Slevové servery ubývají po desítkách. Jak bude slevový trh zanedlouho vypadat?

31. 7. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Poslední rok dochází ke konsolidaci slevových serverů a jejich počet se každým měsícem snižuje. Zároveň s tím se na výsluní derou nové typy slev. Čtěte které.

Počet slevových serverů se snižuje každým měsícem, a pokud bude jejich úbytek pokračovat stávajícím tempem, bude jich na konci roku fungovat pouze okolo padesáti. Tržby celého slevového trhu se však navzdory tomu zvyšují. Postupně se též mění struktura nabídek a zájem zákazníků. Přestože stále vévodí vouchery do restaurací, do popředí se derou slevy na zájezdy a ubytování, módní značky a zboží.

Na konci roku jen několik desítek serverů

Už během roku 2010 odborníci upozorňovali, že tuzemský trh se slevovými servery čeká konsolidace a že nové “slevomaty” to budou mít těžké. Jak potvrzují aktuální statistiky, k pročišťování trhu už dochází přibližně od srpna loňského roku. Absolutní data za celý trh se sice liší, jednoznačný trend úbytku počtu slevových serverů však potvrzuje více zdrojů. Podle slevového agregátoru Slevín.cz bylo vloni jeden čas aktivních až 250 slevových serverů, zatímco v současnosti jich funguje 188.

Jak zase uvedl serveru Podnikatel.cz Petr Kováčik, ředitel konkurenčního vyhledávače slev Skrz.cz, nejvíce slevových serverů působilo v loňském srpnu, kdy jich bylo 204. Dnes podle dat Skrz.cz prodává slevy 133 slevových serverů. Pokud se pak vezmou v úvahu jen slevové servery s minimálním ročním obratem 500 tisíc korun, nachází se jich na trhu méně než 50. Pokud by vývoj aktivních serverů pokračoval dosavadním trendem, tak na Vánoce 2012 bude přibližně 50 aktivních serverů. 50 serverů je podle mého názoru přirozený počet slevových serverů na počet obyvatel, doplnil serveru Podnikatel.cz Petr Kováčik.

Čtěte také: Letos už konečně dojde ke konsolidaci slevových serverů

Vzhledem k velkému množství slevových serverů a nabídek se objevilo i několik nesolventních slevových serverů a obchodníků. Před několika týdny proto vznikl web Bloklist.cz, kde mohou slevové servery a také zákazníci zjistit, zda obchodník není podvodník.

Zatímco počet slevových serverů už rok klesá a zřejmě bude klesat i nadále, celkový obrat se za letošek zvýší. Petr Kováčik očekává, že letos slevové servery utrží 3 miliardy korun. Vloni přitom zaznamenal slevový trh obrat ve výši 1,8 miliardy korun.

Táhnou slevy na cestování, módu a zboží

Nemění se ale jen objem trhu a počet subjektů, nýbrž i poptávka a požadavky zákazníků. Největší zájem sice zůstává o slevy do restaurací a do wellness center a kosmetických salónů, mohutně je však dohánějí další typy slev, především v oblasti cestování. V oblasti dovolených, prodeje nejrůznějších zájezdů a pobytů existují totiž vysoké marže, díky kterým se dá dosáhnout zajímavých a atraktivních slev. Tento trend potvrdil serveru Podnikatel.cz Michal Menšík, jednatel slevového agregátoru Slevín.cz, i Petr Kováčik ze Skrz.cz.

Čtěte také: Opravdu slevové servery ničí české hotely?

Zvyšující se poptávku po ubytování registrují také samy velké tuzemské slevové servery. V posledním roce se více než zdvojnásobil zájem zákazníků o zahraniční dovolené a pobyty v Čechách a na Slovensku, upřesnil serveru Podnikatel.cz Tomáš Čupr, zakladatel a ředitel portálu Slevomat.cz. Mnohem větší podíl nabídky i obratu nyní tvoří cestování, a to jak tuzemské hotely, tak zájezdy do zahraničí, připojil se Daniel Farkaš ze společnosti Kolektiva, která provozuje portály BonyBony.cz, mydeals.cz a Megasleva.cz. Dalšího “skokana” posledních měsíců tvoří slevy na značkovou módu a zboží. Právě tyto tři oblasti (cestování, zboží a móda) mají do budoucna podle odborníků velký potenciál.

Důraz bude kladen na kvalitu služeb

Vzhledem k stávajícímu vývoji na trhu odborníci nevidí příliš prostoru pro nový slevový server. Například podle Tomáše Čupra spěje trh k tomu, že zůstanou tři velké slevové portály. Pokud by se ale někdo přesto rozhodl vstoupit na slevový trh, musí počítat s velmi vysokými náklady na vstupní marketing a podporu brandu. Takřka zásadní je také provést analýzu trhu a snažit se co nejlépe zaplnit prázdná místa. V současnosti vznikají nové portály, které jsou tematicky zaměřené. Například dětské slevy pro maminky, portály zaměřující se na servis vozů, portály orientované přímo na cestovní trh, různé typy zboží, jako třeba sportovní potřeby, vysvětlil Michal Menšík ze slevového agregátoru Slevín.cz.

Čtěte také: Hlavní rada při zakládání nového slevového serveru? Nezačínejte

Za příklad úzké specializace se dá označit slevový server Odboryplus.cz pro členy Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS). Největší odborová centrála v Česku spustila portál v polovině června a během 14 dnů získal takřka 2000 registrovaných členů. Odbory na něm nabízí svým členům slevy na jízdu vlakem, pohonné hmoty či nákupy.

Co se týče dalšího vývoje na trhu, bude kladen důraz hlavně na neustálé zkvalitňování poskytovaných služeb a prozákaznický servis, které podpoří důvěru a spokojenost zákazníků. V případě potíží s nákupem bude rychlé a efektivní vyřízení rozdílem mezi úspěšným a neúspěšným serverem. Chování jednotlivých slevových serverů navíc ovlivní vnímání celého trhu. Proto je důležité, aby ti nejsilnější hráči šli příkladem a nastavili určitý standard, který může fungovat i jako přirozená bariéra vstupu pro nové subjekty, které nemají sílu toto poskytnout, uzavřel Petr Kováčik.

Foto: www.isifa.com

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).