na celý zahradní sortiment, očekáváme podobně velký zájem. Máme dobré zkušenosti i s kupóny z oblasti maloobchodních řetězců, jelikož zákazníci v ně mají důvěru, znají je a ve slevovém kupónu do těchto obchodů si jasně uvědomí jejich zajímavou hodnotu, komentuje na závěr Ondřej Hloupý, projektový manažer serveru AkcniCeny.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).